Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ghostwriter vergoeding

Morgen heb ik een afspraak met een man die een ghostwriter zoekt. Het zal gaan om afzonderlijke verhalen die samen een boek vormen, een soort van bundel dus. Nu heb ik als net afgestudeerde (journalistiek opleiding) 21 jarige journalist geen flauw idee wat voor een vergoeding ik hiervoor kan vragen! Hij heeft aangegeven dat ik de verhalen uit hem moet trekken, dus naast het schrijven zal ik vele uren moeten interviewen.. Wie heeft ervaring op dit gebied en kan mij een richtlijn geven?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij heeft aangegeven dat ik de verhalen uit hem moet trekken
Tja :rolleyes: Maar even serieus, ik heb geen idee hoeveel je als 21-jarige kunt vragen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat laatste lijkt mij ook een goede optie. Ik heb laatst nee gezegd (vanwege te druk) tegen een verzoek om iets dergelijks te doen. Het aanbod kwam toen neer op 10.000 euro, maar dan zonder naamsvermelding en aandeel in het boek, gebaseerd op 40 euro per uur. Als mijn naam erbij moest komen, moest ik delen in het risico. Ik had het toch al te druk en vond de opzet wat vaag, dus heb ik nee gezegd. Wat betreft je gesprek morgen: zorg dat je te weten komt wat deze persoon van je verwacht. Qua tekst (schrijfstijl, onderwerpen, omvang) en qua uren werk. Niet meteen ja zeggen (ik ken de verleiding), maar aangeven dat je er even over wilt nadenken. Thuis een degelijke offerte maken en die toesturen. Zorg er in ieder geval dat je alle afspraken schriftelijk vast legt en dat daar ook voor getekend wordt. Daarin zet je ook heel duidelijk wat jij levert en wanneer je klaar bent en er gewoon betaald moet worden. Ik moest eens columns van een ijdeltuit herschrijven. De afspraken waren daarbij niet erg helder. Uitkomst: meneer beweerde ontevreden te zijn over mijn werk en wilde uit de goedheid van zijn hart dan wel de helft betalen. Ik was toen nog erg groen op dit gebied en schrok me helemaal een hoedje. Dacht dat het aan mij lag. Heb zijn aanbod geaccepteerd en nam dus genoegen met de helft van het afgesproken bedrag. Later hoorde ik dat het een truc was die hij met verschillende freelance schrijvers en fotografen al eerder had uitgehaald. Eerst iemand de stuipen op het lijf jagen met het verhaal dat je kwaliteit niet goed is en dan aanbieden om de helft te betalen. Geen wonder dat hij zich een jaguar kon permitteren. Aldus: zorg dat je weet wat er van je wordt verwacht en stel alle afspraken op schrift!!! En succes: als je deze klus binnenhaalt op jouw voorwaarden is dat natuurlijk fantastisch.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij is bekend met mijn schrijfstijl. Ik schrijf op regelmatige basis voor de plaatselijke krant. Hij wilt zijn verhalen latne opschrijven omdat hij zelf niet kan schrijven, maar het uiteindelijke doel van het boek weet ik nog niet. Dat moet ik allemaal morgen vragen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het uurloon moet je zelf bepalen; wat is redelijk. Je krijgt achteraf natuurlijk ook nog het percentage en het succes hangt mede af van jouw prestaties... Dus ik zou een gemiddeld uurloon aanhouden (tussen 15 en 25 euro? Ik zeg maar wat hoor) Mocht het boek aanslaan, dan kun je altijd nog de vruchten plukken. Maar goed, het blijft altijd moeilijk een tussenweg te vinden. Heb je hem al gevraagd wat hij ervoor wil geven. Wat zijn zijn verwachtingen? Als je dat weet dan kun je jullie verwachtingen beter op elkaar afstemmmen, denk ik. Succes ermee!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk uit voor te weinig vragen. Voor je het weet zit je aan iets vast, wat groter en groter, logger en logger wordt, en je krijgt slechts een fooi. Vraag gewoon E 45 ex btw. En tel uit hoeveel tijd je niet aan andere opdrachten kunt werken. Want dat gaat gebeuren. Dus als je denkt twee maanden ermee bezig te zijn, dan moet je twee maandlonen (jij bepaalt zelf je maandloon) rekenen. Plus onkosten.