Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Titel

Ik heb een vraag over de titel van mijn manuscript: 'Loslaten in liefde'. Ik ben daar niet zeker over, ben er niet echt gelukkig mee. Voor mijn gevoel klopt het wel maar dat komt omdat ik de inhoud van het boek ken. Als ik deze titel in de winkel zou zien liggen zou ik aarzelen. Ter verduidelijking kopieer ik hier de inhoud uit de synopsis: 'Het verhaal gaat over het voortschrijdende inzicht van Marijke over het psychisch geweld waarmee zij in haar huwelijk te maken heeft. Het is vanuit haar perspectief geschreven. Omdat het verhaal van binnenuit is geschreven, hebben de gebeurtenissen een plaats binnen de groei van Marijke. Gaandeweg neemt zij het besluit om haar situatie te veranderen. Dat groeiproces is de verhaallijn in het verhaal. In de eerste helft wordt het kader van het verhaal neergezet, het tweede gedeelte is dynamischer, er komt eindelijk schot in Marijke, ze pikt het niet meer. Dat is dan ook eigenlijk ook de plot: hoe een vrouw er in slaagt zich te bevrijden van deze nachtmerrie, hoe ze langzamerhand afrekent met het psychisch geweld van haar man, haar verleden als kind, het beeld waaraan ze vindt (of vooral: anderen vinden) dat ze moet voldoen. De bevrijding waarvan een baan het eerste teken is. Er is een fasering in die plot: de ontwikkeling van de narcistische persoonlijkheidsstoornis van haar echtgenoot Pieter die als een rode draad door de eerste helft van het verhaal loopt tot aan de openbaring bij de psycholoog. Die dient dan verder als startpunt voor Marijkes verdere ontwikkeling. In het slothoofdstuk is in de inwendige monoloog van Marijke ruimte voor terugblik en voor toekomst, waarbij een citaat van Tolle als een katalysator werkt. De titel zit daar in verwerkt.' Nu is er een uitgever die belangstelling heeft maar voordat ik daar in gesprek ga wil ik weten of de titel juist is of dat er een andere moet komen. Zouden jullie alsjeblieft willen meedenken? Hartelijke groet, Marijke.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijke Spiegel, Je geeft niet aan tot wat voor genre je manuscript behoort. 'Loslaten in liefde' op een frivole Harlequin cover geeft een andere indruk dan die op de cover van een serieuze biografie van een operazanger(es). Je geeft aan dat je niet tevreden bent, dus sowieso schrappen. Zoek het in de ontwikkeling van Marijke - haar baan is het eerste teken van bevrijding, wat houdt haar baan in? Misschien dat daar een woord of kort zinnetje is te vinden dat haar ontwikkeling symboliseert. Als het een serieuze uitgever is, denken ze graag met je mee. Immers, een pakkende titel is belangrijk.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Jan Meijers voor je reactie! Het manuscript beschrijft het verhaal van een relatie waarin sprake is van een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Het is in de eerste plaats geschreven om mensen die in hun relatie psychisch geweld ondergaan de abnormaliteit van hun gewelddadige relatie te doen inzien. Het liefst zou ik iets in de zin van 'wakker worden, doe je ogen open, word je bewust'... als opschrift nemen maar dat is ook niet echt je dat... :) Je opmerking dat de uitgever wellicht mee zal denken geeft me rust, we hebben binnenkort de eerste afspraak.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suggestie: 'Laat het los' Maar ik zou me niet al te druk maken om de titel. Die ga je bij eventuele publicatie uiteindelijk toch in overleg met de uitgever bepalen. Je kunt ook gewoon zeggen dat je nog geen titel hebt.