Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Profielwerkstuk

Beste schrijvers en lezers, In het examenjaar is het de opdracht een profielwerkstuk te schrijven. Mijn hoofdvraag luidt: Hoe gaat de markt van boeken zich ontwikkelen met de vele uitgeefmogelijkheden die er nu zijn en waardoor vind die ontwikkeling plaats? Hieronder heb ik een aantal vragen, die vooral betrekking hebben tot de deelvraag: Waarom willen steeds meer mensen een boek schrijven? 1. Waarom bent u begonnen met het schrijven van boeken? 2. Wat wilt u uiteindelijk met uw schrijven bereiken? 3. Als u een boek uit zou geven, op welke manier zou u dat dan willen doen. En als u al een boek heeft uitgegeven, op welke manier heeft u dat dan gedaan? 4. Hoe is die manier bevallen? Zou u het de volgende keer weer zo doen? 5. Als u schrijft, doet u dat dan ook deels omdat u graag iets na wilt laten? 6. Hoeveel boeken koopt u in een jaar? En hoeveel leent u er in een jaar uit de bibliotheek? (gemiddeld) 7. Koopt u weleens een E-Boek? Leest u liever een E-boek of een gedrukt boek? 8. Hoe oud bent u? (Dit hoeft u niet te beantwoorden, maar het zou mij wel helpen.) Het zou fijn zijn als u heel uitgebreid antwoord, daar kan ik het meeste mee! Mochten er nog vragen in mij opkomen, dan zal ik die in de reacties plaatsen. Dank u wel! Gr. Mike

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook heb ik deze deelvraag: Welke vorm van uitgeven wordt het meest gebruikt? Daarvan kan ik niets op het internet vinden. Zoek ik fout? Zou iemand mij misschien met deze deelvraag kunnen helpen?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes! Leuk onderwerp ook. Als ik jou was, zou ik alleen je deelvraag iets specificeren. Ik heb vorig jaar mijn PWS zelf ook gemaakt en liep steeds tegen het 'te brede deelvraag' struikelblok aan. Uitgeven op zichzelf is, denk ik namelijk een te breed onderwerp. Want wat voor soort uitgeven bedoel je dan? Boeken, tijdschriften, kookboeken, schoolboeken? Kranten die dagelijks uitgegeven worden? Alles bij elkaar? Maar ook het woord uitgeven zelf kun je anders opvatten. Want geld kun je ook uitgeven, namelijk digitaal en tastbaar. Daar heb je dus niet zo veel aan. Ik zou dus de vraag iets ombuigen of aanpassen om gezeur met je begeleider te voorkomen en het zoeken voor jezelf makkelijker te maken.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Meikiepeik, 1. Omdat ik het leuk vind om te schrijven en ik als kind altijd al ´de droom´ had dat ik een boek wilde schrijven. 2. Mijn uiteindelijke doel is om er fulltime van te kunnen leven. Ik hoop dit over 5-8 jaar te kunnen bereiken. 3. Ik heb zes boeken uitgegeven. Deze heb ik allemaal zelf uitgegeven. De eerste twee alleen als paperpack via een lokale drukkerij. De drie daarop als ebook en als POD paperback en de laatste als ebook en weer een kleine oplage paperbacks via een lokale drukkerij. Mijn komende boeken ga ik allemaal uitgeven als ebook en POD paperback. 4. Zelf uitgeven bevalt mij prima. Ik heb alles zelf in de hand en houdt bovendien een mooi bedrag aan royalty’s over. Het uitgeven van ebooks is erg gemakkelijk geworden tegenwoordig met goede distributiemogelijkheden wereldwijd. Ook het uitgeven van een POD paperback is makkelijk. Zoals ik al zei zou ik deze methodes in de toekomst weer toepassen. Het laten drukken van een kleine oplage bevalt me ook goed. Een nadeel is dan natuurlijk wel dat je van te voren moet betalen voor iets dat je misschien wel nooit verkoopt. Ook heb je een aantal dozen met boeken in huis. Dit is dus een methode die ik alleen met uitzondering toepas. 5. Iets nalaten denk ik niet. Wel vind ik het leuk dat mensen mijn boeken lezen en daarvan genieten. 6. Ik koop ongeveer 40-50 boeken per jaar. Ik heb geen pasje van de bibliotheek. 7. 99,5% van de boeken die ik koop zijn ebooks. Bij fictie lees ik liever een ebook. Ik mis ‘het papier’ niet. Bij non-fictie hangt het er van af of er veel illustraties in het boek staan. Ebooks met illustraties werken m.i. niet zo goed. Dus van non-fictie boeken zonder illustraties koop ik altijd een ebook. Wat betreft je vraag over welke vorm van uitgeven het meest wordt gebruikt. Dit is een beetje een ‘heilige graal’ vraag, waar ik zelf ook wel antwoord op zou willen. Ik denk dat traditionele uitgeverijen niet perse hun gegevens op tafel willen leggen. En dat geldt ook voor websites als Bravenewbooks, Amazon KDP e.d. Dus het is wat onduidelijk hoe de verdeling traditioneel/zelf uitgeven is in de Nederlandstalige uitgeefwereld. Succes! Maria