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, hoor maar dat vind ik een belachelijk hoog bedrag voor een net-afgestudeerde 21-jarige. Je zult er veel uren aan kwijt zijn. Ik vind 15 euro per uur al een heel mooi bedrag. Maar eerst moet je het doel weten en wat hij ermee gaat doen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marleen, ik heb er nog even over nagedacht. Ik denk dat als het een interessant persoon is met mooie verhalen en hij wil er iets leuks van maken, dat je het op jouw leeftijd en net afgestudeerd meer moet zien om van te leren, om naam te maken, een soort extra stage. Ik zou als ik jou was dan een euro of tien tot hooguit vijftien per uur vragen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het ermee eens dat je als pas-afgestudeerde nog geen enorme bedragen kan vragen. Maar: deze persoon verwacht wel kwaliteit. Daar mag dan ook wat tegenover staan. En weet ook dat het heel lastig is om een hoger tarief te vragen na verloop van tijd. Als men eenmaal gewend is dat jij werkt voor 15 euro per uur (super bruto : daar moet je dus alle kosten en belasting etc. nog van aftrekken), zie het tarief dan maar eens omhoog te krikken. Bovendien vind ik dat schrijvers (en dan denk ik nu even aan freelance journalisten) veel te vaak met en fooi worden afgescheept terwijl ze wel goed werk moeten leveren. Je kunt beter vanaf het begin wat hoger inzetten. En ook vind ik het zelf nogal vervelend als ik van een opdrachtgever hoor: goh vraag jij X euro: ik heb een student die doet het voor veel minder. Schrijven als ghostwriter of journalist is een vak, net als een jurist of een consultant of een adviseur. Die nemen echt geen genoegen met 15 euro per uur! Waarom zouden journalisten dat wel moeten doen. Als net afgestudeerde HBO-er mag je vragen wat normaal is voor iemand in die beroepsgroep. Ben het dus niet eens met de mensen hier die vinden dat het je het maar moet zien als een stage of zo. Je bent afgestudeerd, je wilt je freelancepraktijk opbouwen, doe dat dan meteen goed. Niet met de hoofdprijs, maar ook niet met een fooi.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien heb je gelijk, Zjors. Maar 15 eu is wel erg weinig. Dat moet jij weten, met de uren en energie die je in schrijven stopt. laten we middelen. (oei, we gaan wel heel makkelijk met bedragen om hier, marleenlam heeft zo nog geen idee wat ze kan vragen) 30 per uur.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, hallo, Lucatero, maar ik ben 56 en heb jarenlange ervaring zowel in het schrijven van fictie als in het schrijven van bedrijfsmatige teksten. Ja, dan vraag ik een ander uurloon.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjonge, wat moeilijk. Vergeet vooral en bovenal en voor alles in elk geval niet om af te spreken wanneer het klaar is! Anders krijg je zaken als, ehmm, misschien nog een paar verhalen, ehmm, dat verhaal nog in een andere versie, ehmm, alles misschien herschrijven, nee, wacht, toch een andere insteek. Daarbij ziet niet iedereen hoeveel werk het is, interviewen en daar dan een verhaal van maken, het schrijven an sich, controleren en redigeren, het kan geen kwaad om dat een beetje inzichtelijk te maken. Dus inderdaad, goed op papier zetten wat je doet en waar het ophoudt. Als het nodig is kan je daar dan altijd opnieuw een afspraak over maken. Niet dat je dan persé opnieuw geld moet vragen, maar het moet wel duidelijk zijn waar jouw verplichtingen beginnen en ophouden. Over het bedrag kan ik niet veel zeggen. Ik weet niet of je verplichtingen hebt, of dit het begin is van je nieuwe carriere, wat voor klant dit is, wat je plannen voor de toekomst zijn. Begin je een tekstbureau, begin dan goed zou ik zeggen, en houdt rekeningen met de kosten die je zult hebben. Wil je wat ervaring opdoen, is dit een speciaal project voor je, wil je het heel graag doen, dan kan je het tarief lager houden. Misschien moet je dat er dan wel bij zeggen, ik doe het voor vijftien euro omdat het een groot project is en ik het leuk vind, of zo iets. Dan leg je het niet zo vast voor de toekomst.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hoop om over na te denken in ieder geval! Ik zal vanmiddag even concreet vragen wat het doel van het boek is (misschien wilt hij het alleen voor clienten gebruiken..) en wat hij dacht kwijt te zijn. Zodra ik meer weet, zal ik jullie op de hoogte houden. Misschien nog even wat achtergrond informatie. Ik ben op dit moment werkzoekende, wil graag een baan bij een krant of tijdschrift. ZZP'er of Freelancen spreekt mij in eerste instantie niet aan, omdat (naar mijn mening) meer tijd in de boekhouding gaat zitten dan in het schrijven. Deze klus is belangrijk om ervaring op te doen en ook voor mijn cv natuurlijk...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet om al te kritisch te zijn, marleenlam, maar mij valt op dat je bij herhaling een incorrecte vervoeging gebruikt, misschien spreektaal, misschien Rotterdams? Maar in een boek kan dat niet.
