Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alles is al geschreven

Een goed boek begint bij een goed onderwerp, maar hoe hard ik ook een verhaal uitdenk ik kom altijd tot de conclusie dat de grote verhaal lijnen al eens zijn geschreven (of verfilmd.) En dan heb ik het niet over Fantasy, want daar kan je werelden blijven creëren.

Een origineel verhaal uit je duim zuigen gaat toch niet meer, of wel? Kan je nog origineel zijn de dag van vandaag?
Alles is toch al eens min of meer geschreven?

Alvast bedankt,
Carl

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, ik denk dat over elk onderwerp wel een keer is geschreven. Maar dat houdt mij niet tegen om mijn eigen gedachten erover op te schrijven. We zijn ten slotte allemaal originele mensen met eigen gedachten, en we werpen steeds een nieuw licht over eenzelfde onderwerp.

Daarnaast verandert er jaarlijks zo enorm veel in de maatschappij dat we toch hard aan 't schrijven moeten blijven om het bij te houden. Al kijk je alleen maar naar taalgebruik en nieuwe spellingsregels, telefoons, mobieltjes, computers etc.

Ik zou zeggen, begin gewoon aan een onderwerp die jou aanspreekt en waar jij inspiratie voor hebt! :D

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, alles is zo ongeveer al geschreven, maar door een eigen kijk of een totaal andere wending kun je het verhaal wél origineel maken.
Het gaat niet om het thema, maar om hoe dat wordt benaderd :wink:

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toch zijn er dingen die nog nooit echt uitgediept zijn. Neem mijn eigen boek nou. En Griseo zegt in zijn boekpres dat hij met iets volkomen nieuws komt wat nog nooit eerder is vertoont. Dus het moet kunnen... Maar je hebt gelijk, het gaat om hoe het is geschreven. Een detective lees ik toch altijd graag weer hoor.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

tja.. history is a limited resource! :wink:

neem nou de tweede wereldoorlog, hoeveel (goede) boeken zijn daar al over geschreven, en hoeveel worden dat er nog voor het gaat vervelen?

zoals er met de 26 letteren in het alfabet duizenden woorden te maken zijn, kun je met al dan niet waar gebeurde verhalen steeds weer nieuwe romans schrijven. Om het interessant te houden moet je gewoon een originele insteek verzinnen of - op het oog onsammenhangende feiten - tot een verhaal samensmeden.

shakespeare schreef in zijn tijd al over de meest voorkomende menselijke emoties: liefde, haat, jaloezie, (moord)lust.. heeft dat alle schrijvers na hem ervan weerhouden over die thema's te schrijven? 8)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik geloof ook in het nog nooit vertoonde. Het is mogelijk, want history is a very unlimited resource 8)

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, ik ben het wel eens met Carl. Ik vind het ook heel lastig om een origineel verhaal te verzinnen. Weet wel dat het niet nodig is, want ik lees zo tien boeken over hetzelfde thema achter elkaar. Maar toch, ik wil wel dat mijn eigen boek origineel is en tsja, kom daar maar es op!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is alles al geschreven???

Een verhaal over ene Rosali die in Dordrecht woont is echt nog nooit op papier gezet. En weet je wel wat ik allemaal meemaak op een dag?
Ik heb zo veel verhalen in mijn hoofd, dat ik tijd te kort kom om alles op te schrijven.

Ik heb juist het gevoel dat er nog heel veel niet geschreven is.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

daar sluit ik me bij aan,
er is zoveel wat nog niet geschreven is
als je genoeg fantasie hebt kan je er altijd wel een orgineel verhaal uit persen
zelf ben ik bezig met een roman in een genre waar niet zoveel fictieve verhalen in worden geschreven

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oscar Z. wrote:
Alles is al geschreven, maar nog niet door mij! 8)

:D :D :D
Die ga ik onthouden.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je dat gevoel bekruipt wordt het nodig tijd iets aan je inspiratie te doen???
Hoeft niet meteen de mount Everest te zijn, maar zoiets?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Met 8 noten in een octaaf (bij de Chinezen 5 en bij de zigeuners 16) kunnen zelfs Friezen héél mooie liedjes maken.
Ooit twee dezelfde wolken gezien in één en dezelfde lucht?
Twee dezelfde schaapjes in de wei (:wink: )?

Antithese dus: in de kunst bestaan geen klonen. Alles is nog niet geschreven.