Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan

Een week geleden heb ik een lied van de liefde naar een uitgever gestuurd als een kortverhaal de feedback die ik terug kreeg hiervan heeft mij.. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan.

Als eerste vonden ze het niet zomaar te kort maar ze wilde een kort verhaal van minstens 10.000 woorden, nee minimale aantal worden stonden niet op hun site voordat ik weer word aangevallen voor het niet doen van research.  Daarna toen ik verder vroeg en opperde om de rest van de korte verhalen die ik heb, die door dezelfde verteller worden verteld in een bundel te doen kreeg ik nog meer feedback. Ze vonden het niet allen te kort maar ook niet "boeiend". Ik weet niet wat ik met deze "feedback" aan moet. Het idee van deze korte verhalen waren korte lichte verhalen voor het hele gezin die ieder kan lezen. 

Hebben jullie enig idee hoe ik met deze feedback om moet gaan voor toekomstige verhaal projecten?

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dag Riganthor,

Ik snap dat het je wat doet, een afwijzing is nooit leuk. En het is een hele goede mindset om ervan te willen leren, dat is de beste instelling die als schrijver kunt hebben. Maar aan de andere kant, wat de uitgever je meegegeven heeft is niet echt feedback. Het is slechts de reden waarom ze besloten hebben om deze keer niet in jouw verhaal te investeren.

Uitgevers moeten heel selectief zijn, want ze moeten geld verdienen aan de verhalen die ze uitgeven. Mijn raad aan jou: lees er niet te veel in. Een uitgever heeft een lange lijst van criteria, sommige daarvan staan op hun website, sommige komen neer op smaak van de redacteur, en weer andere zijn volkomen incidenteel.
Een verhaal moet de juiste lengte hebben, uitermate pakkend zijn, binnen hun richtlijnen vallen van wat voor verhalen zij willen uitgeven. Maar daarnaast moet een verhaal ook resoneren met de redacteur in kwestie, want zij is degene die het tot een eindproduct zal moeten schaven, als ze je manuscript accepteert. En dan speelt er ook nog mee wat voor verhalen de uitgeverij recent heeft aangenomen. Misschien hebben ze net een reeks aan korte verhalen uitgegeven. In dat geval zou het simpelweg niet strategisch zijn om er nu nog één aan te nemen.
Het komt erop neer dat je niet kunt weten wat erachter zit. De feedback 'niet boeiend' kan liggen aan je personages, of aan je verhaalopbouw, of misschien waren ze simpelweg niet op zoek naar korte lichte verhalen voor het hele gezin. Je weet gewoon te weinig om er een les uit te trekken, en dat ze het afwijzen betekent niet dat je verhalen niet goed gelukt zijn.

Concrete dingen die je wél kunt doen:
- Jezelf een veer in de hoed steken. Uitgevers antwoorden zelden met een persoonlijk bericht. Dat ze jou toch met enige tekst en uitleg (hoe summier ook) hebben geantwoord, is een heel goed teken. Deze keer paste je verhaal niet binnen hun wensen, maar ze beoordeelden het toch zinnig om jou te antwoorden met meer dan een standaardafwijzing.

- Meer feedback zoeken. Zoals gezegd, van de uitgever heb je simpelweg te weinig details gehoord om te kunnen achterhalen wat ze er 'niet boeiend' aan vonden. Dus als je je er iets van aan wilt trekken, zul je ergens anders meer gedetailleerde feedback vandaan moeten halen. Proeflezers zoeken, of als je de middelen hebt kun je zelfs een manuscriptbeoordelaar nemen. Deze kun je dan de vraag voorleggen wat er niet boeiend genoeg zou kunnen zijn.

Ik hoop dat dit een beetje helpt. Zo'n bericht van een uitgever krijgen is het tegenovergestelde van een reden om je te laten demotiveren. Blijf er altijd op gericht om in elk opzicht het beste uit je verhalen te halen. Er is altijd weer een volgend schrijfinzicht te leren. Steek deze in je zak en ga onbezwaard verder op je schrijverspad.

