Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Initialen

Hallo, ik zal me even voorstellen, ben nieuw hier op het forum. Lees al een tijdje mee en heb al veel nuttige informatie verzameld.
Ben een boek aan het schrijven voor een vriendin van mij. Niet bedoeld dus om echt uit te geven, wil straks gewoon één exemplaar laten drukken.
Gebruik het programma openofice.org 2.0.
Vind het leuk uitzien om een hoofdstuk te beginnen met een sierlijke grote letter, een initiaal dus. Dit kan ik instellen bij de opmaak, dat is het probleem niet. Het programma maakt echter bij elke alinea zo'n grote letter, en ook in een gedicht dat ik geschreven heb. Het lukt me niet om dit wijzigen, heeft iemand hier misschien ervaring mee? Weet niet wat ik fout doe.

alvast bedankt,

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien helpt het om SHIFT+ENTER te gebruiken als je géén grote letter wilt. Dat werkt tenminste wel met opsommingen enzo...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jaaaa, dat werkt!!
Dank je voor je snelle reactie!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt, heb de link gelijk bij mijn favorieten geplaatst!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, had ik ook. Gewoon ... eerste alinea met de grote letter beginnen, tweede gewoon de optie grote letter uitschakelen. Zo zijn er dus meerdere manieren dus.

Weet iemand trouwens het volgende.... ik stel paginanrs. in, maar het moet bij 5 (of 7) beginnen. Dat stel ik ook in, maar het begint gewoon bij 1, dus koptitel, blz. 1 staat ook onderop 1. Dat vind ik onwenselijk, maar ik weet niet hoe ik het moet veranderen (Open office dus!). Als ik het nl. weghaal zijn alle paginanrs. weg.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe het precies werkte weet ik niet meer, maar je moest dus eigenlijk twee delen maken. Een deel 'voorwerk' waar niet genummerd wordt en een deel gewoon manuscript. En die moeten dan achter elkaar. He, wat lekker vaag.
Heb het een keer gedaan, lang geleden.
Josje weet zulke dingen. Zij is heeeeeeeel slim met open office.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Hoe het precies werkte weet ik niet meer, maar je moest dus eigenlijk twee delen maken. Een deel 'voorwerk' waar niet genummerd wordt en een deel gewoon manuscript. En die moeten dan achter elkaar. He, wat lekker vaag.
Heb het een keer gedaan, lang geleden.
Josje weet zulke dingen. Zij is heeeeeeeel slim met open office.

Ja, ik heb dat boekje 'opmaken doe je lekker zelf' en snap eerlijk gezegd van dat gedeelte voorwerk niet veel...blont/blond (?), denk ik.
Ik gebruik de templates van Lulu en daar gaat het goed mee, behalve dan die nummering.