Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik loop vast

Hoi allemaal,

Zoals voor veel van jullie herkenbaar zal zijn, probeer ik al enige tijd een verhaal te schrijven. Het verhaal zit al een poosje in mijn hoofd en hoewel ik de personages voor me kan zien, vind ik het nog steeds lastig om de juiste invalshoek te vinden. Ik heb tot nu toe 'slechts' twee pagina's geschreven. Pagina's waarvan ik niet eens weet of ze nou in het begin of midden thuishoren. 

Daarentegen barst ik wel van de ideeën en motivatie, het lukt me alleen niet het plot te bedenken of goed uit te werken. Ik heb het verhaal vanuit verschillende invalshoeken bekeken/overwogen en de gaten proberen op te vullen aan de hand van research doen, maar ik kom er nog steeds niet uit. 

Ik heb moeite met de uitwerking van het verhaal en ik weet niet hoe ik dit kan 'oplossen'. Daarnaast is het ook nog eens zo dat ik continu aan het schrappen ben. Ik hoopte dat ik dat achteraf zou kunnen doen, maar na elke nacht ben ik weer ontevreden of wil ik het weer anders. De twee pagina's die af zijn, heb ik wel tien keer herschreven. Het is nooit 'goed' genoeg.

Ik heb boeken met schrijftips gelezen van schrijvers, uitgevers en agenten. Ik heb online onwijs veel websites met adviezen bekeken (ook internationaal) en ik heb op YouTube filmpjes bekeken van de grootste schrijvers en tijdens het wandelen naar podcasts geluisterd over het schrijfproces, maar niets lijkt te helpen.

Herkent iemand zich in mijn verhaal? Wellicht dat iemand zijn/haar ervaring/advies met mij wil delen? :-)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Misschien een schrijfcoach in de buurt zoeken? Een die iets zegt als: 'Laat die twee pagina's maar even met rust en schrijf een paar nieuwe,' waarbij je dus niet zelf je tekst beoordeelt.

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Thérèse,

Dank voor je reactie. Een schrijfcoach lijkt me een heel goed idee en heb ik ook overwogen, maar helaas heb ik daar de financiële middelen niet voor.
De schrijfcoaches die ik online heb gevonden, kosten niet weinig (wat ik ook begrijp).

 

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kan natuurlijk niet zeggen wat voor jou zal helpen, maar kan wel wat dingen delen die voor mij helpen.

Als ik vastloop in plotten, open ik gewoon een worddocument, en begin simpelweg te typen. Een soort van 'hardop denken': ik schrijf op waar ik tegenaan loop, wat de problemen zijn, wat eventuele oplossingen zouden kunnen zijn. Meestal begint het dan vanzelf wat te stromen, ontstaan er concrete opties die verder uitgewerkt kunnen worden, en krijgt het geheel meer vorm.
Concreet ziet dat er dan zo uit (voorbeeld is natuurlijk onzin, maar puur ter indicatie):
'Maar hoe zit het dan met Miep en Kees? Waarom zou Miep zo boos zijn op hem? Waarom kan ze niet gewoon normaal doen tegen hem? Misschien heeft Kees vroeger haar lievelingsjojo gejat. Of een keer gezegd dat haar jurk lelijk was. Dat zou ook verklaren waarom Miep zo onzeker is over haar kleding als ze bij Kees in de buurt is.'

Zoals gezegd, bovenstaande is natuurlijk onzin, maar op deze manier brainstormen helpt mij echt heel erg als ik vastloop.

Wat betreft vastlopen tijdens het schrijven, dat heb ik ook op de manier die jij omschrijft. Daarom mag ik, als ik eenmaal daadwerkelijk het verhaal aan het schrijven ben, niets aanpassen. Dan gaat het puur en alleen om het verhaal op papier te krijgen, schaven, schrappen en aanpassen gebeurt pas als heel het verhaal klaar is. Ik heb wel eens halverwege mijn manuscript de naam van een personage veranderd, met als gevolg dat hij in het eerste deel een andere naam had dan in het laatste deel. Ook dat laat ik dan dus zoals het is. Hiervoor moet je dus wel goede aantekeningen bijhouden, zodat bij de herschrijf wel alle veranderingen aangepast worden, maar deze manier werkt heel goed voor mij. Waar ik eerst net als jij een eeuwigheid over een paar pagina's deed, heb ik nu in 3 maanden tijd een manuscript (86.000 woorden) geschreven en herschreven.
 

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Imke83

@Imke83

Bedankt voor je reactie en het delen van je ervaring. Zo had ik er nog niet eerder over nagedacht. Het lijkt me zo fijn om gewoon door te kunnen schrijven zonder me steeds maar druk te maken om aanpassingen en/of verbeteringen. Ik heb mezelf voorgenomen om het verhaal op papier te schrijven en het pas achteraf te redigeren.

Onwijs knap dat je een manuscript in maar liefst drie maanden tijd hebt geschreven én herschreven. Ben je hier fulltime mee bezig geweest?

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door waterlelie

@waterlelie Nee, niet fulltime. Ik werk naast het schrijven parttime (toen nog 3 dagen, ondertussen 4 dagen per week).

Ik moet er wel bij zeggen, dat de herschrijf puur op het verhaal gericht was. Dus het doorvoeren van veranderingen, die ik gaandeweg bedacht had.