Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opmaak vraagjes

Ik vraag me af wanneer je een "inspring" gebruikt aan het begin van een regel. Bedoel niet bij een dialoog, maar bij gewoon een stuk tekst.
Hoop dat mijn vraag duidelijk is........

Ben bezig met de opmaak van mijn boek, als ik het ga onderverdelen in hoofdstukken dan kom ik op een heel groot verschil in het aantal pagina's per hoofdstuk als ik het per onderwerp ga indelen. Heb dan een hoofdstuk van 4 pagina's en ook een van 20 pagina's enz.
Zijn hier richtlijnen voor?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

inspring gebruik je aan het begin van een nieuwe allinea.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

en ik vul even aan: maar niet na een witregel of aan het begin van een hoofdstuk.

Verder denk ik dat hoofdstukken wel globaal even lang moeten zijn, tenzij je een hoofdstuk hebt met een korte, felle gebeurtenis die net zo veel impact heeft als een lang hoofdstuk waarbij de gebeurtenissen wat meer uitgesmeerd zijn.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor je hoofdstukkenvraag kun je ook je even kijken in het topic 'hoofdstukken' op dit forum. Daar vind je misschien wat informatie, ik weet dat het ook over de lengte ging.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb nog een vraagje over het verdelen in alineas. Op sommige pagina's komt het zo uit dat de eerste regel van een nieuwe alinea, de laatste regel van de blz is. Schuif je die regel dan door naar de volgende pagina of laat je hem daar in zijn eentje staan?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik laat het mijn programma doen, maar je hebt soms wel pagina's met een regel minder, dat ziet er echt niet uit ;) Ben benieuwd hoe dat normaal wordt opgelost, want in gedrukte boeken zie ik het bijna nooit, alleen als er drie sterretjes staan of een witregel tussen twee alinea's.

Dus ja, hoe dat precies gaat... ik durf het niet te zeggen.

Ik wil dit topic wel even gebruiken om te vragen welke lettertypes men gebruikt voor het opmaken van een boek. Ik had eerst Garamond maar dat vond ik te rond en ik heb het veranderd in Book Antiqua, en nu heb ik veertig pagina's extra :') Ik wil gewoon even een realistisch beeld van hoe dik het zou worden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ceridwen wrote:
Arial, georgia en times new roman.

Georgia ziet er inderdaad prima uit! Dank je wel.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wonderer wrote:
Ik wil dit topic wel even gebruiken om te vragen welke lettertypes men gebruikt voor het opmaken van een boek. Ik had eerst Garamond maar dat vond ik te rond en ik heb het veranderd in Book Antiqua, en nu heb ik veertig pagina's extra :') Ik wil gewoon even een realistisch beeld van hoe dik het zou worden.

Ik heb ook Book Antiqua. Echt een mooi lettertype, ik gebruik het voor al mijn verhalen/verhaaltjes. Ik had het ook gebruikt voor de zes examenwerkstukken die ik vorig jaar heb moeten maken, en die man van het mondeling wiskunde-examen vond het een mooi lettertype :D