Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De nationale voorleesdagen 2009

Woensdag 21 januari beginnen de nationale voorleesdagen weer, zie: http://www.nationalevoorleesdagen.nl/nvd/2009/ Deze voorleesdagen duren tot 31 januari Dat jullie het even weten.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was al op de hoogte, dus nee, ik heb er niks aan. Maar ik maak graag van dit topic gebruik om te delen dat ik door de regiobibliotheek alhier ben gevraagd een peuterprogramma te verzorgen tijdens de Nationale Voorleesdagen. In totaal is er tijd om achttien groepen te ontvangen. Ik ben me druk aan het voorbereiden. Voor mij is het de eerste keer dat ik persoonlijk meer dan een boekenbon krijg om ergens te komen als schrijfster. Ik ervaar het als een heuse mijlpaal. :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk, Helga. Ik snap dat je het ziet als een mijlpaal. Veel succes. Achttien groepen! Whow. Neem maar keelsnoepjes mee!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke ot: Four Seasons, waarom vraag jij zo vaak expliciet of mensen willen laten weten of ze iets aan je info hebben, of ze het terug willen koppelen? Daar hoef je toch niet aan te twijfelen? (Als dat de reden is.) Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat ik ermee moet... Leuk Helga! En 18 groepen... poeh hee. Hoe ga je het aanpakken en hoe groot zijn die groepen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke ot: Four Seasons, waarom vraag jij zo vaak expliciet of mensen willen laten weten of ze iets aan je info hebben, of ze het terug willen koppelen? Daar hoef je toch niet aan te twijfelen? (Als dat de reden is.) Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat ik ermee moet...
Ik vind het prettig als mensen vertellen of ze wat aan mijn info hebben, omdat ik het dan weet voor de volgende keer als ik weer zo'n topic wil openen. Zelf vond ik het wel een handige site omdat de prentenboek top 10 erin staat en ook voorleestips.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah zo ja, maar je merkt toch ook al aan reacties dat mensen het waarderen? Ik heb je een pb gestuurd, ontvangen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah zo ja, maar je merkt toch ook al aan reacties dat mensen het waarderen? Ik heb je een pb gestuurd, ontvangen?
Ik heb je pb ontvangen en ik vind dat je gelijk hebt.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlies, achttien groepen verspreid over tien dagen, hoor. Stel je voor... Hoe groot de groepen zijn, weet ik nu nog niet. Ik zag al wel op het rooster een groep met dertig peuters (maar ik hoop eigenlijk dat iemand zich heeft vergist, haha). Op dit moment kunnen peuterspeelzalen zich inschrijven. Voor zeven groepen is dat nu gedaan. Deze activiteit is vrij laat opgezet, dus... Ik zet het programma op rond het onderwerp van mijn peuterboekje, tandenpoetsen. Dat sluit ook wel lekker aan op het idee van het voorleesontbijt. Dus ik begin met het voorlezen van het boekje, daarna een liedje, daarna een spelletje met allemaal borstels (welke borstel hoort bij welk voorwerp?) en daarna vertel ik een verhaal over een krokodil met kiespijn. Ik heb een grote houten taart bij me (ziet er prachtig uit) met zes taartpunten. Bij het begin van elk programmaonderdeel mag een van de peuters het deksel van de punt optillen om iets uit het onderliggende vakje te halen. Het voorwerp dat in het vakje zit, staat symbool voor het programmaonderdeel. De bibliotheek had deze taart in het magazijn staan. Zoiets dus. Ik heb ongeveer een halfuur per groep. Het mag wel iets uitlopen. Ik liep op de markt in mijn stad en toen stelde een kennis me voor aan de mevrouw die al dit soort activiteiten op touw zet voor de regiobibliotheek. Binnen vijf minuten wist ik dat ik de hele periode van de Nationale Voorleesdagen volgeboekt zou zitten. Ik ben echt flabbergasted hoe makkelijk zoiets gaat. Een andere kennis had een mooie knalgele broek voor me die goed bij de knalroze taart past. De mevrouw van de bibliotheek leent me een blouse met allemaal letters erop. Nog een paar dagen. Ik heb er zin in, maar ik vind het ook spannend. Ik hoop maar dat ik kan bieden wat er van me wordt verwacht... :(

