Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

vraag: detectivejas

Hallo schrijvers,

Al een tijdje lees ik regelmatig - met veel plezier - mee met jullie berichten. Vandaar dat ik denk dat mijn vraag hier ook wel op zijn plaats is.

Ik ben op zoek naar een bepaald woord, maar kan het - ook niet na veel google-en - niet vinden.

Het betreft de 'hengsels' op de jas van een detective, op zijn schouders. Ik ben een typische detectivejas aan het beschrijven, dus zodoende het belang van deze vraag. Zelf ben ik niet verder gekomen dan 'epaulet', hetgeen je als soldaat/ rechercheur/ sergeant in dat hangsel kunt steken.

Wie kan mij helpen?

P.S. Andere leuke weetjes of details van een detectivejas zijn ook welkom.

Alvast bedankt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet ook niet beter dan dat dat een epaulet heet...misschien eens vragen in een herenmodezaak???

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heet zo'n jas niet gewoon een trenchcoat? Dan weet iedereen toch meteen wat je bedoelt en hoef je je ook niet in allerlei omslachtige omschrijvingen uit te drukken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Heeft er niets mee te maken maar ik zie ineens dit staan:

Quote:
Misschien gewoon detectivejas eens googlelen?

Dat is toch een raar woord hoor: googlelen. Maar je kunt ook niet schrijven googelen , dan is het net een fout gespeld goochelen.
Verder niet belangrijk. Ik verbaas me alleen over zo'n woord. Ziet er weird uit.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb even bij de engelse wikipedia gesnuffeld: hier wordt het een schouderband genoemd ('shoulder-strap') en de epaulette inderdaad de versiering die je er op vastmaakt of eraan hangt.
O ja, een detectivejas is natuurlijk van zeer zware stof gemaakt, heeft een hoge kraag en benen knopen :wink:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja Sigyn, dat ziet eruit zoals het eruit moet zien. Googlen komt beter mijn woordbeeld binnen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

epaulet hangen toch franjes aan inderdaad.

Schouderstukken is dat wat? Of was dat al gezegd...

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de reacties. Ik ga deze nieuwe kennis over de trenchcoat - detectivejas - zeker gebruiken.