Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zwakke plek

Dit is een forum dat eerder goed is voor leerlingen dan leraars, en daar niemand volmaakt is en weinigen echte schrijfgoeroes zijn heeft waarschijnlijk iedereen minstens 1 zwakke plek.

Zou het niet handig zijn, indien jullie een verhaal of column of gedicht posten op het online forum Zinniger zinnen, dat iedereen die jullie schrijven leest, vooraf weet wat jullie zwakke plekken zijn.

En, durf je het aan? Ontbloot je jezelf?

Verklap je zwakke plek. Dan krijg je hier misschien wel een tip.

Ik breek het ijs wel even :

- geringe woordenschat.
- ups en downs qua schrijfkwaliteit
- en die verfoeilijke vlaamse accenten waar ik soms de rillingen van krijg
- oh ja, ik typ met 2 vingers

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

- Ik typ te snel, waardoor er veel typfouten insluipen.
- Ik draaf soms te ver door, zodat de scènes teveel afdwalen. Ik verlies dus de hoofdlijn uit het oog)
- Mijn motivatie is soms weg, wat duidelijk te zien is in de teksten.
- Ook mijn schrijfstijl heeft zo zijn ups en downs.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Tsja ... dit is een érge gewetensvraag Cheops!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

- Inconsequente stijl veroorzaakt door sneller denken dan schrijven
- Obsessieve researchdwang met als gevolg lezen in zes talen. Met als gevolg chronisch slaapgebrek.
- Kort samengevat: nee, ik ben nog steeds niet klaar met herschrijven :wink:

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

- d's en t's.
- typ met 2 vingers.
- moeilijk los kunnen laten als iets niet af is wat ik wel af wil hebben, maar de mogelijkheid er even niet is.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

- Zwakke spelling
- Sneller denken dan schrijven
- Chronisch gebrek aan zelfvertrouwen

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

- woorden tevaak gebruiken (maar, wanneer, gigantisch...)
- d en t's
- te snel met iets anders beziggaan dan schrijven (heel irritant)
- teveel fouten door snel typen (324 aanslagen per minuut)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

- Te onzeker over mijn schrijfvaardigheid
- Af en toe chaotisch bezig zijn, wat ook weer te zien is in het schrijven (spring soms van hak op de tak!)
- Niet op woorden komen om een bepaalde emoties of situaties te omschrijven
- Geneigd om veel grammatica-fouten te maken

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

-Voorzetsels, ik stop de verkeerde voorzetsels bij bepaalde werkwoorden.
-Mijn discussies, ik moet ze altijd tig keer herschrijven, eer ze ergens op beginnen te lijken.
-Ik gebruikte te snel korte zinnetjes (maar hier zit al een verbetering in).

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Soulwriter wrote:
- Niet op woorden komen om een bepaalde emoties of situaties te omschrijven

Tip: www.mijnwoordenboek.nl linksboven 'synoniemenzoeker' wil mij nog al eens helpen daarmee.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik te vaak ", en"
Als ik er niet op let, schrijf ik ellenlange zinnen.
Mijn interlinie en inspringingen kunnen beter, maar daar is verbetering merkbaar.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fré wrote:
Ik gebruik te vaak ", en"
Als ik er niet op let, schrijf ik ellenlange zinnen.
Mijn interlinie en inspringingen kunnen beter, maar daar is verbetering merkbaar.

Ik bedacht net nog een zwakke plek van me:

Ik twijfel altijd tussen "andere, anderen, sommige, sommigen"

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ook de neiging om ellenlange zinnen te schrijven met veel voegwoorden en komma's. En ik ken mijn pesonages te goed, zodat ik te weinig vertel over wat ze bezig houdt. En ik vind het moeilijk gevoelens op de juiste manier over te brengen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

- d's en t's.
- Het té uitgebreid omschrijven van 'de omgeving' (gelukkig betrap ik mijzelf hier nog telkens op met de herschrijf).
- Objecten te gedetailleerd beschrijven ('de grote, ronde, oranje theepot'. Who cares?)
- Te vaak 'zei Jan', 'zei Piet' gebruiken, terwijl dit al duidelijk uit het verhaal naar voren komt.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fré wrote:
Fré wrote:
Ik bedacht net nog een zwakke plek van me:

Ik twijfel altijd tussen "andere, anderen, sommige, sommigen"

De geslachts-n gebruik je als het betrekking heeft op personen. Bij zaken gebruik je deze geslachts-n niet.

Er waren maar drie mensen in de les. Sommigen hadden hadden het niet eens naar hun zin, anderen gingen al na een kwartier naar huis.

Er stonden maar drie stoelen in de kamer. Sommige waren kapot, andere zagen er uit alsof ze uit het jaar nul kwamen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

siska wrote:
Fré wrote:
Fré wrote:
Ik bedacht net nog een zwakke plek van me:

Ik twijfel altijd tussen "andere, anderen, sommige, sommigen"

De geslachts-n gebruik je als het betrekking heeft op personen. Bij zaken gebruik je deze geslachts-n niet.

Er waren maar drie mensen in de les. Sommigen hadden hadden het niet eens naar hun zin, anderen gingen al na een kwartier naar huis.

Er stonden maar drie stoelen in de kamer. Sommige waren kapot, andere zagen er uit alsof ze uit het jaar nul kwamen.

En zo leren we nog wat op dit forum. Bedankt, Siska.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben te perfectionistisch en dus nooit 100 % tevreden over het eindresultaat. Gevolg is dat ik elke bladzijde minstens zes keer schrijf.

