Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Studiedag Christelijke kinderboeken

Zaterdag 7 februari is er in Amersfoort een studiedag voor auteurs van christelijke kinderboeken. Ik ga erheen. Gaan er nog andere leden van dit forum?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wim Daniëls verzorgt een praktische inleiding over de voorbereiding op het schrijven van een boek. En 's middags kun je workshops volgen. Ik doe de workshop Dichten voor kinderen en een workshop over hoe je jezelf op de kaart zet als auteur. Als voorschot op de laatste workshop heb ik vandaag contact opgenomen met de stichting SSS om me in te schrijven.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom een studiedag voor schrijvers van christelijke kinderboeken, Helga? Leer je daar dat er geen vloeken in mogen? En wie organiseert dat dan? De programmaonderdelen klinken niet gek, maar waarom nou voor christelijke boeken?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mariejeanne: http://www.christelijkekinderboeken.nl/index.jsp?… @ Zjors, de werkgroep Christelijke Kinderboeken organiseert dat. En waarom? Tja, waarschijnlijk omdat er een markt bestaat voor christelijke kinderboeken. Een van de workshops gaat bijvoorbeeld over het bewerken van bijbelverhalen voor kinderboeken. Dat gaat verder dan het vermijden van onwelvoegelijk taalgebruik. Deze workshop sla ik zelf by the way over. Ik meen trouwens wel een beetje een schamper toontje te ontdekken in je post. Klopt dat?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is ook een speciale Kinderboekenweek voor christelijke kinderboeken.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... waarvoor ik dit jaar dus een van de drie actieboeken ga schrijven, namelijk het prentenboek (jubelde Helga, nog steeds in feeststemming).

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Heb je er al ergens op 't forum over verteld? Hoe het gegaan is, et cetera? :? (Sorry, voor het geval ik het niet gelezen heb).

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het alleen gemeld, in het topic dat gestart is toen het thema van de Kinderboekenweek bekend was gemaakt (3 november). Inhoudelijk houd ik het nu nog even onder de pet. Als de tijd rijp is, zet ik het bij de boekpresentaties.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik meen trouwens wel een beetje een schamper toontje te ontdekken in je post. Klopt dat?
Nee hoor, dat klopt niet. Ik vroeg me alleen af waarom je studiedagen zou houden met alleen schrijvers van christelijke boeken. Ik kan me daar niets bij voorstellen. Zoals sommigen zich niets kunnen voorstellen bij cursussen die alleen voor vrouwen zijn, of juist alleen voor mannen. Ik ging nadenken waar het onderscheid dan in zit. En dat zit deels in het taalgebruik en deels in de onderwerpen. Denk ik.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De geest, Zjors. Het gaat om de geest van het kinderboek. En dat komt soms krek (*), als je de doelgroep kent - en die is weer best wel groot. En als die niet groot was, zouden die boeken toch uitgebracht worden. (*) precies

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vroeg me alleen af waarom je studiedagen zou houden met alleen schrijvers van christelijke boeken. Ik ging nadenken waar het onderscheid dan in zit. En dat zit deels in het taalgebruik en deels in de onderwerpen. Denk ik.
Krek, Zjors. En wellicht komt de christelijke invalshoek ook bij de promotie nog om de hoek kijken.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
... waarvoor ik dit jaar dus een van de drie actieboeken ga schrijven, namelijk het prentenboek (jubelde Helga, nog steeds in feeststemming).
Helga, wat leuk, ik ben ook een van de actieboeken aan het schrijven, die van 9-12 jaar. Bij welke uitgever gaat jouw boek uitkomen? Die van mij bij uitgeverij Mozaïek. Vlot het al een beetje? Weet je al wie de illustraties gaat maken? (Bij mijn boek ga ik ze zelf maken, ik ben ook illustrator!)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vroeg me alleen af waarom je studiedagen zou houden met alleen schrijvers van christelijke boeken. Ik ging nadenken waar het onderscheid dan in zit. En dat zit deels in het taalgebruik en deels in de onderwerpen. Denk ik.
Krek, Zjors. En wellicht komt de christelijke invalshoek ook bij de promotie nog om de hoek kijken.
Niet wellicht. Wel zeker.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Iris. Ja, ik had je naam al zien staan in het persbericht. Het prentenboek verschijnt bij Callenbach. Marieke ten Berge gaat de illustraties maken. Ik ontmoet haar morgen voor de eerste keer, bij de uitgeverij in Kampen. De eerste tekstversie ligt er al, de eerste spreadschets is gemaakt. Maarre... we moeten nu wel opschieten. Hoe gaat het met jouw boek?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... waarvoor ik dit jaar dus een van de drie actieboeken ga schrijven, namelijk het prentenboek (jubelde Helga, nog steeds in feeststemming).
Helga, wat leuk, ik ben ook een van de actieboeken aan het schrijven, die van 9-12 jaar. Bij welke uitgever gaat jouw boek uitkomen? Die van mij bij uitgeverij Mozaïek. Vlot het al een beetje? Weet je al wie de illustraties gaat maken? (Bij mijn boek ga ik ze zelf maken, ik ben ook illustrator!)
Hoi Iris, ik had je er niet uit gehaald, maar ken (de buitenkant van) je boek wél: echt een boek dat ik een keer voor m'n dochter ga kopen! Leuk dat je ook een actieboek aan het schrijven bent.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zaterdag 7 februari is er in Amersfoort een studiedag voor auteurs van christelijke kinderboeken. Ik ga erheen. Gaan er nog andere leden van dit forum?
Ja, ik ga er heen. Lijkt me erg boeiend, alleen al het ochtendprogramma! Ik zie je dan zaterdag wel :-).