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat klinkt dit leuk, Helga. Ik heb er alle vertrouwen in. Breng je ook verslag uit van de activiteiten? Ik ben heel benieuwd hoe jij het ervaren hebt en hoe de kinderen reageerden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heb je erg leuk bedacht Helga! Vind je het spannend om te doen? Succes en ook ik wil graag horen hoe het gegaan is.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het superspannend, Ing. Ik ben nu in de fase aanbeland waarin ik mezelf afvraag wat ik me nou toch weer op de hals heb gehaald. Maar er is geen weg terug meer, en dat is maar goed ook. De taart was er al. Ik maak er gewoon gebruik van. Ik zou nu wel willen dat ik een banjo had, of een ukelele (hoe schrijf je dat?) of een trekharmonica. Een gek muziekinstrument waar je lekker bij kan zingen. Met mijn altfluit kom ik natuurlijk niet zo ver. Misschien dat ik nog ergens een synthesizer kan lenen. Dat zingt toch lekker dan alleen dat kale gekraai van mij... ;)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op mijn site heb ik nu een foto van de houten taart gezet. Kunnen jullie je er tenminste een beeld bij vormen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg gaaf, die taart! En een leuk stukje ook, op je site. Ik kan me indenken dat je de kriebels hebt, maar wat ik zo lees, heb je het goed voorbereid. Loopt vast wel los. Kun je geen instrument maken van tandenborstels en tubes tandpasta, een soort xylofoon of klokkenspel oid? Is misschien wel wat zacht, maar voor de gekkigheid? Of op de eoa manier het geluid versterken?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met lege flessen die je op verschillende hoogten vult met water kun je ook een mooie xylofoon maken. Laat dan nog een kind 'schudden' met een lege Pringlesverpakking waar je rijst in hebt gedaan en je hebt een orkest :D

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, wat een prachtige taart! Is hij ook te leen? In de volgende kinderboekenweek die over eten gaat :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil ik toch even kwijt dat het stukje fluit dat de juf in de klas speelde zo vermeldenswaardig was dat de kinderen het er een jaar later nog over hebben. Juf floot eerst heel mooi, en toen heel vals! Dat was lachen. Mooie taart, ik wil een hapje :D . Enne, prentenboeken top tien, leuk! Ga snel even kijken.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had eerst het plan alle kinderen met afwasborstel op afwasteiltjes te laten trommelen, of met tandenborstels op bekers. Maar tijdens het spel gebruik ik al allerlei borstels en andere voorwerpen. Ik ben bang dat het te veel wordt, te rommelig. Spullen uitdelen, kinderen in de toom houden die elkaar gaan slaan met de borstels... nou ja, rommelig dus. Maar zelf een soort drumstel maken met wat teiltjes en bekers en een paar flessen, dat kan natuurlijk wel. Thanx, ik ga vanavond even proberen een opstelling te maken. Trouwens net mijn flessen naar de glasbak gebracht, da's niet zo handig... :confused:

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors, de mevrouw van de bieb had zelf ook al bedacht dat die taart goed van pas zou komen de volgende Kinderboekenweek. ;) Hij is trouwens gemaakt door een soort dienstverlenend bureautje voor bibliotheken in Brabant. Als bieb kun je zoiets dus gewoon bestellen bij dat bureau. Leuk, hè?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gisteren voorgelezen op de basisschool waar ik zelf lang geleden op heb gezeten. In de aula waren 150 kinderen aan het ontbijten en ik las voor. Geweldig om te doen. Ze waren muisstil. Of zou dat komen omdat ze niet met volle mond mogen praten?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, Rapid. Ik weet zeker dat ze onder de indruk waren van jouw verhaal. Helga: hoe ging het?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, dat helpt natuurlijk wel, ja, Rapid. Marlies, het liep op rolletjes vandaag, tijdens mijn eerste peutersessie in de bieb. Ik had inderdaad een soort drumstel gemaakt: een teiltje op de kop, een halfgevulde fles en een bekertje - en dan met tandenborstels trommelen. Die taart is natuurlijk een geschenk uit de hemel. Dat werkte zo goed. Het programma viel wat lang uit, maar de kinderen (22 stuks) reageerden erg enthousiast en ze deden ook goed mee. Ik ga opgelucht de rest van de voorleesdagen in.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, dat helpt natuurlijk wel, ja, Rapid. Marlies, het liep op rolletjes vandaag, tijdens mijn eerste peutersessie in de bieb. Ik had inderdaad een soort drumstel gemaakt: een teiltje op de kop, een halfgevulde fles en een bekertje - en dan met tandenborstels trommelen. Die taart is natuurlijk een geschenk uit de hemel. Dat werkte zo goed. Het programma viel wat lang uit, maar de kinderen (22 stuks) reageerden erg enthousiast en ze deden ook goed mee. Ik ga opgelucht de rest van de voorleesdagen in.
Hoi Helga, weet je wat zo grappig is. Je hebt mijn dochtertje Anabel voorgelezen in de bieb in Harmelen(afgelopen donderdagmiddag). Een klein blond meisje met een paars brilletje. Apetrots was ze op haar tandenborstel, en .....ineens mogen we gewoon poetsen! Helemaal TOP!!! Ik hoorde van de leidsters dat het erg leuk was!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De wereld, zo klein, zo klein. Ik kan me jouw dochtertje goed herinneren, Hanneke. Ik vond haar bril direct mooi, heel apart. Schattig meisje, echt waar. En leuk dat jullie nu wat makkelijker kunnen poetsen. Ik hoop dat dat effect lang zal aanhouden.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat verschrikkelijk leuk om te lezen allemaal! Gaaf dat het zo'n succes was! De interactie met de kinderen, da's het allerleukst, ja!