Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geklooi met tijden

Ik zit te worstelen met de tijden. Bijvoorbeeld in onderstaand stukje (fragment uit ms 8+), er zit een wisseling van tijden in, waarvan ik wel snap dát ik het heb gedaan, maar niet weet of het kan/mag/duidelijk is en hoe ik het er eventueel uit kan schrijven.
De basis van het verhaal is geschreven in de tt. Om een sprong aan te geven (verdichting?) staat de zin erin: De hele ochtend dacht…etc. Dat is dan vt. Ook wat er direct daarna gebeurde en dialoog staat dan in de vt, dan weer verdichting (de rest van de middag was niet leuk) in vt en dan ga ik weer over naar de tt. Opgelucht schuift Anton etc.
Ergens stoort me iets, maar ik kan er niet de vinger op leggen. Ik weet niet of jullie genoeg aan dit fragment hebben, maar graag jullie advies!

‘Weet je wat Zus net deed? Ze stak haar tong naar me uit.’
‘Ohoh,’ zegt Gerrit verontwaardigd. ‘Die moet een lesje krijgen, zeker weten.’
De hele ochtend dacht Anton na, maar hij kon niks bedenken. Ook met overblijven dacht hij zo hard na, dat hij vergat te eten.
‘Gaat het wel met je, Anton?’ vroeg overblijfjuf Cecile. ‘Je hebt nog geen hap op. Heb je heimwee of ben je ziek?’
‘Nee, hoor,’ schudde Anton zijn hoofd en hij propte snel een boterham naar binnen.
‘Ho ho,’ lachte juf Cecile, ‘beetje rustiger mag ook best!’
Anton kon niets terug zeggen met zijn volle propmond en hij kauwde en slikte om de broodbal weg te krijgen. Juf Cecile bracht hem een beker melk en kwam naast hem zitten.
‘Went het al een beetje hier?’
Anton knikte van ja.
‘Gelukkig. Maar als er ooit iets is, mag je altijd bij me komen. Dat weet je wel, hè? Ik kan niet alles oplossen, maar over dingen praten helpt vaak al heel veel.’
‘Bedankt,’ antwoordde Anton smakkend. ‘Ik zal er aan denken.’ Aardig, die overblijfjuf.
De rest van de middag was niet leuk, de meester had steeds op hem gemopperd. ‘Anton, let eens op! Anton, zit niet te dromen. Anton, heb je die opdracht nou nog niet af? Nog één waarschuwing en je moet nablijven, Anton.’ Gelukkig, de bel. Half 4. Opgelucht staat Anton op, schuift braaf zijn stoel aan en loopt naar de gang. Bij de kast is het een wirwar

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In regel drie moet 'dacht' volgens mij gewoon 'denkt' zijn. En de rest ook t.t. Zoals je nu schrijft krijg je de volwassen versie van hoe wij vroeger vadertje en moedertje speelden: Jij bent de vader en dan ben ik de moeder en dan gingen we....

Misschien kun je in je verhaal op een andere manier de tijd aangeven. In plaats van 'de hele ochtend.....' kun je bijv. schrijven: (nieuwe alinea, want je springt zo te lezen een stukje in de tijd) "In de klas kan Anton zijn aandacht maar niet bij zijn werk houden. Steeds moet hij aan Gerrit en Zus denken."

Later aan het eind van het fragment heb je een flashback, ook daar kun je in t.t. omheenschrijven. Nieuwe alinea weer.
"Half vier (geen cijfer!), de bel gaat. Met een zucht van opluchting staat Anton op. Wat een rotmiddag was dit. De meester had steeds op hem gemopperd.... Hij schuift zijn stoel aan en slentert naar de gang." etc.

Of je beschrijft gewoon in chronologische volgorde de middag in de t.t. Want in je fragment ga je voor mijn gevoel wel erg snel van half één naar half vier.

Goed, dit past vast allemaal niet perfect in je verhaal want ik ken natuurlijk de rest van je verhaal niet, maar het is maar een voorzet.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij kan je deze zin:

De hele ochtend dacht Anton na, maar hij kon niks bedenken. Ook met overblijven dacht hij zo hard na, dat hij vergat te eten.

Zonder probleem veranderen in:

De hele ochtend denkt Anton na, maar hij kan niets bedenken. Ook met het overblijven denkt hij zo hard na, dat hij vergeet te eten.

‘Nee, hoor,’ schudde Anton zijn hoofd en hij propte snel een boterham naar binnen.

wordt dan: schudt Anton... en propt snel...

En zo verder.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf vind ik het stuk niet heel erg duidelijk.
Ik begrijp o.a. niet waar Anton over nadacht.
Verder zou je de zin wel wat kunnen aanpassen zodat het duidelijk wordt dat het in het verleden speelt.

"De hele ochtend had Anton er over nagedacht, maar hij had niks kunnen bedenken. Ook nu, tijdens het overblijven dacht hij zo hard na, dat hij vergat te eten."

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eureka! Irene en Sigyn, dat is het! Dan gaat alles gewoon in de tt en klopt het. Dat ik dat zelf nu niet heb gezien zeg, het is zo'n eenvoudige oplossing. Heel erg hartelijk bedankt, ook voor jullie snelle reactie!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Zelf vind ik het stuk niet heel erg duidelijk.
Ik begrijp o.a. niet waar Anton over nadacht.

