Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Boek ter gelegenheid van 40jarig bestaan jeugdhonk

Hallo iedereen, Ik ben nieuw hier op het forum en kom meteen maar om advies vragen. Ik bezoek wekelijks (tot soms wel driemaal weeks) het jeugdhonk bij mij in het dorp. Dit jeugdhonk staat achter de kerk en was oorspronkelijk het huis van de koster. Toen hij vertrok werd het gebouw omgebouwd tot jeugdhonk. In 2011 bestaat dit jeugdhonk 40 jaar, wat mij het idee gaf om hierover een boek te schrijven. In dit boek wil ik graag mensen aan het woord laten die vroeger het honk bezochten, bijzondere verhalen er in opnemen, bijzondere personen uitlichten en veel informatie geven over het jeugdhonk die de bezoekers nog niet weten. Oftewel, het wordt nachtenlang oude kasboeken doorspitten en mensen interviewen. Nou is mijn vraag hoe ik dit tegen de tijd dat het boek klaar is het beste kan uitgeven. Een reguliere uitgever ziet hier waarschijnlijk geen brood in, is POD dan misschien de beste oplossing? Of kan zoiets ook via een gewone drukker? Als iemand verder suggesties heeft over de inhoud hoor ik het ook graag!

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Als je het via een drukker wilt doen moet je je bedenken dat je het wel drukklaar moet kunnen aanleveren. Daarnaast kan drukken alleen in een van tevoren vastgesteld aantal. POD kan per exemplaar geprint worden. POD lijkt mij in ieder geval de beste oplossing, tenzij je van tevoren meer dan 500 mensen kunt laten intekenen op het boek. Dan wordt drukken interessant.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie Dries. Het zou wel moeten lukken om het boek drukklaar te kunnen aanleveren, ik heb vrienden die geweldig zijn in de opmaak van dit soort dingen en die ook geweldige boekomslagen kunnen maken. Maar of er animo is voor 500 boeken vraag ik me nog af. Gelukkig is dat voor later zorg, ik heb nog ruim anderhalf jaar de tijd.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel sympathiek initiatief, maar het lijkt me een enorme sloot werk. Zou je het alleen moeten doen of zijn er meer mensen die informatie willen helpen verzamelen en schrijven?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, Dries/Johanna, je hoeft echt geen 500 ex te hebben. Maar dan laat je het printen in plaats van drukken. Een leek ziet het verschil niet eens. Aanleveren in pdf is met gratis Open Office ook geen punt. Eventueel kun je bij Boekenbent nog het boekje plus voorbewerkte documenten kopen met als titel: 'Opmaken doe het lekker zelf.' Ik laat mijn eigenbeheerboeken printen bij WPS (Wohrman Print Service of zoiets) en dat gaat in elke hoeveelheid die je wenst. Inventariseer eerst hoeveel je er nodig hebt. Laat mensen bijvoorbeeld tegen een lagere prijs voor-intekenen dan weet je hoeveel animo er is. Zelf een fikse stapel laten drukken is altijd goedkoper dan POD via een pod-uitgever.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwens, dat soort uitgaves wordt vaak gesubsidieerd door de gemeente. Loop je zelf geen financieel risico.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Nee hoor, Dries/Johanna, je hoeft echt geen 500 ex te hebben. Maar dan laat je het printen in plaats van drukken.
Dat zeg ik toch juist? Drukken bij voorintekening en anders printen?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, je zou plaatselijk hier en daar eens je licht kunnen (moeten) opsteken hoe je dit werk geklaard krijgt, want het is een leuke, maar tijdrovende klus. Het boek zal misschien voorzien in bepaalde algemene belangen, zoals van de gemeente, misschien de kerk (als het een christelijk jeugdhonk is), dus die kun je benaderen voor support, waarna sponsoring van bedrijven kan volgen, zodat er financiën zijn voor de uitgave. Soms ziet een lokale krant er ook iets in. Maar bij die laatste begeef je je meteen op glad ijs, want als het werkelijk een goed idee is, zullen ze het zelf willen doen - en ze hebben er de mensen en de mogelijkheden voor. Zorg dus eerst dat je een paar lijnen uitlegt op veilig terrein en probeer er ondertussen achter te komen of andere publicisten niet ook al dit plan hebben. Zo niet, sla dan de lijnen in de grond en richt je tent op. Veel succes en ik denk dat er velen zijn die geïnteresseerd zijn in het verloop van het proces. Ik wel. 't Is een mooi plan. Houd ons op de hoogte.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties. @ marriejeanne: Ik denk niet dat er andere mensen zijn binnen het jeugdhonk die hier zoveel tijd en moeite in willen steken, laat staan dat zij van schrijven houden en het ook nog een beetje kunnen. Het is inderdaad een goede tip van je om te kijken of de gemeente en de kerk er ook iets in zien. Ik zal er zeker wat mee doen. @ Ing: Ik denk dat er wel mensen zijn die me willen helpen met verzamelen van informatie. Voor het schrijven zal ik toch vooral op mezelf aangewezen zijn. Binnenkort ga ik in gesprek met het bestuur over alle ideeën die we hebben, daarna kan het echte werk beginnen! Ik zal jullie op de hoogte houden!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Johanna, Er is een oplossing tussen POD (per stuk) en drukken in grote oplagen. Je kunt je boeken ook digitaal laten drukken (lees: professioneel printen) in oplagen vanaf ongeveer 25 tot maximaal 500 stuks. Als je je wilt laten informeren over de mogelijkheden dan kan je bij *bliep* te *bliep* terecht. Hier is goed advies gratis, de begeleiding persoonlijk en de kwaliteit van de afdrukken en bindwijze prima.