Woorden te vaak gebruiken. Die moet ik er dan achteraf allemaal uit gaan zitten halen, zucht.

Ernstig twijfelen aan mijn schrijfvaardigheid.

Hm... misschien kunnen we onze sterke punten ook noemen, om de weegschaal weer in evenwicht te brengen, grinnik.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zit nu wat te denken:

Ik lees bij velen onder ons iets als :

"Ernstig twijfelen aan mijn schrijfvaardigheid"

Prijs jullie gelukkig dat je twijfelt. Dit vind ik net geen zwakke plek!
:wink:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

uhm...

- geringe woordenschat (naja, vergeleken bij jullie denk ik!)
- nog redelijk wat spelfouten
- Niet blindtypen! (vind ik erg slecht!)
- Veel zelfde soort verhaallijnen

:roll:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn zwakke plek is op dit moment dit forum :lol:

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Lúthien wrote:
Mijn zwakke plek is op dit moment dit forum :lol:

Da's bij mij ook wel een beetje zo. :roll:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

- tijden lopen bij mij snel door elkaar
- herhaling van woorden
- korte zinnetjes gebruiken die vaak bar weinig toevoegen

maar vooral die tijden...ik spring zo over van de ene naar de andere...moet het wel tig keer herlezen om dat altijd weer helemaal goed te krijgen en uitgetwijfeld te zijn over welke tijd ik nu eigenlijk zou willen gebruiken

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oscar Z. wrote:
Lúthien wrote:
Mijn zwakke plek is op dit moment dit forum :lol:

Da's bij mij ook wel een beetje zo. :roll:

:oops:
Ik heb mezelf aangewend éérst op het forum te kijken, en dan pas te schrijven. Is eh.. niet zo slim :roll:

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat doe ik dus ook en dan blijf ik hangen en even later 'hee een mailtje' en ik blijf weer hangen enz.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dyslexie door te snel willen tikken, en een testlezer vond 21 stopwoorden die ik erg vaak gebruikte, (dus synoniemenwoordenboek was erg welkom) en mijn oorspronkelijke dialect kwam af en toe boven met woorden waar geen testlezer ooit van gehoord had. En heel erg zwakke plek, niet los kunnen laten....

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn zwakke plekken:

*te lang doorgaan met schrijven (vaak tot diep in de nacht)
*te perfectionistisch (en dus nooit tevreden)
*erg verlegen(en dus niet erg mediageniek)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn zwakke punten:

*Ik typ blind, daardoor schiet een boek meestal lekker op, maar maak ik gigantisch veel typfouten
*Als ik een verhaal/manuscript afheb heb ik geen zin de boel te herschrijven en staat het soms een jaar in de computer zonder dat het ooit is nagekeken. Terwijl redigeren belangrijk is, anders kan ik er nooit mee naar en uitgever
*Bij deadlines van schrijfwedstrijd 5 minuten voor sluitingstijd nog snel wat insturen
*Teveel op het forum hangen i.p.v. schrijven

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

... te laat naar bed gaan en wederom geen letter aan mijn manuscript toegevoegd :oops:

En dat terwijl ik vanochtend zo goed begon.
Zonder ochtendhumeur opgestaan, koffie liep perfect door en smaakte prima, boterhammetje ging er lekker in en het douchewater was op een puike temperatuur :D
Mijn truitje schoof als gegoten over mijn hoofd, mijn rokje omspande mijn heupen als vanouds. Haren glommen als nooit tevoren, make-up was niet nodig (en dit is een grove leugen, maar het past beter in dit stukje :wink: ), mijn nieuwe parfum rook zalig :P
En dan nog een gezellig langdurig telefoontje met een vriendin, planten van de watersnood gered, huis aan kant gemaakt, boodschappen gedaan..het ging allemaal perfect. Oh, en in de keuken overtrof ik mijzelf en buikten mijn huisgenoten gaarne uit met koffie en cognac (ook een grove leugen, het was maar cola). Prima nog steeds en tijd zat.
Lag het dan aan het boek wat ik weer oppikte, stond de klok soms stil, duurde het gesprek met andere vriendin te lang of stond ik wederom te lang onder de douche daarnet?
Ik weet het niet. Ik ga maar naar bed, morgen weer een dag :lol:

Groet,

Raven.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

- d's en t's.
- door enthousiast schrijven/tikken gekke/domme schrijffouten maken, dingen fonetisch opschrijven etc.
- Het té uitgebreid omschrijven van 'de omgeving'/Objecten te gedetailleerd beschrijven, zo heb ik eens een heel A 4-tje gebruikt (2 kanten) om een kamer te beschrijven. (is misschien leuk om als achtergrond info te bewaren maar te veel voor in een boek)
-dingen in een keer goed willen opschrijven waardoor ik soms te lang nadenk over een tekst. Als ik daar in tegen wat losse dingen krabbel of net niet zinnen, dan is het resultaat meestal veel beter. (vaak corrigeer ik al tijdens het opschrijven)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoals ik al eerder aangaf, is één van mijn zwakke plekken een volgens mij te geringe woordenschat. Ik had daar eigenlijk doelgericht willen aan werken, maar ik kan toch niet zomaar lekker in de zetel achteruitzakken met een woordenboek erbij? "Laat mij vanavond de 'K' maar eens onder handen nemen."

Hoe pak ik het aan?