Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is dit interessant genoeg?

6 juni 2018 - 19:15
Hallo allemaal! Allereerst bedankt voor het klikken op dit bericht. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren! :) Het is een vrij lang stuk dus als iemand niet alles wil lezen; de vragen staan onderaan. Ik heb een plot dat doolt in mijn gedachtes waar ik graag verder mee wil. Het is overigens wel heel pril ((lees: twee uurtjes oud)). Er was ooit een koning die over de acht rijken heerste en de vrede bewaarde. Elk rijk heeft zijn eigen eigenschappen, rituelen, etc. De meeste rijken zullen waarschijnlijk uit mensen bestaan, maar je hebt bijvoorbeeld ook een rijk waar elfen leven. Maar goed, het gaat er om dat er mythische wezens zijn en magische dingen. Deze koning had acht dochters en zoons die hij ieder een rijk zou geven als de tijd rijp was. De bedoeling was dat ze samen zouden heersen en zo de vrede zullen bewaren. Je hebt ook nog het negende rijk; het rijk van de nimfen ((of iets dergelijks)). Zij staan een beetje apart van de rest. De koningin van dit rijk is goed bevriend met de koning en besloot om hem te belonen ((voor de vrede, want die was er hiervoor niet)). Ze gaf hem een zwaard dat grote krachten bezat en hem altijd zou beschermen zolang hij voor het juiste vocht. Hij kreeg een teken op zijn hand dat hem verbond met dit zwaard en de krachten. Na jaren vrede ontstond er een leger dat wrok hield tegen de koning en wilde heersen over de rijken. Ze zorgden voor verwoestingen en chaos. Uiteindelijk werd de vijand te sterk om overwonnen te worden. De koning moest een moeilijke beslissing maken. Hij smolt het zwaard dat hem tot dan altijd beschermd had en liet er acht medaillons van maken, voor ieder kind één. Met behulp van de nimfen koningin ((ze hielp omdat ze hoop had dat de vrede ooit weer teruggebracht zou worden)) werd elk kind verbonden met het medaillon en ieder werd getekend met een symbool op hun lichaam. Tijdens het ritueel ging er iets mis ((er kwamen soldaten waardoor ze eerder moesten vluchten of iets in die richting)) waardoor de krachten niet werden gestopt zodra het voor het verkeerde werd gebruikt ((zoals bij de koning)). De symbolen zal worden doorgegeven. Hiermee bedoel ik dat elk kind van de koning het symbool doorgeeft aan een van hun kinderen. De medaillons werden bewaard, kwamen in de handen van vijanden of verdwenen geheel. Er gaan jaren voorbij ((ik zit aan 100-200 te denken)). Ik weet nog niet precies de personages, maar ik denk dat het begint met een halfling die als een mindere wordt behandeld. Deze heeft zo een teken en op een dag luistert hij iets af ((ik weet nog niet precies hoe en wat)), waardoor hij hoort over de legendes van het medaillon en de krachten. Hij gaat op zoektocht naar zo een medaillon en reist door de rijken ((over een lange tijdsperiode natuurlijk..)) waar hij onder andere een paar mensen vindt met een soortgelijk teken. De mensen met tekens zijn verdeeld over het gehele rijk. Sommigen leven als armen en sommigen leven als adel. Overigens is de vijand in bezit van tenminste een teken en medaillon. Vragen: 1. Ik weet niet zo goed hoeveel tijd ik tussen de val van het rijk en de tijd waar ik het verhaal in wil laten afspelen. Ik wil namelijk dat er verhalen worden verteld over die tijd alsof het nooit gebeurd is ((verhaal wordt verteld door mensen die “te veel dromen en verloren hoop hebben”, zoals wordt gezegd door anderen)). Dus er moet vrij veel tijd tussen zitten lijkt me. Aan de andere kant moeten de mensen alsnog genoeg naar die tijd verlangen ((nu was er nog veel oorlog en chaos)). Ook moet het redelijk bekend zijn dat de afstammelingen van de koning een kracht dragen, want ik wil dat er -eenmaal iemand met het teken ontdekt- jacht op ze gemaakt wordt en er is nog altijd een zoektocht naar de medaillons ((ook al kunnen die dingen door onwetenden ook gewoon op een markt verkocht worden als een sierraad)). 2. Is het “leuk” als elk medaillon bij een persoon past ((dragen hetzelfde teken)) en het dus niet werkt als iemand anders het draagt? Wordt het wel vrij lastig voor de tegenstander, maar zorgt wel voor een enige plottwist ((aangezien mijn hoofdpersonage(s) er niet van weten)) en maakt het ook wat spannender. 3. Wat te doen als iemand met een teken wordt vermoord? Teken + medaillon verdwijnt? Of teken + medaillon worden naar een random iemand gezet / de moordenaar? Of het teken verdwijnt en het medaillon is voor iedereen te gebruiken? Wat heeft de grootste potentie? En lijkt dit ook interessant om er een verhaal van te lezen? Of is het cliche, saai , etc.? Heel erg bedankt dat je de tijd nam om dit te lezen! :)

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juni 2018 - 19:23
