Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Advies gevraagd.

Ik ben op mijn twaalfde begonnen, nu begint het dan eindelijk vorm te krijgen, mijn eerste 'boek'. Het is nog geen boek natuurlijk.

Maar ik merk dat ik vast loop hoe verder ik kom. Kriebels, vermijding, frustratie. Enerzijds omdat ik het gewoon ook ontzettend spannend vind, maar ook enorm veel mitsen en maren. Kritiek op wat ik geschreven heb en dingen verbeteren, vragen die ik op eerdere topics las zoals bijv. privacy.

En dan de grote vraag; Ik begin me een beetje te realiseren dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. Ja, natuurlijk wist ik al die tijd wel dat je 9 van de 10 keer wordt afgewezen bij het versturen van een manuscript, maar de dingen die ik nu steeds meer lees (websites, forum, ervaringen) begin ik onzeker te worden. Ik ben studente, ik heb nauwelijks geld om zelf van rond te komen en ook geen investeerbedrag.

Ik heb altijd gedacht dat het een kwestie was te zorgen dat je boek werd geaccepteerd en dat het dan vanzelf allemaal wel ging, maar begin nu de indruk te krijgen dat dit helemaal niet waar is. Dat het handen vol geld kost. En dan zijn er natuurlijk de print-on-demand uitgevers, de free musketeers.. Makkelijk zat, zo mijn boek uitgegeven.

Dan kom ik dus op het volgende punt; is het handig, of kan het uberhaubt om op zo'n manier te debuteren? Ik wil niet alleen een boek dat verkrijgbaar is op het internet, ik wil meer.. Maar die geldkwestie is er dan wel.

Er zijn hier vast schrijvers die al meerdere boeken hebben uitgegeven en ook boeken in de boekhandel hebben liggen. Wat raden jullie me aan?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In ieder geval niet opgeven, probeer je droom waarheid te maken en probeer daar zo ver mogelijk in te gaan.
Wijst een uitgeverij je manuscript af? Jammer dan, er zijn er nog zo veel.

Je ziet printing on demand (zoals free musketeers) niet zitten, omdat het dan alleen via internet wordt verkocht.
Misschien kun je proberen het anders te bekijken: zie het als een opstap. Een manier om in ieder geval een beetje bekendheid te krijgen (internet is een groot media), of om in ieder geval te ervaren hoe het is om een boek op je naam te hebben staan.
Natuurlijk wil je meer dan alleen internet, maar je moet ergens beginnen.

Stel niet te hoge eisen aan jezelf en de manier hoe je boek wordt uitgegeven.
Focus je niet alleen op de grote uitgeverijen, maar informeer ook naar de kleinere.

Als je boek goed is, wordt het toch wel verkocht. Waar het ook is uitgegeven.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Doorzetten en nooit opgeven als je vertrouwen hebt in je talent. Ik snap je gevoelens over eigen beheer goed. Ik zou daar zelf ook heel behoudend in zijn. Je hoort wel succesverhalen, maar het kan je veel geld kosten en er is vaak niemand die de kwaliteit van je boek waarborgt. Luister vooral naar de meningen van anderen en wees kritisch als je wel van plan zou zijn om je boeken in eigen beheer uit te geven. Houd ook vooral je verwachtingen in toom. Als je boek gepubliceerd wordt, is dat al heel wat.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zorg eerst gewoon dat je boek goed genoeg is om uitgegeven te worden. Dan stuur je het naar verschillende uitgevers en misschien val je in de prijzen.
In dat geval krijg je geld in plaats van dat je het moet investeren.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Ik heb altijd gedacht dat het een kwestie was te zorgen dat je boek werd geaccepteerd

Volgens mij heb je dat wel goed gedacht. Als je niet in eigen beheer wilt uitgeven, moet je dat gewoon niet doen.
De vraag is dan: Hoe ga je zorgen dat je boek wordt geaccepteerd?
Eerst door het helemaal te schrijven. Het moet af zijn voordat je het naar een uitgever (klein of groot) stuurt. En dat is een strijd: het boek schaaft net zo hard aan jou als jij aan het boek schaaft.

