Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Willen jullie iemand wat leren?

Ik merk dat, als ik een nieuw verhaal verzin, ik altijd op zoek ben naar een boodschap om erin te verwerken.
Alle wijze lessen die ik zelf ooit geleerd heb wil ik dolgraag verwerken in een boek. Ik heb het gevoel dat ik lezers altijd wat wil leren, hoe zit dat bij jullie?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Soms wel. Ik heb bijv. een enorme hekel aan pestgedrag en daar schrijf ik dus af en toe over. Bijvoorbeeld om te laten zien wat je als groep aan pesten kunt doen of om te laten zien hoe dom vooroordelen zijn. Dan komt de juf in mij naar boven... :D

Maar soms zit er ook gewoon een verhaal in mijn hoofd dat eruit wil, dan wil ik alleen maar vertellen, niets leren.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Leren niet, wel tot nadenken stemmen. Het gevoel 'Tja, wat zou ik eigenlijk doen als ik in die situatie was?' opwekken. Ik wil dat de lezer mijn boek dichtslaat en denkt 'Jeetje mina :shock: '

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vraag me af waarom ik dat zo extreem heb. Zodra ik een nieuw inzicht krijg, bedenk ik meteen hoe ik dat in een boek zou kunnen verwerken. Heel vermoeiend vind ik zelf.

Wiske, een Jeetje-mina-reactie is inderdaad gewenst :D

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je iemand écht graag iets wil leren, schrijf dan voor kleine kinderen. Vaak zijn zulke boekjes sterk moraliserend. Waarin moraal ook een grote rol speelt zijn sprookjes; daarin kun je ongestraft iemand iets fout laten doen en daarvoor laten bestraffen.
Kijk echter wel uit met dat moraliseren: het komt vaak betuttelend over.
Ikzelf heb ook graag een moraal in het verhaal, maar doe er dan ook alles aan, om dit niet kinderachtig over te laten komen...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Nora:

Quote:
Zodra ik een nieuw inzicht krijg, bedenk ik meteen hoe ik dat in een boek zou kunnen verwerken.

Dat heb in de mate dat ik het wel meteen opschrijf omdat ik het zo jammer zou vinden als ik een nieuw inzicht zou vergeten (als dat al zou kunnen want inzichten verwerven is een vorm van leren en dat integreer je toch in je leven), en zo kun je schrijvende aan manuscripten je inzichten erin verwerken, maar niet tegen heug en meug want het zijn vaak processen, stappen die je een stukje verder op je levenspad brengen en ontwikkelingen zijn mooi om te lezen. Dat hoeft niet belerend of betuttelend te zijn en ook niet per se voor kinderen. Ik vind het heel mooi als iemand me een kijkje in zijn proces gunt, daar heb ik zelf ook iets aan.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb een toeristische opleiding gehad en dat merk je ook wel in mijn verhalen. Mijn personages gaan naar Moskou, Berlijn, Barcelona...
Mijn lezertjes komen dan toch iets te weten over andere culturen.

Rosali

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik probeer nooit iets belerends in mijn verhalen te leggen. Maar vaak als ik het af heb blijkt er toch iets van een moraal in te zitten. :lol:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het kan dat er een boodschap in mijn verhalen komt. Dat stop ik er niet bewust in. Mijn voornaamste reden om te schrijven (naar de lezer toe) is om te vermaken. voor mij een creatieve uitlaatklep, waarbij ik even kan ontsnappen uit de realiteit. Iets wat ik met de lezer wil delen. Even in een andere wereld kunnen zijn.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Irene wrote:
Ik wil de mensen met wat ik schrijf raken.

Ik ook. Maar liefst dus allebei. Raken (en daar bedoel ik mee emotioneren, welke emotie dat dan ook is) én tot denken aanzetten.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, ik doe het eigenlijk niet bewust. Misschien zit hier en daar wel een mening in m'n verhaaltjes maar ik vind dat de wijze lessen er niet van mogen afdruipen in een boek. Of ik leg het terzijde.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet leren.
Misschien wel laten zien hoe iets ook kan. Maar ben met het schrijven niet bewust bezig met dat ik de lezer iets wil leren.