Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uit boeken of met eigen ogen?

Ik lees van jullie nogal eens; als jullie ergens over schrijven, dat sommige van jullie daar zelf heen reizen.
Maar is dat noodzakelijk of kun je als je over een plaats, Land of de chinese muur wilt schrijven, ook de informatie uit boeken, dvd of internet halen? Daar kun je toch ook een goede indruk van maken in je boek?
Wat is jullie mening en of voorkeur hierover?
Moet je alles met eigen ogen hebben gezien om er echt over te kunnen schrijven?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er geweest zijn maakt het wel makkelijker om de werkelijkheid te benaderen. Je ziet niet alleen de Chinese muur, maar ruikt ook de geuren, ziet het uitzicht, voelt de hete adem van de toeristen, het mos op de muur, noem maar op. Dat mist een boek of internetsite wel een beetje...

Ik schrijf tot nu toe liever universeel, niet over plekken die er werkelijk zijn. Maar als ik over bijv. een sportkantine schrijf, zie ik wel de kantine van het voetbalveld van mijn kinderen voor me. Het scheelt als je ergens mee vertrouwd bent.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat jij vraagt ligt een beetje in het verlengde van dit onderwerp.
Overigens ben ik van mening dat je niet overal geweest hoeft te zijn om er overtuigend over te kunnen schrijven. Maar goede info inwinnen en zo veel mogelijk mensen zien te spreken die er wel geweest zijn, is natuurlijk altijd een pré.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik denk dat het ook afhangt van hoe goed je fantasie is, en hoe realistisch het moet zijn.

als ik een boek zou schrijven over een nu bestaande plaats, zou ik daar wel heen reizen. ik bedoel, als ik een boek over frankrijk schrijf ga ik daar toch een keertje heen.
ik ga binnenkort misschien naar terezin aka theresienstadt, om daar het concentratiekamp te bezoeken waar een van de figuren in mijn roman is overleden. ik heb het misschien niet echt nodig, maar het doet vast geen kwaad.

anders is het natuurlijk als je verhaal zich in een andere tijd afspeelt, bv de 19e eeuw. dan moet je puur afgaan op geschiedenisboeken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
ik ga binnenkort misschien naar terezin aka theresienstadt, om daar het concentratiekamp te bezoeken waar een van de figuren in mijn roman is overleden. ik heb het misschien niet echt nodig, maar het doet vast geen kwaad.

Als je over dit onderwerp wilt schrijven, heb je het naar mijn idee echt wel nodig om daar geweest te zijn. Hoe wilde je aan je informatie komen? Ken je mensen die je over hun concentratiekampverleden hebben verteld? Heb je enig idee van wat een concentratiekamp doet met een mens? Ik vind een KZ Lager niet 'iets' waar je zomaar over schrijven kunt. Ik ben benieuwd hoe je op het idee bent gekomen?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie wrote:
Wat jij vraagt ligt een beetje in het verlengde van dit onderwerp.

Ja daar heb je gelijk in. Het is soms ook een gezoek of een onderwerp al of niet op de site aanwezig is.
Iedereen bedankt ik heb weer een indruk en antwoord gekregen op mijn vraag. Natuurlijk blijven nieuwe reacties welkom.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:
Quote:
ik ga binnenkort misschien naar terezin aka theresienstadt, om daar het concentratiekamp te bezoeken waar een van de figuren in mijn roman is overleden. ik heb het misschien niet echt nodig, maar het doet vast geen kwaad.

Als je over dit onderwerp wilt schrijven, heb je het naar mijn idee echt wel nodig om daar geweest te zijn. Hoe wilde je aan je informatie komen? Ken je mensen die je over hun concentratiekampverleden hebben verteld? Heb je enig idee van wat een concentratiekamp doet met een mens? Ik vind een KZ Lager niet 'iets' waar je zomaar over schrijven kunt. Ik ben benieuwd hoe je op het idee bent gekomen?

mwa, ik ben 2 keer in oswiecim (auschwitz) geweest en ook in dachau. dus ik ken de atmosfeer wel een beetje! ik heb letterlijk in de gaskamer van auschwitz gestaan :?
boeken als "is dit een mens" van primo levi helpen ook erg goed.

hoe ik er op kom? familie van me is in theresienstadt omgekomen. zijn zoon kon net voor de kristallnacht naar panama vluchten. daar weer de zoon van werd gered door een nazi, en kwam bij de hitlerjugend: die jongen is mijn opa!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
mwa, ik ben 2 keer in oswiecim (auschwitz) geweest en ook in dachau. dus ik ken de atmosfeer wel een beetje! ik heb letterlijk in de gaskamer van auschwitz gestaan.

Ja oké, dat is al heel veel méér informatie. Ik kreeg van je eerste bericht hierover in eerste instantie een oppervlakkiger indruk.

Quote:
hoe ik er op kom? familie van me is in theresienstadt omgekomen. zijn zoon kon net voor de kristallnacht naar panama vluchten. daar weer de zoon van werd gered door een nazi, en kwam bij de hitlerjugend: die jongen is mijn opa!

Dat is inderdaad een verhaal...! Ik begrijp nu alleen de chronologie niet zo goed. Maar dat zal blijken in het verhaal. Een hele kluif, Mischka! Sterkte!