Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

taalvraag: na een komma het woordje 'en' gebruiken?

Hoi,
Hier een taalvraagje. Wanneer je in een zin een komma gebruikt, mag je dan ook nog het woordje 'en' gebruiken of is dat een van de klassieke fouten? Of zijn er uitzonderingen waarin het wel mag? Of is het gewoon dubbelop.

bv. 'Ha, we eten vis!' riep Truus enthousiast, en ze greep naar de pan.
bv. Piet schrok zich een ongeluk, en hij keek snel om zich heen.
bv. Kinderen zijn altijd druk, en nu moesten ze rustig kunnen praten.

Is bovenstaande allemaal fout? Moet de komma weg, of het woordje 'en'?

De voorbeelden zijn zomaar uit de lucht gegrepen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Allemaal fout. Je kunt óf een komma, óf 'en' hebben.

Volgens mij zijn er wel uitzonderingen als de zin anders in elkaar zit. Bijvoorbeeld als er een bijzin tussendoor zit of hoe dat ook heet. Ik bedoel zoiets:

Hij pakte zijn tas, die erg zwaar was, en liep weg.

Eigenlijk staat er 'Hij pakte zijn tas en liep weg' en daar is dan een bijzin tussen geplakt, die komma's nodig heeft.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, dat dacht ik al, het is of de komma of 'en', en niet beiden. Toch kwam ik het twee keer in een boek tegen waardoor ik geen twijfelen of het misschien wel mocht maar niet de voorkeur had.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Eliza! Ik begrijp nu dat het soms wel mag, het is geen absolute regel. Zeker om een verkeerde interpretatie te voorkomen en ook na een nevenzin die eindigt op 'en' moet de komma gewoon blijven staan.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Odile wrote:
Een komma mag toch ook een adempauze aangeven, zoals in een stuk waarbij je buiten adem bent? Of mag je dat niet in je schrijfstijl op die manier tot uiting brengen?

Ooit heb ik gehoord: "Een komma is een rustpunt in een zin". Klopt helemaal :P