Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Synopsis van Non-fictie

Mijn boek is bijna klaar en ben nu bezig met de synopsis. Schrijf ik die in de 3e persoon bij non-fictie, of vertel ik mijn verhaal? Zet ik willekeurige bladzijdes erin, of de eerste regels van ieder hoofdstuk? Dialogen erbij misschien? :? :rolleyes:

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt op Proeflezen een (probeer)versie plaatsen; dan kunnen de forummers je er feedback op geven.

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Één of twee A4tjes. Ik slaagde erin om het op 1 vel te persen. Willekeurige bladzijdes? Zeker niet. De eerste regels van elk hoofdstuk? Ook niet doen. Het beginincident (wat zet het hele verhaal in gang). Bij de beschrijving van een heel leven: wat is de grootste worsteling, het belangrijkste doel. Noem enkele "grote" gebeurtenissen (middenmoot van je boek). Hoe het afloopt. De karaktertrekken, eigenschappen en talenten van je hoofdpersoon (niet te uitgebreid). Heeft de HP te maken met antagonist (mens, organisatie, het systeem, eigen zwakte) vertel er iets over. De synopsis laat ik nooit iemand lezen. Grof gezegd: dan is de sjeu van het boek weg. Een uitgever gebruikt het voor zijn eerste beoordeling. Moet goed in elkaar zitten anders eindigt het feest daar al. Zelf heb ik dat ding gemaakt toen het boek al 80% af was. Niet zo slim. Begin je er vroeg mee, dan is het een hulp om koers te houden bij het schrijven. Succes amice.