Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

inspiratie

Soms kan ik een hele middag gepland hebben om eens lekker te schrijven en dan ga ik zitten, start mijn computer op, lees het stukje door en heb geen idee hoe ik verder moet gaan. Heeft iemand tips voor zulke momenten? Of iets waarbij jij altijd inspiratie krijgt?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie muziek helpt bij mij wel. Op de melodie ga ik een beetje zitten dromen, dan komt er vaak wel iets.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon inspiratieloos schrijven. Tussen al die inspiratieloze zinnen die je geschreven hebt, zit vast wel iets goeds waar je mee verder kunt. Voor je het weet heb je inspiratie dankzij je inspiratieloosheid. Daarnaast is de tip van eef ook goud waard. Die wilt bij mij ook wel helpen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Liddely, Je zou een map/notitieboekje kunnen aanleggen met ideetjes die je op andere momenten hebt. Dat kunnen ideeën zijn die betrekking hebben op je verhaal, die zijn natuurlijk een directe inspiratiebron. Maar het kunnen ook heel andere ideeën of gedachtekronkels zijn, zelfs berichten uit de krant die iets bij je oproepen, foto's uit tijdschriften die iets met je doen, om wat voor reden dan ook. Als je vastzit kan het enorm helpen zo'n voorraadje ideeën en inspirerende beelden door te bladeren. Kom je niet op directe ideeën voor je verhaal, schrijf dan iets anders - een gedichtje, een heel andere scene, etc. Blijf in ieder geval schrijven, vaak kom je dan vanzelf weer op inspiratie voor het verhaal waar je eigenlijk mee bezig was. succes! S.G.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het goed als je kijkt naar de opdrachten bij het in het rood geschreven "schrijven". Dus kijken naar wat de opdrachten inhouden. Als het goed is zie je dit op je scherm: Bloggen (4-11 juli 2009, nr: 412) schrijven - Schrijfwerkplaats - theater (11-18 juli 2009, nr: 422) schrijven - Stijloefeningen (18-25 juli 2009, nr: 432) schrijven - Beginnen (25 juli-1 aug 2009, nr: 442) schrijven - De kunst van het opsommen (1-8 aug 2009, nr: 452) schrijven - Schrijfwerkplaats - theater (8-15 aug 2009, nr: 462) schrijven - Leedvermaak Uit die opdrachten kan je heel veel inspiratie halen. Vooral de 'les' "Stijloefeningen" is een rijkdom aan inspiratie. Zelf heb ik veel inspiratie gehaald uit een musical die ik heb gezien. Ik heb (ongeveer) dezelfde personages gebruikt, maar er een ander verhaal van gemaakt, vanuit een ander oogpunt.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Liddely, Dat probleem ken ik ook, helaas. De gouden tip komt uit het schrijfboek van Jan Brokken (De wil en de weg, aanrader!) en is afkomstig van niemand minder dan Garcia Márquez: “Stop nooit met schrijven voordat je een alinea in het klad hebt geschreven. Dan heb je de volgende morgen alvast een beginnetje. Het is verdomd lastig om met een leeg vel te beginnen.” Wel interessant dat zo’ n belangrijke schrijver met dezelfde problemen kampt als wij allemaal, toch? Het is dus de kunst om aan het eind van je schrijfdag iets over te laten voor de volgende keer. Al is het maar een paar veelbelovende regels, of een idee waarvan je zeker weet dat je het kan gebruiken. Zo help je jezelf op stoom.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het notitieboekje in mijn tas waarin ik allerlei zinnen en gedachten noteer, werkt in dat geval het beste. Ik pik er een zin uit, tik 'm over en ga daarop verder. Soms delete ik dat fragment aan het eind van de dag weer, vaak brengt het inspiratie.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
lezen, muziek luisteren, wandelen, een eind fietsen... daar krijg ik inspiratie van.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een nieuwe verhaallijn toevoegen eerder in het verhaal, hoe klein ook, helpt voor mij weleens. En dan die verhaallijn laten samenvallen met het moment in het verhaal waarop je vastzit. Muziek werkt ook idd. Of iets anders doen, lichamelijk bezig zijn - kan zelfs al naar de wc gaan zijn - met in je achterhoofd je verhaal.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een word bestandje dat ik 'brainstorm' noem, en daar schrijf ik alles in dat er in me opkomt, wat heb ik nodig in het verhaal, wat zou eventueel een optie zijn, het is een enorme chaos maar het helpt mij mn gedachten te ordenen. Verder heb ik de luxe positie dat ik op een kinderdagverblijf werk, dus ik heb de hele dag inspiratie. Kinderen zeggen de meest rake en oprechte dingen, die mij helpen de wereld anders te bekijken. Maargoed, inspiratie kan eigenlijk overal komen, bel een vriendin op, laat de hond uit, speel even een spelletje op de computer, het heeft me allemaal al eens geholpen.