 

Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij is het meer gezien dat ik nog meer korte verhalen heb en er mogelijk een bundel van kan maken wil ik meer weten over het niet boeiende gedeelte en ook omdat ik nu langzaam met een boek bezig ben zodat het wel boeiend is. Ik wil er iets mee doen maar voor nu weet ik gewoon weg niet wat

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hm, je korte verhalen bundelen... De markt voor korte fantasyverhalen is onderontwikkeld in Nederland. Loop door een boekwinkel op zoek naar (al dan niet gebundelde) korte fantasyverhalen, en je weet hoe het ermee staat in de mainstream markt. Er is gewoon weinig vraag naar.

Wat je wél met korte verhalen kunt doen, is ze insturen naar wedstrijden. Daar zijn er meedere van ieder jaar. Van sommige van de wedstrijden wordt een bundel uitgegeven, die zijn leuk om in je boekenkast te hebben staan. Maar belangrijker, bij sommige wedstrijden wordt onderbouwde feedback gegeven door doorgewinterde fantasy-schrijvers. Van zulke wedstrijden kun je een hoop leren.

En blijf op proeflezen plaatsen, met deze specifieke vraag. Post het verhaal dat jij zelf het allerbeste van je kunnen vindt. Of, als het je te eng lijkt om dat publiekelijk te plaatsen, of als je dat verhaal wilt reserveren voor een wedstrijd en daarom niet online wilt zetten, mag je mij ook een verhaal rechtstreeks sturen. Als het goed is staat er een contactoptie op mijn profielpagina. Dat verhaal blijft dan tussen vier ogen.

Tot slot, maak voor jezelf een lijst van boeken/verhalen die je gelezen/gekeken hebt, en die je écht aangrepen. Die je omver bliezen en je na het uitlezen met een verscheurd gevoel achterlieten. Dat is wat uitgevers bedoelen met 'boeiend'. Het is wat een uitgever zoekt in elk verhaal - kort of boeklengte. Ga na welke aspecten van die verhalen jou zo meesleurden, en ga na hoe je dezelfde effecten in je eigen verhalen kunt krijgen. Meestal komt het neer op een mix van goed uitgewerkte emotie en een absolute test voor je personages: do or die. En in fantasy mag 'die' letterlijk genomen worden. Alles moet voor hen op het spel staan. Zulke dingen zijn het grote geschut waarmee een fantasyschrijver 'boeiend' schrijft.

 

Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

jaIk ben nu bezig met het volgende korte verhaal klaar te maken voor de eerste proeflezers en dankzij jou heb ik er weer veel zin in om te zien wat anderen ervan vinden. Het enige jammere is dat je maar 4500 of ongeveer 750 woorden mag plaatsen bij het proeflezen ( deze heeft 2503 worden dus dat worden een vierde deel van een akward 300 woorden) maar toch hartelijk bedankt. Ik vind wel dat het jammer is dat nederland zo weinig heeft met het korte verhaal gezien schrijvers zoals Roald Dahl hebben bewezen dat er veel kracht in zit.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik volg Diana Silver wel.... Er is een heel selectieve markt voor gebundelde kortverhalen. Er zijn ook enkele tijdschriften waar je je kortverhalen naartoe kunt sturen, dat is meestal wel een goede springplank om in de kijker te komen. Verder valt er gewoon niet altijd iets te leren van een afwijzing. Je moet weten dat een uitgeverij bijzonder veel werk binnenkrijgt en hoe ondankbaar ook voor de schrijver, het is onbegonnen werk om die allemaal van (gedetailleerd) commentaar te voorzien. Zoals Diana zegt: wees al blij dat het geen standaardafwijzing is. En misschien ook wel dat ze het niet "slecht geschreven" noemden (al weet ik niet of een uitgeverij dit zou schrijven), niet boeiend is vaak een beetje een smaak-kwestie ( zo vind ik de meeste fantasy niet boeiend, maar ik ben dan ook geen fantasy-liefhebber). Zoek er dus ook niet teveel achter. En laat je alsjeblieft ook niet ontmoedigen.

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb de indruk dat Riganthor het Nederlands niet meester is .. Vandaar ?