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. Waarom bent u begonnen met het schrijven van boeken? - - Ik moest van mijn opa en oma. 2. Wat wilt u uiteindelijk met uw schrijven bereiken? - - Niets. 3. Als u een boek uit zou geven, op welke manier zou u dat dan willen doen. - - Uitsluitend door een fatsoenlijke uitgever. 5. Als u schrijft, doet u dat dan ook deels omdat u graag iets na wilt laten? - - Neen, ik wil niets nalaten. 6. Hoeveel boeken koopt u in een jaar? - - Ik koop [gemiddeld] 30 tot 40 boeken per jaar. Slechts 1 of 2 nieuw. 6. En hoeveel leent u er in een jaar uit de bibliotheek? (gemiddeld) - - Nul. Ik koop daar wel veel [afgeschreven] boeken. 7. Koopt u weleens een E-Boek? - - Neen, en dat zal zo blijven zolang ik leef. 7. Leest u liever een E-boek of een gedrukt boek? - - Uitsluitend een gedrukt boek.
Hoe gaat de markt van boeken zich ontwikkelen met de vele uitgeefmogelijkheden die er nu zijn en waardoor vind die ontwikkeling plaats?
Door de vele uitgeefmogelijkheden zullen er veel meer baggerboeken uitkomen. Die waren er altijd al, maar nu en in de toekomst in een onbenullige hoeveelheid. Dat is niet erg. Het schijnt erg veel mensen gelukkig te maken een boek in de boekenkast te hebben met hun eigen naam.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt @Yrret, Zouden jullie misschien ook nog jullie leeftijden kunnen noemen? Dat hoeft niet per se, maar zou mij helpen met het trekken van een conclusie, ik heb namelijk ook een deelvraag die betrekking heeft tot verschillen tussen leeftijdscategorieën.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meikiepeik, Ik zal ook eens wat antwoorden verstrekken. Ik heb volgens mij wel de neiging om af te dwalen, dus ik hoop dat je er wat aan hebt. 1. Waarom bent u begonnen met het schrijven van boeken? Ik ben begonnen met schrijven van boeken omdat ik al jaren rondliep met een idee. Nou ja, eigenlijk zijn het meerdere ideeën, voor meerdere boeken/ verhalen. Sinds 2014, na de afronding van mijn opleiding, heb ik besloten om echt de tijd te nemen om deze ideeën te schrijven. Door de afronding van mijn opleiding kwam er meer tijd vrij en ik had (heb) genoeg ideeën. 2. Wat wilt u uiteindelijk met uw schrijven bereiken? In het begin wilde ik eigenlijk alleen schrijven. Ik had er niet een apart doel bij. Ik dacht wel na over ‘wat als ik hierdoor beroemd word?’ of ‘stel je voor dat iedereen het wil lezen’. Dit was echter niet mijn eerste intentie. Ik had ideeën in mijn hoofd over meerdere verhalen. Die ideeën wilden er niet uit, tenminste, niet op de gebruikelijke manier. Wat wel fijn was, want als ik ergens moest wachten (bijvoorbeeld in de wachtkamer van de dokter) kon ik altijd die ideeën gebruiken om de tijd om te krijgen. Terwijl ik schreef, en nu nog, leer ik mezelf beter kennen. Ik verplaats me in mijn personages, vraag me af waarom ze bepaalde dingen doen en waarom op een bepaalde manier. Ik vindt een diepere laag. Dat is bij mijn werk, ik werk in de jeugdzorg, handig. Ik merk dat ik sneller verbanden kan leggen tussen situaties die zich voordoen en de personen die zich in de situatie bevinden. 3. Als u een boek uit zou geven, op welke manier zou u dat dan willen doen. En als u al een boek heeft uitgegeven, op welke manier heeft u dat dan gedaan? Ik zou graag een boek willen uitgeven op de traditionele manier, via een uitgever. Ik weet dat de kans dat ik uit de ‘slushpile’ wordt gehaald een kleine is, maar toch wil ik het graag proberen. 4. Hoe is die manier bevallen? Zou u het de volgende keer weer zo doen? Ik ben nog bezig om die manier te proberen. Ik heb op dit moment nog geen resultaten. 5. Als u schrijft, doet u dat dan ook deels omdat u graag iets na wilt laten? Dat klopt. Het idee dat er andere mensen zijn die mijn verhaal/ verhalen kunnen lezen, misschien wel door de generaties heen, is een fijn idee. 6. Hoeveel boeken koopt u in een jaar? En hoeveel leent u er in een jaar uit de bibliotheek? (gemiddeld) Ik koop teveel boeken en ik leen er ook teveel. Ik koop zes tot twaalf boeken per jaar. En elke maand leen ik acht tot zestien boeken uit de bibliotheek. Dit zijn trouwens verschillende boeken, niet alleen romans, maar ook informatie boeken. 7. Koopt u weleens een E-Boek? Leest u liever een E-boek of een gedrukt boek? Ik heb nog nooit een E-Boek gekocht. Wel heb ik er een aantal mogen lezen op de E-reader van een van mijn familie leden. Dit was om te kijken of het wat voor mij was. Ik ben erachter gekomen dat ik liever een gedrukt boek lees. 8. Hoe oud bent u? (Dit hoeft u niet te beantwoorden, maar het zou mij wel helpen.) Ik word volgende maand 27 :O

