Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Recensies laten schrijven

hoe pakken jullie dat aan? en hoe gaat dat uberhaupt in zijn werk? ik begrijp dat de resecent dat gratis doet? als ie er zin in heeft? en vervolgens? krijg jij dat dan? zorgen zij voor plaatsing ergens in een blad? kan je een tijdschrift benaderen en ze vragen of ze er een recensie over willen schrijven? ik heb nu 1 freelance journaliste die een recensie gaat schrijven en het wel ergens kon plaatsen maar mij ook vroeg om daarin mee te denken, en ik kreeg spontaan van een oud studiegenootje het aanbod. zij zet het in haar vakblad. maar zij vertelde ook dat het dan naar de uitgever gaat.. en niet naar mij. kan iemand me vertellen hoe dat normaliter in zijn werk gaat.. ik weet er echt allemaal niets van! ben een echt blond groentje op dat vlak nog. bedankt

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De uitgever ontvangt alle verschenen recensies en sluist die naar jou door. Zelf kun je via google alerts instellen dat je een melding ontvangt zodra er iets op het www verschijnt met jouw trefwoorden, werkt prima.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn andere schrijfgroep - overigens wel een Amerikaanse - bieden mensen elkaar gratis boeken aan met de vraag om op Amazon e.d. recensies te zetten. Verder weet ik dat sommigen boeken naar tijdschriften/kranten/plaatselijke sufferdjes sturen in de hoop dat ze er woorden aan zullen wijden.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Efraa, Ik heb lang als journalist gewerkt en toen veel gerecenseerd voor tijdschriften (doe het af en toe nog steeds). Meestal gaat het als volgt: uitgeverijen sturen recensie-exemplaren naar de media, soms op eigen initiatief, soms op verzoek van de krant/website/het tijdschrift/radioprogramma zelf. Heel af en toe komt een freelancemedewerker van zo'n blad/site zelf met een voorstel voor een te recenseren boek - maar dan niet omdat hij/zij toevallig de auteur kent, maar omdat het boek past bij de doelgroep van het programma/tijdschrift. Vervolgens wordt er een journalist aan het werk gezet. Dit kan iemand zijn die in dienst is van het tijdschrift, maar vaak is het een freelancer. Die maakt een bespreking en levert die in bij de opdrachtgever. Let op: die opdrachtgever is dus het tijdschrift/de website/het radioprogramma, niet de uitgeverij of de auteur. Jij als auteur krijgt die recensie voor plaatsing niet te zien, de uitgeverij ook niet. Het oordeel van de journalist is dus een grote verrassing. In het geval van kranten en tijdschriften is het gebruikelijk dat de uitgeverij een aantal zogenoemde 'bewijsexemplaren' krijgt van de uitgave waarin de recensie staat. Zo houdt de uitgeverij het een beetje bij. Recensenten die voor professionele media werken krijgen wel degelijk betaald. Schandalig weinig soms, kan ik je uit eigen ervaring vertellen, maar toch. Het is een vak waar mensen hun brood mee verdienen. De betaler is overigens de opdrachtgever - dus de krant/tijdschrift etc, niet de uitgeverij of auteur. Er zijn ook veel recensiesites die gevuld worden door amateurs. Die werken inderdaad vaak voor niets (of een onkostenvergoeding). Nou, dit is een beetje zoals het werkt. Volgens mij is je haar nu toch een paar tinten donkerder geworden ;) Overigens is het natuurlijk prima als je je contacten een beetje gebruikt om een bespreking ergens geplaatst te krijgen, zoals die kennis en haar vakblad. Maar dat een recensent jou vraagt om een beetje mee te denken doet mij eerlijk gezegd wel wat vraagtekens plaatsen bij haar kennis en ervaring. Een gemiddelde recensent zal NOOIT de auteur laten meedenken bij het formuleren van zijn/haar eigen afgewogen oordeel over het werk van de auteur. Daar heeft hij/zij ook echt geen hulp bij nodig... S.G.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nee niet over het oordeel maar over plaatsingsmogelijkheden. zij heeft wel wat mogelijkheden waar het geplaatst kan worden maar vroeg mij of ik ook nog wat wist. voor haar kenneelijk ook leuk. bedankt s.g voor je duidelijke uitleg.. blond is weer grijs geworden! groen blijft nog even groen

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nee niet over het oordeel maar over plaatsingsmogelijkheden. zij heeft wel wat mogelijkheden waar het geplaatst kan worden maar vroeg mij of ik ook nog wat wist.
Ah, oke, nu snap ik het. (En ik heb nog wel zwart haar :) ) Gewoon even zoeken naar media die een doelgroep bedienen voor wie jouw boek interessant zou kunnen zijn. Succes in ieder geval! S.G.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En het hoeft niet altijd een recensie te zijn, in de krant. Een interview is ook leuk.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja ik heb een heel goed interview in AD-Amersfoort gehad woensdag! super.. met grote foto en mijn uitgeefster wilde bijna mijn lens van me overkopen maar vond m te duur.. nou ze verdient zat aan me! hahahahhahahahha

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoort het niet altijd. Het komt voor dat er wordt vergeten een bewijsexemplaar van de recensie naar de uitgeverij te sturen, waardoor de uitgeverij van niets weet.
Inderdaad. ook kan het gebeuren dat er na een half jaar ineens nog een recensie opduikt in een krant of blad, wanneer je het al lang niet meer verwacht. Zelf ook in de gaten houden dus, en vrienden/bekenden vragen om jou een seintje te geven als ze iets over je tegenkomen ergens.