Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heeft/is dit een genre?

Hallo allemaal,

Toen ik nog jong en onbezonnen ( :oops: ) was had ik voor geschiedenis eens mijn boeken niet meegenomen. Als grap kreeg ik van de leraar als strafwerk de opdracht om een verhaal te schrijven over de sokken van Napoleon. Enfin, dat verhaal heb ik al die jaren bewaard en ik ben het nu aan het redigeren. Ik vroeg me alleen af of ik dit ook maar enigzins serieus kan nemen? Heeft dit verhaal wel een genre? :lol:

Om een beetje een beeld te geven van de "sfeer" van het verhaal hieronder een fragment.
Het is niet de bedoeling om het fragment te gaan redigeren of wat dan ook, ik wil alleen antwoord op mijn vragen.

Napoleon was maar een klein mannetje – letterlijk dan. Daarom droeg hij ook kleine sokjes. Daar heeft hij het als jongen in ’t geheel niet makkelijk mee gehad. De kerstman kon bijvoorbeeld maar half zoveel cadeautjes in Napoleons sokjes doen als in die van zijn klasgenootjes. En dan die ellende die hij moest doorstaan om sokjes te kopen! Vaak vond hij pas als hij alle winkels had afgelopen -en zijn laatste paar sokjes dus echt versleten had- een paar mooie, glimmende, schone, witte sokjes. Dan huilde de kleine Napoleon traantjes van geluk.

Enfin, het verhaal gaat door hij een skeletje in met sokjes aan natuurlijk.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

leuk, het lijkt me een schattig kinderverhaaltje. Of je het au serieux mag nemen hangt van de clou van je verhaaltje af : Er moet een mooi einde aan. T mag best melig zijn aangezien het een kerstverhaaltje voor kinderen lijkt.

De schrijfstraffen van mijn leraar waren minder aangenaam om maken.
Met titels zoals "hoe leer ik een paling fietsen" moest je wel heel veel fantasie gebruiken. :lol:

Maar het lukte me 8)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb je dat nog? Haha, moet opeens denken aan een boekje van Leendert Jan Vis, over Jaap Schaap die zo graag fietsen wilde leren...

Een kertverhaaltje is het niet echt, en ook niet geschikt voor kinderen overigens :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

nee, het was net op tijd af om af te geven. En ik kreeg het niet terug. De leraar kon wel z'n lach niet onderdrukken en gaf uiteindelijk zelfs toe, van boosheid ontdaan, dat hij het hilarisch vond.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ooit (in ver en grijs verleden) een jaar geschiedenisles gegeven aan brugklassers. Ik deelde ook dit soort opdrachten uit. Vond het altijd zo grappig wat ze er dan van gemaakt hadden. Was alle boosheid zo weer weg

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom zou dit niet een genre zijn? Is toch leuk. Brei er maar een mooie kous van. Zo kun je over van alles iets leuks schrijven zonder dat het enig nut heeft. De meeste boeken hebben niet zoveel nut. 'Er komt geen einde aan het schrijven van veel boeken,' zei de Prediker al lang geleden.