Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

L.S.

Ik kwam er zojuist achter dat mijn gebruik van L.S. (Lectori salutum) veelal niet gerechtvaardigd is. Ben ik nu met mijn 26 lentes al ouderwets geworden of is dit een fout in Wikipedia?

Quote:
De afkorting wordt door sommige stijlboeken afgeraden, omdat zij als onpersoonlijk (of ouderwets) zou overkomen. Stijlboeken zijn het erover eens dat L.S. alleen gebruikt kan worden als aanhef van een brief die tegelijkertijd aan meer adressanten wordt gestuurd (circulaires en dergelijke). In een brief gericht aan één enkele, onbekende adressant gebruike men "Geachte heer/mevrouw" als aanspreektitel.

Zelf kon ik hier in http://taaladvies.net niets over vinden.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

O, dat doet me er aan denken mag je als het lente is geweest er gelijk een lente bij tellen of moet je toch wachten op je verjaardag?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

L.S. klinkt in mijn oren ouderwets (maar ik ben 17, misschien vindt jij dat heel anders). En dat zijn stijlboeken waar ze het over hebben, je hoeft je er dus niet aan te houden.
Fouten in wikipedia komen heel weinig voor, maar ongeveer net zo weinig als in de Encyclopedia Brittannica (als ik het goed schrijf).

Aerjen wrote:
O, dat doet me er aan denken mag je als het lente is geweest er gelijk een lente bij tellen of moet je toch wachten op je verjaardag?

Ik denk dat je bij elke lente die geweest is er weer een lente bij mag tellen: als je in de herfst geboren bent tel je de zomer daarna 1 lente. En als je in de zomer zegt dat je 26 lentes oud bent kun je na de herfst toch moeilijk zeggen dat je 27 lentes oud bent? Je hebt dan nog geen 27 lentes meegemaakt!
Maar misschien heb ik 't allemaal mis... :roll:

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zet het er nog wel eens boven. Inderdaad als het niet duidelijk is wie de brief lezen zal (bijv. aan een verzekeringsmaatschappij of zo).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh, is dat zo? Ik zet altijd nog L.S. boven mijn brieven aan vriendinnen omdat ik Lieve Schat zoveel letters vind.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vermoed dat jij er wel mee weg komt, Zjors. Ze zijn vast wel wat van je gewend :lol:

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik ook nog wel eens L.S. hoor, vooral als ik bewust onpersoonlijk wil zijn. :)

Quote:
Stijlboeken zijn het erover eens dat L.S. alleen gebruikt kan worden als aanhef van een brief die tegelijkertijd aan meer adressanten wordt gestuurd

Vind ik nergens op slaan; als ik het me goed herinner betekent L.S:
'den lezer heil', geen meervoud dus.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kreeg trouwens onlangs een brief van de gotenschoonmaakmeneer met als aanhef: '
Geachte L.S. :)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

6 jaar geleden op mijn werk mocht ik het al niet meer gebruiken ook niet aan grote groepen mensen. Een groep valt meestal toch onder 1 noemer, dus dan schrijf je 'geachte buurtbewoners, of geachte eikels, als het maar een eenduidige groep betreft hoef je l.s. niet te gebruiken.

en zjors hahaha

en geachte ls ook leuk

en lentes. Overdrachtelijk gezien. betekent toch hoe oud je bent. En tel jij er maar lekker een lente erbij op. op mijn leeftijd wil je er niets meer bij optellen...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

LS, om eerlijk te zijn wist ik niet eens wat het betekende :shock: , ben het ook nog nooit tegengekomen. Maar goed, nu weet ik wat het is. Weer wat bijgeleerd.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aart wrote:

Ik denk dat je bij elke lente die geweest is er weer een lente bij mag tellen: als je in de herfst geboren bent tel je de zomer daarna 1 lente. En als je in de zomer zegt dat je 26 lentes oud bent kun je na de herfst toch moeilijk zeggen dat je 27 lentes oud bent? Je hebt dan nog geen 27 lentes meegemaakt!
Maar misschien heb ik 't allemaal mis... :roll:

En als je in de lente bent geboren? Ben je dan 27eneenhalve lente oud? :roll: