Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

's' of 'n' ?

Hallo!

Ik heb een taalvraagje. Wanneer schrijf je in meervoud een 's' en wanneer een 'n' achter het woord? Is het bijvoorbeeld 'gemeenten' of 'gemeentes'. Is daar een vaste regel voor of is het een kwestie van iene-miene-mutte?

Groetjes,
Marlies.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Marlies,

Beetje uitgebreid maar dit vond ik (via Google) op http://www.taalthuis.com/nl/schrijftips4.htm:

Zoals zo vaak in het Nederlands hebben we voor de vorming van het meervoud een eenvoudig principe, maar een rits uitzonderingen om het onszelf moeilijk te maken.
Het principe is: Een -s krijgen de woorden van twee lettergrepen of meer, die eindigen op -el, -em, -en, -er, of op -a, -e, -i, -o, -u en -y. Andere woorden krijgen -en.

Maar daar horen een paar opmerkingen bij:
- Let vooral op de woorden op -y: baby-baby's, hobby-hobby's. Het Nederlands kent hier dus een andere regel dan het Engels.
- Er zijn behoorlijk wat uitzonderingen op deze regel, zonder dat daar regeltjes voor te geven zijn (Koks, dictees, tralies)
- Sommige woorden krijgen -eren (zoals eieren en runderen).
- Traditionele beroepen die eindigen op -man krijgen in het meervoud -lui of -lieden (koopman-kooplieden, maar noorman-noormannen).
- Bij sommige woorden mag je kiezen (zoals bij aardappels/aardappelen).
- Sommige woorden hebben twee vormen die een verschil in betekenis aanduiden (zoals bladen en bladeren).
- Bij sommige woorden is er een klinkerwisseling (schip-schepen)
- Bij veel Latijnse woorden gebruiken we het Latijnse meervouden (chemicus-chemici).

Groeten, Aart

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!

Als ik via deze link: http://www.mijnwoordenboek.nl/spelling/index.php het woord 'gemeenten' invoer dan vind 'ie dat ok, maar als ik 'gemeentes' invoer ook... Officieel zou het dus 'gemeentes' zijn. Of is dat woord ook een uitzondering? Of is die spellingscontrole niet zo goed?

Ik heb op mijn computer namelijk alleen Wordpad, dus geen spellingscontrole. Ik controleer alles via vandale.nl en die online controle.

Marlies.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gemeentes en gemeenten kan allebei voor zover ik weet. Dat heb je met wel meer woorden maar hoe dat precies zit kan ik niet vinden helaas :?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77,

Waarom heb je alleen wordpad?

Als je schrijfruimte genoeg hebt kan je gratis open office downloaden, dat werkt net zo lekker als word.

Let dan wel op dat je niet zoals deze sufferd eerst de Engelse vind om er later pas achter te komen dat er Nederlandse versie is. :?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

heb maar 1 antw. Van Dalen.

Daar staat in wat het moet en mag zijn. Als er meerdere mogelijkheden zijn staat dat er ook.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Marlies77,

Waarom heb je alleen wordpad?

Als je schrijfruimte genoeg hebt kan je gratis open office downloaden, dat werkt net zo lekker als word.

Let dan wel op dat je niet zoals deze sufferd eerst de Engelse vind om er later pas achter te komen dat er Nederlandse versie is. :?

Waarom is zo'n log (want OpenOffice is retetraag) programma zoveel handiger? Ik gebruik Crimson Editor, een veredelde versie van kladblok, en dat gaat eigenlijk prima. Ik hoef me tijdens het schrijven niet met opmaak enzo bezig te houden, dat leidt toch alleen maar af, iedereen kan txt bestanden lezen en het staat naast mijn html- en php-code dus als ik even niet verder kan, ga ik scripten ;)

Als het verhaal dan af is, mieter ik het wel een keer in word voor de spellingscontrole of zo.

Maar ik schrijf alleen korte verhalen, misschien heeft dat er ook nog mee te maken.... iets terugvinden in 100.000 woorden is waarschijnlijk lastiger als je geen pagina's hebt... ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank jullie voor het meedenken.

Mijn reden om open office niet te downloaden, is dat er zoveel functies aanhangen waar ik toch niks mee doe. Bovendien is mijn computertje niet zo'n nieuw monster waar ik grote programma's op moet gaan zetten. Hij word snel traag. Ik zoek dus simpele software, want de spellingscontrole mis ik wel...

Marlies.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77 wrote:
Dank jullie voor het meedenken.

Mijn reden om open office niet te downloaden, is dat er zoveel functies aanhangen waar ik toch niks mee doe. Bovendien is mijn computertje niet zo'n nieuw monster waar ik grote programma's op moet gaan zetten. Hij word snel traag. Ik zoek dus simpele software, want de spellingscontrole mis ik wel...

Marlies.

http://www.mijnwoordenboek.nl/spelling/

Helpt dit? Ik weet niet hoe goed hij is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je... Ja, die site staat al een tijd in mijn favorieten :P