Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onderwerp jeugd boek?

Hallo, Ik vroeg mij af of bij jeugdboeken er ook vaak over het verdere leven van de jongen/meisje word vertelt en hij/zij al volwassen is. Is het leuk bij jeugdboeken als er de helft van het boek over een volwassen leven gesproken word (dan ook wel rond de 25, maar toch). Is het minder prettig om te lezen als lezer of hangt het er maar van af hoe het geschreven is??

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Liddely, Ik denk dat de toon van het verhaal het belangrijkst is. Het kan voor kinderen toch ook wel interessant zijn om over volwassenen te lezen? Maar dan wel zo, dat het voor hun ook boeiend is. Ik denk dat er in jeugdboeken vooral vertelt wordt over de kinderjaren, als ik tenminste kijk naar de boeken die ik in mijn jeugd gelezen heb. Dat houdt niet in dat jij je daar ook aan moet houden, natuurlijk. Een autobiografie kan wel over iemands hele leven gaan. Succes!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal gaan jeugboeken over een korte periode in het leven van het hoofdpersonage. Het is zeker niet fout om daar van af te wijken. Je zou dan de effecten van de gebeurtenissen tijdens de jeugd op het latere leven kunnen laten zien. Het biedt veel mogelijkheden. Al wordt het misschien wel snel een boek voor de oudere jeugd. Aan welke leeftijd zit je te denken?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nou idd wel ouder dan twaalf vandaar dat ik de term 'jeugdboek' gebruik en geen 'kinderboek' (Raar aanwensel van me, weet niet hoe dat zit)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien wordt het een ideaal boek voor de literatuurlijst op middelbare scholen. Een soort 'overgangsboek'. Je kunt het natuurlijk ook vanuit het volwassen personage vertellen die zijn jeugd terugbeleefd. Succes in ieder geval.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je dan over onderwerpen moet schrijven die zowel kinderen als volwassenen interessant vinden. Over dromen en idealen en keuzes maken in het leven op sociaal, studievlak en over welke kant je (wilt dat) je leven opgaat. En over liefde en over helden. En eigenlijk willen ook veel mensen "huisje, boompje, beestje". Maar het leven loopt niet altijd zoals je geplant hebt en ik vraag me af of dat dat niet een te zware les is voor veel kinderen. Misschien moet je eens kijken naar de serie "De jonge lijsters" en welke boeken die daarbij horen, zoals "Wampie" van A. den Doolaard.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het belangrijk is wat je hoofdpersonage meemaakt. Zolang het tot de verbeelding spreekt, lijkt het me mogelijk. Ik kan me ook voorstellen dat kinderen hun belangstelling verliezen, wanneer het ouder wordende personage hun belevingswereld niet meer aanspreekt. Ze moeten zich wel kunnen identificeren, lijkt me.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Piet Bakker deed het, met Ciske. Het bestaat uit drie delen, ciske de rat, ciske groeit op en ciske de man. Het is enig om te lezen, maar ik las het dan ook als volwassene. Toch is het als jeugdboek geschreven.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet je gewoon je boek schrijven en daarna kijken waar het tot behoort. Als je al iets in je hoofd hebt, bedoel ik. Er is maar weinig vraag naar wat zwaardere jeugd boeken voor de 12 jaar is mijn ervaring. Ik denk dat jij dan toch meer in de "overgangsboeken" komt zoals dat hier werd genoemd. Maar dan zit je toch met een andere leeftijdscategorie.