Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

kan je fictieve cafés in een bestaande plaat schrijven?

Hey, Ik zit eigenlijk met een vraag. Mijn verhaal speelt zich in Budel af, waar ik overigens wel echte danscafé`s en eettentjes ken. Maar mag je ook gewoon niet bestaande zaken gebruiken? Ik vind het namelijk veel leuker plaatsen te ontwikkelen in mijn verhaal. Wel de buurt en de bekendere winkels gebruik ik, alsook de omgeving en de natuur, maar ik vind het zo raar om over bijv. De Energy te praten terwijl deze tent helemaal niet bij mijn hoofdpersonage past. Misschien stomme vraag hoor, maar zit daar even vast.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor, dat kan wel. Ik denk ook niet dat de meeste mensen op de hoogte zijn van de horecagelegenheden in Budel :)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet hoor... een roman die in Budel speelt?? Of all places!! Kijk, in Rotterdam een extra cafe verzinnen maakt niks uit. Niemand kent alle horeca in Rotterdam. Maar in Budel een verzonnen cafe? Ik zou het niet doen. Mensen denken dat het geloofwaardig is en zien dan een detail dat zeker niet kan kloppen. Zou ik niet riskeren. Als je personage zich niet thuisvoelt in een Budels cafe zal ze toch in real live ook naar elders gaan om uit te gaan?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er een reden waarom je per se een bestaand dorp gebruikt in je verhaal? Zou het niet zo werken dat lezers gaan verwachten dat als de locatie realistisch is, de rest dat ook zal zijn? Natuurlijk kan je iets verzinnen, waarom niet, maar ik zou voor mezelf wel duidelijk willen krijgen waarom ik juist voor die setting kies, wat het doel ervan is.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou het zit zo, voor de wedstrijd van Chicklit moet het verhaal zich in Nederland afspelen. Nu gaat ze wel paardrijden in Breda en winkelen in Eindhoven, maar haar woonplaats was dus nog niet bekend. (een dorp) Omdat Budel overal zo een beetje bijligt en ik daar een beetje bekend ben, dacht ik dan laat ik ergens vallen dat ze in Budel zitten. Is dit nu overbodig om te vermelden? Het valt tenslotte al op dat het zich in Nederland afspeelt. Pff zit dus toch met een writersblock hahaha

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Steffie, Budel ligt niet echt in de buurt van Breda. Zo'n 65 km hemelsbreed. Als je dan tussen Eindhoven en Breda wilt zitten, blijf dan in de buurt van Tilburg. Ik vind dat je het beste een plaatsnaam kunt verzinnen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey, Ik weet waar Budel ligt en Breda en Eindhoven :) Ze gaat met Sander bij zijn ouders, die een manege hebben, paardrijden in Breda. Eenmalig dus ;) En eindhoven is niet ver bij Budel vandaan. Maar misschien moet ik heel Budel laten vallen, het valt toch wel op dat het zich in Nederland afspeelt denk ik toch?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hm... zomaar een idee, maar een fictief café 'ergens vlakbij Budel', omdat er in Budel niks is. dan kun je net zo veel fantaseren als je wilt, of van drie café's één maken en gaan haan die ernaar kraait. en als het een bestseller wordt, gaan de lezers dan later verwoed op zoek naar jouw café 8)

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk, je schrijft dat je in Budel de omgeving kent. Houdt die omgeving in je hoofd met schrijven. Zo is het gemakkelijker voor je om beeldend te kunnen schrijven. Fictieve cafés e.d. beschrijven doe ik zelf ook vaak, om het toch iets persoonlijker te kunnen maken. Bedenk wel fictieve cafés e.d. die in het plaatsbeeld passen. Je kan als je het verhaal helemaal afhebt met herschrijven altijd nog bedenken of je Budel echt wilt aanhouden, of een fictieve plaats. Maar het zal je in het begin helpen tijdens schrijven om een beeld te hebben over de omgeving waar het verhaal zich in afspeelt.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er nu gewoon een plaatsje in Noord Brabant van gemaakt, maar houdt de natuur en het dorp Budel voor ogen. Ze gaan shoppen in Eindhoven en ze is gaan paardrijden in Breda, het kan dan eender welke plaats in Brabant zijn natuurlijk, maar het is in ieder geval duidelijk dat het in Nederland afspeelt hoop ik maar.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan het ook in Budel laten spelen, daar zelf gaan wonen en een cafe openen met de naam van het cafe uit je boek :)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er persoonlijk altijd een hekel aan om plaatsnamen te gebruiken. Ik ga me té erg focussen op wat ik wel en niet kan schrijven en dat maakt het er niet echt leuker op. Af en toe verzin ik wel plaatsjes, zodat ik zelf de dingen kan bedenken en dergelijke. Dan hoef ik tenminste nergens op te letten of het wel correct is in vergelijking met de werkelijkheid. :) @Waus: Dat is natuurlijk ook een optie XD

