Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

plagiaat

heeft iemand zichzelf al eens betrapt op plagiaat (zonder te willen plagieren?) Of een boek gelezen dat heel dicht bij jouw verhaal kwam?

Ik heb mezelf al wel betrapt! Toen in een jaar of 7 was heb ik m'n eerste boek geschreven (noemde het toen altijd heel fier MIJN BOEK) Ik was zelfs vergeten dat ik al een verhaal had geschreven, tot ik het vorig jaar terugvond. Nu, ook al was ik zo jong, echt slecht was het niet, maar ik heb ontdekt dat ik gewoon mijn twee favoriete boeken uit die tijd heb samengevoegd. Heel grappig om achteraf te lezen!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja hoor, de voormalig eerste blz van het boek waar ik nu mee bezig ben leek heel sterk op de eerste blz van een boek wat ik nog nooit gelezen had. Versterkte bij mij alleen maar het gevoel dat het niet was wat ik bedoelde.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maarten wrote:
heeft iemand zichzelf al eens betrapt op plagiaat (zonder te willen plagieren?) Of een boek gelezen dat heel dicht bij jouw verhaal kwam?

Ja dat heb ik ook wel eens gehad: in mijn lange verhaal komt een moeder voor die in (minstens) twee van haar kinderen snijdt met een broodmes. En toevallig komt dat in een ander boek (zou alleen niet meer weten welke) ook een vrouw voor die met een broodmes snijdt, maar dan alleen in zichzelf.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat gruwelijk een moeder die dat met haar kinderen doet. Lijkt mij niet echt prettig om over te lezen.
Zelf heb ik een keer een soort van griezelverhaal geschreven waarin iemand een ander de handen probeert af te zagen met een elektrisch broodmes. Het was niet mijn meest geslaagde verhaal. Het was voor een wedstrijd van enge verhalen, niet echt mijn genre dus.
Geloof niet dat je in dit geval kan spreken van plagiaat, daar is wel meer voor nodig dan slechts over hetzelfde onderwerp schrijven.

Het komt wel regelmatig voor dat ik een idee heb voor een verhaal en dat er dan net een aantal boeken uitkomen waarin dat onderwerp een rol speelt. Vind het dan niet leuk meer om daar op door te gaan en probeer iets anders te verzinnen. Waarschijnlijk om niet de indruk te wekken dat ik het idee nadoe.
Zo had ik het plan om te schrijven over een meisje met anorexia en een iets te dikke chefkok die een liefdesrelatie met elkaar krijgen. Nu is net Tirza uit, waarin de hoofdpersoon ook anorexia heeft en ik las van de week in de krant over een meisje dat een boek heeft geschreven over dit onderwerp.
Sommige thema's of onderwerpen hangen blijkbaar in de lucht.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je een geheel nieuw onderwerp wil, wens ik je alle succes vand e wereld toe, want die zijn er niet meer :lol:
Schrijf gewoon wat je leuk vindt en geef daar een originele draai aan. Mijn manuscript gaat over kindsoldaten, daar zijn ook al andere boeken van verschenen, so what? het speelt zich ergens anders af, met andere personages en andere gebeurtenissen, dus iets heel anders dan de andere 'verhalen' met dit onderwerp.
Zo kun je eindeloos voortborduren op bestaande thema's, enkel door een eigen originele zwaai eraan te geven, zodat het boven de rest uitstijgt (wat bij mij manu helaas het geval niet is).

Over dat plagiaat. Ik heb een serie in mijn hoofd. Deel één, twee en drie zijn geheel míjn stijl, maar deel vier is een beetje dat demon-achtige gedoe van Darren Shan, dei zal ik daardoor waarschijnlijk ook nooit uitschrijven. Ik moet wat minder van die gast lezen, zie ik ook wat minder 'spoken' 's avonds :P

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tigergirl wrote:
Als je een geheel nieuw onderwerp wil, wens ik je alle succes vand e wereld toe, want die zijn er niet meer :lol:

Dat heb ik ook wel eens begrepen. :D
Ik wil alleen aangeven dat er soms een bepaald onderwerp heel sterk in de lucht hangt en je het ineens overal terug ziet.
Ook is het volgens mij zo, dat wanneer je over iets schrijft waar weinig over geschreven is, je minder gevaar loopt een ander te imiteren.

Helemaal origineel zijn in alle facetten van het verhaal lijkt mij ook vrijwel onmogelijk.
Toch schrijf ik nu over iets waar ik nog nooit iets in een boek over heb gelezen. Ik was namelijk naarstig op zoek bij mijn research, maar kan er niets over op papier vinden. Er zitten wel een aantal elementen in het verhaal waar vaker over geschreven is, maar een element uit het verhaal is vrij onbekend. Waar het over gaat, houd ik vooralsnog angstvallig geheim. 8)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aart wrote:
Maarten wrote:
heeft iemand zichzelf al eens betrapt op plagiaat (zonder te willen plagieren?) Of een boek gelezen dat heel dicht bij jouw verhaal kwam?

Ja dat heb ik ook wel eens gehad: in mijn lange verhaal komt een moeder voor die in (minstens) twee van haar kinderen snijdt met een broodmes. En toevallig komt dat in een ander boek (zou alleen niet meer weten welke) ook een vrouw voor die met een broodmes snijdt, maar dan alleen in zichzelf.

De Joodse Messias, denk ik

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fré wrote:
Aart wrote:
Maarten wrote:
heeft iemand zichzelf al eens betrapt op plagiaat (zonder te willen plagieren?) Of een boek gelezen dat heel dicht bij jouw verhaal kwam?

Ja dat heb ik ook wel eens gehad: in mijn lange verhaal komt een moeder voor die in (minstens) twee van haar kinderen snijdt met een broodmes. En toevallig komt dat in een ander boek (zou alleen niet meer weten welke) ook een vrouw voor die met een broodmes snijdt, maar dan alleen in zichzelf.

De Joodse Messias, denk ik


Ja dat was 't. Van Arnon Grunberg.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben bezig met een boek waarin een meisje wordt aangerand door haar gymleraar en dreigt helemaal uit de hand te lopen. Lees ik laatst een boek waarin dit al voorkomt :shock: . Maar ik vind het een onderwerp dat vaker wordt behandeld in boeken en van plagiaat is absoluut geen sprake dus ik schrijf het zeker af!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Irene wrote:
Wat gruwelijk een moeder die dat met haar kinderen doet. Lijkt mij niet echt prettig om over te lezen.
Zelf heb ik een keer een soort van griezelverhaal geschreven waarin iemand een ander de handen probeert af te zagen met een elektrisch broodmes. Het was niet mijn meest geslaagde verhaal. Het was voor een wedstrijd van enge verhalen, niet echt mijn genre dus.
Geloof niet dat je in dit geval kan spreken van plagiaat, daar is wel meer voor nodig dan slechts over hetzelfde onderwerp schrijven.

Electrisch broodmes? :shock:
Maar wat ik zeggen wou: dat boek met die moeder die in haar kinderen snijdt wordt nooit uitgegeven, hou ik voor mezelf. Misschien maar beter ook.