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Helga, de eerste versie is zojuist bekeken door de uitgever, ben nu met de verwerking daarvan bezig en de tweede versie moet er maandag liggen. Zit wat aantal woorden betreft op 85%. Veel plezier in Kampen, misschien zie je me nog voorbijfietsen (ik woon er!) Heb je trouwens geen overzicht van je boeken op je website staan? Of zie ik die even niet?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ps ik ga niet naar de studiedag. Lizebeth, wat leuk dat je m'n boek (de voorkant) kent, welk boek bedoel je?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je trouwens geen overzicht van je boeken op je website staan? Of zie ik die even niet?
Nee, die heb ik nog niet op mijn site staan. Ik heb ook nog maar één boek gepubliceerd, dus is misschien nog een tikje overbodig. Maar ik hoop over een week mijn site aan te passen en dan zal ik mijn enorme overzicht ;) erop zetten.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Helga, de eerste versie is zojuist bekeken door de uitgever, ben nu met de verwerking daarvan bezig en de tweede versie moet er maandag liggen. Zit wat aantal woorden betreft op 85%.
Ik ben benieuwd, érg benieuwd! Succes met schrijven én met illustreren.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lizebeth, wat leuk dat je m'n boek (de voorkant) kent, welk boek bedoel je?
Sorry, goeie vraag. "Sanne gaat solo", vanwege de saxofoon. Hoewel m'n dochter dwarsfluit speelt, klein detail. ;)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, vandaag was dus de studiedag in kwestie. 's Ochtends gaf Wim Daniëls een lezing, die vooral leerzaam was vanwege de voorbeeldteksten die hij bij zich had (zijn boek kende ik al, dus vandaar dat de inhoud van de lezing niet nieuw voor me was). 's Middags onder meer een workshop gevolgd van Nelleke Scherpbier, over dichten voor kinderen. Het was voor mij een eyeopener dat zij zei dat het perspectief bij kindergedichten altijd bij een kind of dier moet liggen. Op zich misschien wel logisch, maar ik had daar nog niet eerder bewust bij stilgestaan. We kregen drie opdrachten waarvan wij er één moesten kiezen. Het was erg verrassend om te horen wat we allemaal wisten te fabriceren in een paar minuten. En verder heb ik vooral veel interessante, leuke mensen ontmoet. Onder anderen Jeannette Molema, die een van de drie actieboeken gaat maken voor de christelijke kinderboekenmaand (Iris en ik nemen de andere twee actieboeken voor onze rekening). Enne... het was erg gezellig met Lizebeth erbij... ;)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het ook leerzaam, maar vooral inspirerend. Bij de gedichtenworkshop voor het eerste een elfje geschreven, leuk om zomaar eens te doen. Heerlijk bijgepraat (veel te kort) met oude bekenden, en ik vond het zeker ook erg gezellig met Helga! :nod:

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was het ook, Zjors. Ik hoop volgend jaar op herhaling te gaan. Op het enquêteformulier kon je aangeven aan wat voor een soort workshop je behoefte hebt. Ik heb ingevuld dat ik wel een workshop wil over schoolbezoeken. Hoe vul je die in? Wat werkt en wat absoluut niet? Hoe zijn de ervaringen? Lijkt me erg interessant.