Dat staat in de zin direct voor het fragment dat ik jullie heb gestuurd. Ik kan me voorstellen dat je het qua inhoud geen duidelijk fragment vindt, het ging mij om die tijden, vandaar.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als ik eerlijk ben is Anton knikte van ja. is wel een beetje dubbel. :roll:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dat heeft niks met eerlijk zijn te maken, je hebt helemaal gelijk! Ik pas 't meteen aan.

En héél flauw:
is Anton knikte van ja.is wel '

dat ook :wink:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja das waar :oops: ach de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet, toch? :P

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

beetje mosterd na de maaltijd, je hebt je oplossing al gevonden, maar ik zie helemaal geen problemen in je tijden in dit stuk. Noch in je vraagstelling. Ik zou op het stuk zelf wel het eea aan kunnen merken, maar daar vraag je niet naar.

In feite is het hele stuk in de vt geschreven. Er zit geen tt. Ja in de dialoog maar dat is normaal. Dus mbi is je vraag overbodig. Je hebt hier niet van tijd gewisseld mi. Maar ik heb het zelf in mijn boek ook vaak opgelost door tt te schrijven. Leest veel sneller. En dat kun je hier inderdaad ook doen, zoals door andere leden al werd aangegeven. überhaupt denk ik dat voor kids in de tt schrijven lekker snel leest.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Ik zou op het stuk zelf wel het eea aan kunnen merken, maar daar vraag je niet naar.

Het is maar zo'n kort deel, ik vind het zelf altijd lastig schieten als ik de context er niet bij zie, vandaar. Maar ik ben wel benieuwd natuurlijk en sta voor alle kritieken open, dus als je zin hebt... :)

Quote:
In feite is het hele stuk in de vt geschreven. Er zit geen tt.

Je hebt in die zin gelijk, dat in dit fragment alleen de eerste twee regels tt zijn, de aanloop ook maar die heb ik hier dus niet neergezet, vandaar.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn raad: schrijf meer in de actieve vorm, nu blijft het allemaal bij hij heeft geprobeerd enz.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Mijn raad: schrijf meer in de actieve vorm, nu blijft het allemaal bij hij heeft geprobeerd enz.

Grazie!

Ik heb dit stukje juist passiever gemaakt omdat het verhaal al erg actief is en ik wilde afwisselen. Ook om een tijdsverdichting aan te brengen, anders duurt die middag zo lang, maar ik zal er nog eens goed naar kijken.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:

‘Weet je wat Zus net deed? Ze stak haar tong naar me uit.’
‘Ohoh,’ zegt Gerrit verontwaardigd. ‘Die moet een lesje krijgen, zeker weten.’

De hele ochtend dacht Anton na, maar hij kon niks bedenken. Ook met overblijven dacht hij zo hard na, dat hij vergat te eten.
‘Gaat het wel met je, Anton?’ vroeg overblijfjuf Cecile. ‘Je hebt nog geen hap op. Heb je heimwee of ben je ziek?’
‘Nee, hoor,’ schudde Anton zijn hoofd en hij propte snel een boterham naar binnen.
‘Ho ho,’ lachte juf Cecile, ‘beetje rustiger mag ook best!’
Anton kon niets terug zeggen met zijn volle propmond en hij kauwde en slikte om de broodbal weg te krijgen. Juf Cecile bracht hem een beker melk en kwam naast hem zitten.
‘Went het al een beetje hier?’
Anton knikte van ja.
‘Gelukkig. Maar als er ooit iets is, mag je altijd bij me komen. Dat weet je wel, hè? Ik kan niet alles oplossen, maar over dingen praten helpt vaak al heel veel.’
‘Bedankt,’ antwoordde Anton smakkend. ‘Ik zal er aan denken.’ Aardig, die overblijfjuf.
De rest van de middag was niet leuk, de meester had steeds op hem gemopperd. ‘Anton, let eens op! Anton, zit niet te dromen. Anton, heb je die opdracht nou nog niet af? Nog één waarschuwing en je moet nablijven, Anton.’

Gelukkig, de bel. Half 4. Opgelucht staat Anton op, schuift braaf zijn stoel aan en loopt naar de gang. Bij de kast is het een wirwar

Ik weet niet precies hoe je de tijdlijn in het verhaal laat lopen, maar stel dat het vt stuk een flashbvack is dan zouden naar mijn idee witregels heel prettig en duidelijk zijn.

Enigszins onlogisch vind ik het dan wel. Het lijkt nu dat de eerste 2 regels tt vroeg in de ochtend is en de laatste 2 om half vier en toch allebei tt. Maar misschien komt dat omdat het maar een fragment is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, het is geen flashback maar een mislukte poging om tijdsversnelling toe te passen. :oops:

Maar door het allemaal in de tt te zetten, is het redelijk opgelost voor nu. Aan het op de letter schaven begin ik als het hele verhaal "af" is.
(gaat nog wel even duren, ben ik bang. Ik kom niet tot schrijven de laatste maand)