Hoi Hinata, Ik denk dat de antwoorden op de vragen die je stelt komen als je gaat schrijven. Naar mijn idee heb je de plot goed genoeg in je hoofd om gewoon te beginnen. Zo zal je uitvinden wat het beste bij het verhaal en vooral de personages past. Het heeft geen zin om je druk te maken over hoe je verhaal over komt op de lezers voordat je een woord op papier hebt gezet. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Mij lijkt het verhaal interessant!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juni 2018 - 13:56
1. Ik weet niet zo goed hoeveel tijd ik tussen de val van het rijk en de tijd waar ik het verhaal in wil laten afspelen. Ik wil namelijk dat er verhalen worden verteld over die tijd alsof het nooit gebeurd is ((verhaal wordt verteld door mensen die “te veel dromen en verloren hoop hebben”, zoals wordt gezegd door anderen)). Dus er moet vrij veel tijd tussen zitten lijkt me. Aan de andere kant moeten de mensen alsnog genoeg naar die tijd verlangen ((nu was er nog veel oorlog en chaos)). Ook moet het redelijk bekend zijn dat de afstammelingen van de koning een kracht dragen, want ik wil dat er -eenmaal iemand met het teken ontdekt- jacht op ze gemaakt wordt en er is nog altijd een zoektocht naar de medaillons ((ook al kunnen die dingen door onwetenden ook gewoon op een markt verkocht worden als een sierraad)).
Het is dus een soort mythe of legende, dat verhaal over een tijd van heel vroeger, waarin er vrede was en waarin er sprake was van een magische kracht van de koning. Volgens de mythe is die kracht er nog steeds, maar dan bij de afstammelingen van de koning. De afstammelingen zijn te herkennen aan een symbool op hun lichaam. En de kracht komt alleen vrij als die afstammeling een bijbehorend medaillon draagt. Duidelijk. In dat geval weten de afstammelingen waarschijnlijk dat ze bijzonder zijn en hebben ze geen vreemdeling nodig om hen dat te vertellen. Al helemaal als er ook jacht op ze wordt gemaakt.
2. Is het “leuk” als elk medaillon bij een persoon past ((dragen hetzelfde teken)) en het dus niet werkt als iemand anders het draagt? Wordt het wel vrij lastig voor de tegenstander, maar zorgt wel voor een enige plottwist ((aangezien mijn hoofdpersonage(s) er niet van weten)) en maakt het ook wat spannender.
Ja, ik ging er inderdaad vanuit dat de kracht alleen gebruikt kan worden als lichaamssymbool en medaillon samen zijn bij dezelfde persoon. Voor de machthebbers vormen de afstammelingen van de koning ook in dit geval een serieuze bedreiging dus het doet niets af aan het conflict.
3. Wat te doen als iemand met een teken wordt vermoord? Teken + medaillon verdwijnt? Of teken + medaillon worden naar een random iemand gezet / de moordenaar? Of het teken verdwijnt en het medaillon is voor iedereen te gebruiken? Wat heeft de grootste potentie?
Misschien weten de machthebbers nog niet precies of ze zelf het teken krijgen als ze een drager van het symbool vermoorden. Als het overgaat op de moordenaar, kan dat ertoe leiden dat individuele personen voor eigen kansen gaan om de macht te grijpen (muiterij onder de machthebbersclub). Als het overgaat op een andere afstammeling van de koning, wordt het een heksenjacht op alle afstammelingen in plaats van op de symnbooldragers, of op de medaillons. Als het medaillon voor iedereen te gebruiken wordt, wordt het denk ik te simpel. Dan kan de machthebber de bedreiging alleen wegnemen door alle medaillons te vangen. Tegelijk kan iedereen de magische krachten ervan naar eigen goeddunken gebruiken, dat lijkt me te algemeen voor het verhaal.
En lijkt dit ook interessant om er een verhaal van te lezen? Of is het cliche, saai , etc.?
Ja, het is interessant om een verhaal van te maken, vind ik. Ik ben het niet eens met de reactie hierboven. Ik zou in elk geval zeker zijn van de werking van symbooldragers en medaillons voor ik aan het schrijven zou beginnen, aangezien dit echt de ruggegraat van je verhaal wordt, de regels van het spel waar het verhaal om draait. Als het idee pas enkele uren oud is dan heb je ook nog de tijd om van alles te wikken en wegen voor je plot, denk ik. Maar het hangt ook af van wat voor type schrijver je bent (meer een outliner of meer iemand die al schrijvend op nieuwe wendingen komt). Succes!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2018 - 18:43
@I.v.E Ik heb liever een gestructureerd plan voordat ik begin. Niet meteen alle details en genoeg ruimte voor uitwijking, maar ik moet wel de belangrijkste onderdelen echt goed uitgewerkt hebben. Maar alsnog bedankt! :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2018 - 19:03
In dat geval weten de afstammelingen waarschijnlijk dat ze bijzonder zijn en hebben ze geen vreemdeling nodig om hen dat te vertellen. Al helemaal als er ook jacht op ze wordt gemaakt.