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt ik dus ook maar voor de wedstrijd moet het verhaal zich in Nederland afspelen. Ik heb het nu in zoverre opgelost. Budel is eruit, ze woont in een klein plaatsje in Noord Brabant. (Lekker breed dus) Paardrijden op date in Breda. Winkelen in Eindhoven. Ik denk dat het dan wel duidelijk is dat het verhaal in Nederland speelt. Persoonlijk neem ik liever geen grote steden zoals Amsterdam. Er zijn al zoveel verhalen op de markt die zich hier afspelen. Ik wilde eens iets anders.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het verhaal af hebt, zou je het dan ergens kunnen plaatsen zodat we het kunnen lezen? Kom namelijk zelf ook uit de regio Eindhoven en ben zeer benieuwd hoe je die plaats gebruikt in een verhaal! :D

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Sander Hier een klein stukje omdat je het zo lief vraagt :) “Zullen we eerst even de Heuvel Galerie ingaan?” vraagt Karla met een smekend gezicht. We stemmen allemaal in. Het is heerlijk vertoeven in dit overdekte winkel gedeelte in de stad van Eindhoven. Er zitten verschillende winkels bij mekaar en het is er altijd een gezellige boel. Op een afstand zien ze Arnol Kox, de schreeuwende Jezus van Eindhoven, al zitten. Vaak zit hij aan de V&D, maar blijkbaar is nu de zon ook voor hem te fel. Hij zit lekker beschut. Met zijn grijze lange baard, zijn pretogen en helemaal behangen met posters vol met Christelijke teksten is hij dé Mascotte van de Eindhovense binnenstad. Hij doet werkelijk geen vlieg kwaad maar toch heeft Cato altijd een akelig gevoel als ze hem voorbij moet. “Kunnen we niet wachten tot hij weer op zijn oude stekje gaat staan? En eerst Cool Cat binnen gaan?” vraagt ze met een klein stemmetje aan de anderen. Deze vinden dit allemaal de grootste onzin en lopen dan ook vrolijk door. Nina merkt dat Cato zich niet op haar gemak voelt en voegt zich naast haar vriendin. “Waarom ben je zo bang van hem? Hij is de rust zelf en is vriendelijk voor iedereen!” vraagt ze haar vriendin terwijl ze haar onderzoekend aankijkt. “Hij lijkt op iemand,” is het enige wat Cato kan uitbrengen. “Toch niet?” “Ja, hij lijkt op die man ja,” antwoordt Cato gesmoord. Nina weet dat Cato in haar jeugd iets ergs heeft meegemaakt en dit nog altijd niet goed verwerkt heeft. Ze slaat een schouder om haar vriendin heen. “Maar je weet toch dat Arnol nooit iets zal doen? Hij is bijna Jezus zelf,” probeert ze Cato op haar gemak te stellen. “Dat weet ik wel, maar het is gewoon eng.” Toch loopt ze door. Ze weet best wel dat ze zich aanstelt en ze voor deze man helemaal niks te vrezen heeft. “Misschien moet je eens een praatje met hem maken?” stelt Nina voor. “Nee! Dat durf ik echt niet hoor!” Cato raakt al in paniek alleen bij het idee. Nina laat het erbij zitten en samen lopen ze langs de schreeuwende Jezus af. “Goede middag samen! Leef van liefde! Jezus is de eeuwige liefde!” roept hij het groepje achterna. De jongens beginnen te lachen en Karla grinnikt zacht met ze mee. “Doe normaal!” Nina kan er niet tegen als ze zo tegen deze vriendelijke man doen. Ergens heeft hij gewoon een punt. Met meer liefde in de wereld zou alles een stuk gemakkelijker zijn. En als hij daar nu toch in geloofd! Wie zijn zij dan om hem belachelijk te maken? Je moet het maar durven!

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het voor het verhaal niet echt nodig is, kan je beter een fictief café in een fictieve plaats noemen, waarbij je de plaatsnaam niet eens hoeft te noemen ('een klein boerendorp, ergens in Drente'). Belinda Meuldijk heeft ooit eens in een van haar boeken een fictief Frans dorp omschreven, waarop ze reacties kreeg van mensen die het in elke detail meenden te herkennen. Need I say more?