Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoofdstukken

Is het bij kinderboeken van belang de hoofdstukken allemaal ongeveer even groot te maken?

Er zit nu nogal veel verschil in, de kleinste 1395 woorden en de grootste 2668.
Nu zijn het mooie afgeronde gebeurtenissen, of het stopt net voor er iets spannends gaat gebeuren.

Hoe doen jullie dat?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Is het bij kinderboeken van belang de hoofdstukken allemaal ongeveer even groot te maken?

Ik heb altijd begrepen van wel, maar uitzonderingen bevestigen de bekende regel. Ik zou me er niet druk om maken. Al is het misschien niet wat een uitgever bij voorkeur ziet, ik kan me ook niet voorstellen dat ze het daarop zullen afwijzen.

Quote:
Nu zijn het mooie afgeronde gebeurtenissen, of het stopt net voor er iets spannends gaat gebeuren.

Die cliffhangers zijn dé manier om lezers naar de volgende hoofdstukken te "sleuren", dus hartstikke goed als je de hoofdstukken op die belangrijke momenten laat eindigen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij Torak en Wolf - in de gehele serie - variëren de hoofdstukken ok in lengte, soms twee pagina's, anders weer een stuk of 10. En bij alle drie de boeken - er komen er nog drie :D - merk je niet dat je in een volgend hoofstuk komt. je slaat gedachteloos de pagina om, doordat je in die wereld zit.

Dus in principe maakt de lengte niet echt uit.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb hier twee dunne jeugdliteratuurboekjes (14+) liggen waar de hoofdstukken ook niet even lang zijn.
Even gekeken, zitten beide tussen de 3 en de 7 bladzijdes per hoofdstuk(is van dezelfde uitgever).

Met mijn eigen jeugdboek ben ik nog niet zo ver dat ik weet uit hoeveel woorden een hoofdstukje gemiddeld bestaat.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik probeer de hoofdstukken ongeveer even lang te houden. Dat ze één of twee bladzijdes verschillen vind ik niet zo erg, maar wat mij stoort dat je na een lang en superspannend hoofdstuk je ineens een hoofdstuk van één bladzijde hebt. Ja zèg!

Moet je cliffhangers niet afwisselen met rustpunten? Of hebben we het dan meer over het technische gedeelte dan over de inhoud? :wink:

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het verschil tussen hoofdstukken van 3 en 7 bladzijden is opvallender dan bijv. tussen 12 en 16 bladzijden. Al scheelt het bij beide 4 bladzijden. Het hangt er ook een beetje vanaf waar het logisch is.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem. Ik ben bezig met een boek voor ca. 8-10 jarigen. De kern (min of meer het hoogtepunt) kan ik het mooist indelen in twee lange hoofdstukken, maar die steken dan in lengte wel erg af bij de rest (ca. 1100 tegen 750 woorden). Ik ben aan het proberen om ofwel die twee hoofdstukken iets minder logisch anders te verdelen zodat het er drie worden, ofwel de andere hoofdstukken te verlengen, maar dan loop ik het gevaar dat het tekst ter bladvulling wordt, wat het verhaal ws. niet ten goede komt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, blijkbaar zijn er dus veel verschillen. Ik laat het maar zoals het is voor nu.

Misschien klopt het wel zoals ik het nu gedaan heb, het zal nog wel blijken als ik er ooit mee de boer op ga.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij mijn nieuwste verhaal heb ik 5 pagina's (a4) per hoofdstuk. Dat kwam toevallig zo uit. Ik ben bij hoofdstuk 5.

Rosali

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:confused: hallo allemaal, weer een vraag van deze kant. ik ben nu met mijn boek beland in hoofdstuk 5.... nagelezen en weer nagelezen. ik heb 3 maximaal 4 pagina's per hoofdstuk... de vraag is simpel: is dit genoeg?? ik vind het zelf nl erg magertjes eruit zien. natuurlijk komen er wel foto's bij in maar dan nog.. heeft iemand een richtlijn qua aantal pagina's, :eek: hoor het graag groetjes weer!!

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat voor boek? Een kinderboek? dan behoeven het niet zoveel pagina's te zijn. Bij een thriller is het wel heel erg magertjes. 50.000 woorden moet het dan toch wel zijn.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zelf ook in hoofdstuk 1 nu 1500 woorden, en hoofdstuk 2 2500. Ik denk niet dat het veel uitmaakt. Als ik alles maar ga probeer in te korten of uit te breiden krijg je van die saaie onnodige stukken in je verhaal.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo fellow, het is een boek over karpervissen. dus ik beschrijf het proces wat mijn man en zoon doormaken ,ik beschrijf de natuur. hobbyboek? sportboek? visboek? ik noem het een waargebeurde verhalenbundel. groet patries