Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Echte wereld of fantasiewereld

Beste schrijvertjes, ik heb een heel dringende vraag en ik hoop dat jullie zo snel mogelijk en met zo veel mogelijk kunnen antwoorden. Ik ben een boek aan het schrijven over koninginnen (ik wil niet te veel weggeven...) en zij zijn koninginnen van bestaande landen zoals Engeland, Frankrijk... Maar nu ben ik aan het twijfelen of ik ze niet beter koningin zou laten zijn van fictieve landen, landen die ik zelf heb verzonnen in een evenals zelfverzonnen wereld. Wat zijn de voordelen en nadelen van echte landen of fantasielanden te gebruiken? Wat lezen jullie het liefst? Alvast bedankt voor jullie antwoord :)

Lid sinds

4 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Mallory, Aangezien het dringend is en je nog geen andere reacties hebt ....... Als het geen historisch roman is die je schrijft zou ik persoonlijk gaan voor "verzonnen". Ik bedoel maar, Frankrijk heeft geen koningin en die van Engeland, nou ja Ik lees beiden graag, maar een historische roman moet dan wel op feiten baseren, dus is het geloof ik het één of het ander. Met andere woorden je kunt niet in de kamer zijn en erbuiten! Toch? Hopelijk krijg je nog een paar betere reacties;) Succes

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Astrid! Heel erg bedankt voor je snelle reactie, ik snap volledig wat je bedoelt. Het is inderdaad geen historische roman dus als er geen reacties meer komen die mij overtuigen om voor echte landen te gaan, ga ik voor fantasielanden. :)

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zijn de voordelen en nadelen van echte landen of fantasielanden te gebruiken?
Voordeel van een echt land is dat je niet hoeft te fantaseren. Zo was er eens een koningin van Engeland die Y Ddraig Goch kende. Ik ben zelf geen koningin, maar weet wel van een draakje rond het Zuidlaardermeer dat oorspronkelijk uit Kiel-Windeweer komt. De Groene Draeck van koningin Beatrix gebouwd in Amsterdam. Kasteel Drakensteyn. Nederland is een perfect land om een Fantasy over te schrijven. En dan is er Zwelgje nog uit Bommelstein. "Als je begrijpt wat ik bedoel."

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fantasiekoningin in Frankrijk kan ook. Het grote voordeel van een mengeling tussen fantasy en écht is dat je met die mengeling een breder lezerspubliek trekt. Althans, vaak worden die mix-boeken meer gelezen dan de volledig-fantasy-boeken. Er zijn veel meer crossovers in de winkel te vinden dan helemaal fantasy. Kijk zelf maar eens rond :) Bovendien is research makkelijker. Je weet hoe groot frankrijk is en zo. Daar hoef je dan al niet meer over na te denken. Persoonlijk zou ik eerst eens verder gaan met wat je nu hebt en eens kijken waar je uitkomt. Misschien is die mix nou juist wel wat jouw verhaal erg leuk maakt en haal je een heel leuk element weg als je de link met de werkelijkheid eruit trekt. Dat gezegd hebbende: ik ken je verhaal niet, dus ik kan niets met zekerheid zeggen ;) Ik lees het liefst een leuk, uniek verhaal. Excuses voor dat vervelende antwoord, maar zo is het nu eenmaal ;) En dan maakt het niet uit of het fantasie of "echt" is - als het verhaal maar goed is. EDIT: ga je voor de mix, maak dan wel duidelijk dat het fantasie is! Dat je lezers niet denken dat je een koningin neerzet terwijl die er niet echt is, omdat je een fout maakt --> dat moet wel duidelijk zijn, dat het 'anders' is dan het 'echte echte'.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt Yrret en Ginny! Persoonlijk vind ik het - denk ik - beter om echte landen te gebruiken maar storen jullie je niet als ik een verzonnen koningin voor een echt land gebruik? Zouden jullie dat graag lezen? Ginny, heb je een voorbeeld van zo een "mix-boek"? Ik zou het graag horen :)

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey! Leuke vraag :-) Een mix kan inderdaad heel leuk zijn. En kijk bijvoorbeeld ook eens naar Amerikaanse films waarin de president een rol speelt. Dat is nooit de echte president, dat is dus ook maar gewoon verzonnen. In de film Independence Day speelt de president bijvoorbeeld een grote rol, maar het is geen bestaande president. Alle andere feiten zullen behoorlijk correct zijn. Wat je ook nog kan doen is een fictioneel land nemen, maar dat dat wel in Europa ligt, bijvoorbeeld. Eigenlijk heb je alle vrijheid. Ik hou zelf heel erg van fantasy, dus zou het lekker helemaal in een fantasiewereld schrijven, dan kun je ook echt alle details naar jouw hand zetten. Maar wat Ginny zegt is ook een goed punt: boeken die niet puur fantasy zijn, verkopen beter. Als je dat uiteindelijk wil, is dat ook een overweging.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh waw, heel erg bedankt voor het voorbeeld van de film, Robin! Ook heb je een goed idee aangehaald; misschien neem ik wel een fictioneel land dat in Europa ligt... Bedankt om mee te denken :)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mallory, Een voorbeeld van een mix-boek is The Golden Compas van Philip Pullman. Misschien vind je ook inspiratie uit The Once and Future King, de Arthurlegende geschreven door T.H White. Beide spelen in een "Engeland", maar niet precies. Een goed voorbeeld van een verhaal dat heel erg in een Franse riddertijd-achtig land speelt - maar niet Frankrijk is - is De Brief voor de Koning van Tonke Dracht. Oh, en lees de eerste bladzijdes van The Burried Giant van Kazuo Ishiguro. Daar haalt hij een prachtige verteltruc uit, door de zekerheid expliciet onder je voeten weg te slaan voordat hij het verhaal überhaupt begint. Niet uit te leggen, ga lezen :D En dan is er De Alchemist, van Paolo Coelho. Een geweldig verhaal in de echte wereld, die vol blijkt te zitten met mystiek en machten groter dan koningen. Dat is trouwens überhaupt iets uit de Portugese verteltraditie, wat dat betreft kun je ook zeker de korte verhalen van Jorge Luis Borges gaan lezen. Wat je ervan kunt leren, denk ik, is hoe je vrij en ongeremd kunt omgaan met de échte wereld, zonder ook maar één van je wildste verzinsels overboord te hoeven gooien.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Diana! Heel heel heel erg bedankt voor de verschillende voorbeelden! Ik zal de boeken zeker eens oppakken en wat meer info over opzoeken :) Nog eens bedankt!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeh. Ik wilde toch al eens iets van Ishiguro gaan lezen, maar nu zéker. (Argh alleen mijn wensenlijst is al te lang! Afijn. Ga ik onthouden!) Mooie voorbeelden hoor, daar heb ik niks aan toe te voegen :) Succes met nadenken en schrijven Mallory!