Wat vind je nu zo leuk aan schrijven? Probeer er eens een antwoord op te vinden?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:
Quote:
Wat vind je nu zo leuk aan schrijven? Probeer er eens een antwoord op te vinden?

Bedankt voor de reactie's. Erg fijn, zet me ook weer even wat met de benen op de grond, uit dat eeuwige piekeren en in je hoofd blijven zitten.

Die vraag... Hij lijkt zó simpel, maar een lastige zeg. In eerste instantie zou ik zeggen nou, het spelen met woorden blabla.. Maar in principe is dat gewoon wat schrijven is en niet écht een antwoord. Ik laat 'm nog even in mij omgaan! :wink: Als mijn hoofd er ruimte toelaat.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Focus je op het schrijven en niet op het uitgeven. Je zult merken als je je boek naar uitgevers stuurt dat je meestal alleen maar afwijzingsbrieven krijgt met de zin: 'Past niet in het fonds'.
Maar misschien heb jij wel die bestseller geschreven en krijg je gelijk een contract! Je weet het niet, piekeren heeft daarom geen zin.

De ene schrijver heeft de eerste keer beet, de meeste anderen hebben een hele lange weg te gaan van vallen en opstaan. En gewoon weer doorgaan.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik vraag me af, wannneer je je manuscript doorstuurt naar verschillende uitgevers, of die je niet gewoon wat wijsmaken door te zeggen dat ze het niet goed vinden. En dan gebruiken voor eigen doeleinden. Gebeurt dat niet?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee Cheops, dat gebeurt denk ik niet. Een uitgeverij van naam kan zich zulke praktijken niet veroorloven. Als ze iets in de bus krijgen wat kwaliteit heeft, hebben ze er geen enkel probleem mee de schrijver te laten delen. Samen ga je wellicht een mooie toekomst tegemoet.
Wat jij beschrijft is een malafide oplichterspraktijk die meer ellende dan geld op zal leveren.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dan moet jij toch kunnen bewijzen, indien zo'n geval zich voordoet, dat jij het geschreven hebt.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

maar dat lukt wel, als je wat je geschreven hebt in je computer hebt opgeslagen. Alle informatie wordt immers gedateerd.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk niet dat zulks hier aan de orde is. Nederland is geen bananenrepubliek. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. En als het wel gebeurt, dan heb je meteen mooie publiciteit met een rechtszaak!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook in Belgie zal het wel meevallen, lijkt me. Vooral als je je werk naar gerespecteerde uitgeverijen stuurt en niet naar van die schunnige uitgeverijtjes waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Tenminste, er zijn genoeg betrouwbare kleine uitgeverijen maar daar kun je beter altijd mee opletten.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En zo'n uitgever betaalt dan ook voor je? Zal daarom dan moeilijker zijn. Lijkt me vreselijk als een uitgever je werk zou stelen, maar ik geloof niet dat het snel zal gebeuren. Daarbij welke schrijver moet zijn werk niet tig keer aanpassen, zouden ze dat niet liever laten doen door de schrijver zelf ivbm schrijfstijl etc.?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan je geen patent of een octrooi aanvragen op je manuscript ? om stelen te verkomen

Zelf ben ik bezig met mijn eerste roman, ik zit nu op ingeveer 50 pagina's en ongeveer op 10 % van het verhaal Mijn plan is nadat ik het geschreven en herschreven heb eerst naar een manuscript beoordelingbureau te sturen voordat ik het naar een uitgever stuur

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Octrooi of patent aanvragen werkt niet op een manuscript. Er is al veel over dit onderwerp geschreven, elders op het forum, en de beste manier lijkt het deponeren van je uitgeprinte manuscript bij de belastingdienst.

Niet te bang zijn voor diefstal hoor, het komt haast nooit voor en het remt je enorm in je mogelijkheden. Tekstschrijvers van catalogi en bedrijfsfolders e.d. hebben er meer last van, en die hebben meestal niet eens de tijd, laat staan het geld om alles steeds te printen en te deponeren. En zelfs dan loopt het met wat bemiddeling meestal wel goed af.