Hij wilt zijn verhalen latne opschrijven omdat hij zelf niet kan schrijven
misschien wilt hij het alleen voor clienten gebruiken..

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ijdeltuit die een boek op zijn naam wil. Erg duidelijk zijn met deze man. Hard onderhandelen, duidelijke voorwaarden, boter bij de vis. Na iedere actie (interview, tekst geschreven etc) een factuur aanbieden en pas verdergaan als hij inderdaad betaald heeft. Een behoorlijke prijs vragen: hoeveel vraagt de loodgieter per uur? Waarom zou jij voor minder werken? Een ijdeltuit betaalt graag een goede prijs, dat ondersteunt zijn narcistische zelfbeeld, echt waar. Maar je moet hem aan kunnen, anders zou ik er niet aan beginnen. En ook: zorgen dat je er professioneel uitziet. Dat hij niet op het idee kan komen dat hij je ook wel andere dingen kan laten doen die hij leuk vindt. Als je liever in loondienst werkt, vraag ik me af of je hier goed aan doet.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet om al te kritisch te zijn, marleenlam, maar mij valt op dat je bij herhaling een incorrecte vervoeging gebruikt, misschien spreektaal, misschien Rotterdams? Maar in een boek kan dat niet.
Hij wilt zijn verhalen latne opschrijven omdat hij zelf niet kan schrijven
misschien wilt hij het alleen voor clienten gebruiken..
Niet Rotterdams.. Ik vrees dat ik te snel heb getikt. Ik kan u verzekeren dat mijn artikelen in de krant wel van goede opbouw zijn en nog belangrijker foutloos:) Het gesprek is inmiddels geweest. Het gaat om 50 verhaaltjes van 2 pagina's, daarnaast een stuk over de vooroordelen die bestaan over psychologen en nog een stuk geschiedenis over het vak. Over drie weken ontmoeten wij elkaar weer.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan een heel leuke opdracht zijn, maar hoe gaat het in zijn werk: 50 verhaaltjes van twee pagina's? Vertelt hij ze jou en mag je elk verhaaltje over twee pagina's verdelen? O, wacht:
Hij heeft aangegeven dat ik de verhalen uit hem moet trekken, dus naast het schrijven zal ik vele uren moeten interviewen.
Vijftig zijn er best wel veel. Ik ben heel nieuwsgierig, eigenlijk. Ook naar het salaris, maar als je dat niet openbaar wilt maken, begrijp ik dat best.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
We hebben nog geen prijs afgesproken. Ik heb hem gevraagd wat hij in gedachten had, maar hij scheen het moeilijk te vinden hierop te antwoorden. Dat bespreken wij dus tijdens de tweede afspraak. Ik ben ook erg benieuwd!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee pagina's per verhaaltje is niet zoveel. Misschien zou je een prijs per verhaaltje kunnen afspreken. Dan is het te behappen. (ook voor hem wat prijs betreft) En dan kan hij of jij stoppen wanneer het niet lukt, of niet klikt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
We hebben nog geen prijs afgesproken. Ik heb hem gevraagd wat hij in gedachten had, maar hij scheen het moeilijk te vinden hierop te antwoorden. Dat bespreken wij dus tijdens de tweede afspraak. Ik ben ook erg benieuwd!
Je hebt hem ontmoet, hebt zijn omgeving gezien. Je kunt nu inschatten hoeveel hij kan betalen. Voordat je een heleboel tijd aan hem besteedt, is het nodig om een prijs af te spreken. Of ben je van plan om hem de kans te geven om het maken van prijsafspraken vooruit te schuiven totdat jij er honderd uur aan gewerkt hebt en hij bij nader inzien toch maar af ziet van het project? Ja, Marleenlam, zulke mensen bestaan. Als je professioneel bent, geef je hem daar de kans niet voor. Je hebt hem ontmoet, hij wil van je diensten gebruik maken. Dan is het tijd voor een offerte. Jij bepaalt de vraagprijs, niet hij. Dan kan hij vervolgens proberen om af te dingen. En dan óf de afspraken goed vastleggen op papier, óf (en dat zou mijn voorkeur hebben) boter bij de vis. Wil hij dat niet, dan zoekt hij maar een ander lief meisje om misbruik van te maken. Wees professioneel, Marleenlam. Spreek een prijs af met die man of stop er mee en besteed je kostbare tijd en energie ergens anders aan. Groeten van Tante Levenservaring.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Neem anders iemand mee, bij het volgende gesprek. Iemand die weet wat jou wensen / eisen zijn in dezen, en die je daarbij ondersteunt, zodat het gesprek in balans blijft.