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meikiepeik, Leuk onderwerp! 1. Waarom bent u begonnen met het schrijven van boeken? Ik lees al vanaf dat ik kon lezen. Het was altijd mijn droom om een eigen verhaal te verzinnen en dat uit te werken in een boekvorm. Korte verhalen ben ik niet zo goed in. Ik heb meerdere ‘pogingen’ gedaan in mijn tienerjaren, maar verder dan tien regels kwam ik niet. Begin dit jaar besloot ik het een schrijfjaar te maken en ben ik eindelijk begonnen met mijn eerste boek. 2. Wat wilt u uiteindelijk met uw schrijven bereiken? Daar ben ik op dit moment nog niet zo mee bezig. Het liefst wil ik mijn verhaal afmaken, tot in de puntjes. Daarna kijk ik verder. 3. Als u een boek uit zou geven, op welke manier zou u dat dan willen doen. En als u al een boek heeft uitgegeven, op welke manier heeft u dat dan gedaan? Via de reguliere manier. Ik zou niet gaan voor self publishing. Als het even kan zou ik het onder een pseudoniem doen. 4. Hoe is die manier bevallen? Zou u het de volgende keer weer zo doen? N.v.t. 5. Als u schrijft, doet u dat dan ook deels omdat u graag iets na wilt laten? Het lijkt mij leuk als mijn kinderen later mijn boeken zouden lezen, ja. En misschien mijn kleinkinderen ook wel. 6. Hoeveel boeken koopt u in een jaar? En hoeveel leent u er in een jaar uit de bibliotheek? (gemiddeld) Ik koop er gemiddeld 1 tot 2. Via de bibliotheek komen er een stuk of 50 per jaar binnen (schatting). Ik krijg er ongeveer 5 per jaar (verjaardag, kerst, etc.) 7. Koopt u weleens een E-Boek? Leest u liever een E-boek of een gedrukt boek? Nee, nog nooit gekocht. Ik verwacht ook niet dat ik dat ooit zal doen. Ik ben van het gedrukte boek. 8. Hoe oud bent u? (Dit hoeft u niet te beantwoorden, maar het zou mij wel helpen.) 27 jaar. Wat betreft je deelvraag: Geen idee, sorry. Succes! (Ik vind het trouwens grappig dat je best veel wilt weten over de persoon, behalve of men man of vrouw is. Dat doet het altijd goed in de statistieken)

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Ik vind het trouwens grappig dat je best veel wilt weten over de persoon, behalve of men man of vrouw is. Dat doet het altijd goed in de statistieken)
Je hebt de slapende hond wakker gemaakt.