Dit hangt er een beetje af van de personages. Sommige zitten in de hogere kringen, waardoor ze het wel weten en daardoor weten te verbergen (en een enkele wordt beschermd). Anderen leven in een arm bestaan en krijgen dit soort dingen minder snel of helemaal niet te horen. Het zijn namelijk de machthebbers die van de krachten weten. Ze laten soldaten op de kinderen jagen, maar de soldaten weten verder niet waarom deze kinderen zo belangrijk zijn. Verder worden er in de verhalen het een en ander verteld over die krachten (maar allemaal heel vaag), maar er zijn er weinig die erin geloven. Ze hebben de mentaliteit "eerst zien en dan geloven". De machthebbers loven overigens wel een prijs uit aan de burger die zo een kind of een medaillon naar hen brengt. Dus mocht een normale burger zoiets vinden, zal hij het willen overleveren aan de soldaten.
Voor de machthebbers vormen de afstammelingen van de koning ook in dit geval een serieuze bedreiging dus het doet niets af aan het conflict.
Ik bedoelde meer in de zin van dat het lastiger voor de machthebbers om meer macht te hebben. Als ze bijvoorbeeld een medaillon in handen hebben, hebben ze eigenlijk pas meer macht als ze ook de juist persoon erbij hebben.
Misschien weten de machthebbers nog niet precies of ze zelf het teken krijgen als ze een drager van het symbool vermoorden. Als het overgaat op de moordenaar, kan dat ertoe leiden dat individuele personen voor eigen kansen gaan om de macht te grijpen (muiterij onder de machthebbersclub). Als het overgaat op een andere afstammeling van de koning, wordt het een heksenjacht op alle afstammelingen in plaats van op de symnbooldragers, of op de medaillons.
Ik denk dat ik de mogelijkheden hiervan nog even ga bekijken. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat dit een detail is dat zich vanzelf schrijft. Heel erg bedankt! Het heeft me zeer geholpen en erg aan het denken gezet.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juni 2018 - 19:06
Besef je dat je Lord of the Rings hebt herverteld?
Ik heb Lord of the Rings nooit gelezen of gezien, maar volgens mij gaat dat over een ring die iemand zowat bezeten maakt met dat ding. Ik heb niet het gevoel dat mijn huidige plot hetzelfde is, maar als dat wel zo is, zou je het dan kunnen uitleggen en mij wijzen op wat er allemaal hetzelfde is?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 juni 2018 - 22:17
Besef je dat je Lord of the Rings hebt herverteld?
Ik heb Lord of the Rings nooit gelezen of gezien, maar volgens mij gaat dat over een ring die iemand zowat bezeten maakt met dat ding. Ik heb niet het gevoel dat mijn huidige plot hetzelfde is, maar als dat wel zo is, zou je het dan kunnen uitleggen en mij wijzen op wat er allemaal hetzelfde is?
Om te beginnen is de wereld die je beschrijft heel generieke fantasy. Het is ontzettend standaard en lijkt heel erg op Tolkien's werk. Halflingen zijn Hobbits met een andere naam. De makers van Dungeons and Dragons gebruikten deze naam al om Hobbits in hun spel te hebben zonder royalties aan het Tolkien estate te betalen. Magie, elfen, nympfen, het is zo vaak gedaan en is zo ontzettend Tolkienesque dat het cliché is. Tuurlijk, je mag het allemaal gebruiken. Dwergen, draken, het is prima. Maar om met die standaard ingredienten op te vallen moet je wel een erg ingenieuze nieuwe invalshoek hebben. Dat brengt me tot de medaillons. In Lord of the Rings zijn er verschillende ringen. Een aantal voor de mensen, een aantal voor de dwergen, de elfen. En één om allen te regeren. Nu met negen bijzondere voorwerpen komen met een zweem van magie, komt niet bijster origineel over. En tuurlijk: je mag er mee doen wat je wilt. Ik kan me alleen op basis van je beschrijving nu al niet aan de indruk onttrekken dat dit al honderd keer eerder verteld is. Als je dit pad wilt bewandelen (wat je vooral moet doen, trek je niks van mij aan) zou mijn advies wel zijn om echt een nieuwe invalshoek te vinden, zodat je lezer niet na drie bladzijden al denkt: 'dit gaat zo en zo aflopen' en dat die lezer nog gelijk heeft ook.