Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vraagje over proeflezen

Hey beste mede schrijvers, Ik overweeg om een klein fragment van mijn boek op dit forum te knallen om te kijken hoe anderen het vinden. Maar nu vroeg ik me af, hoe veilig dat is? Ondanks dat het maar een klein fragment is en niemand behalve ik weet hoe het verhaal verder zal gaan, ben ik toch een beetje huiverig. Het is mijn idee, of beter mijn gedachtenwereld, en als ik dat online zet, hoe voorkom ik dan dat mensen er met mijn idee van door gaan? Want wees eerlijk, iedereen kan op deze site komen, niet alleen de vaste leden.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilco,
hoe voorkom ik dan dat mensen er met mijn idee van door gaan?
Dat kun je alleen voorkomen door het idee voor jezelf te houden.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Proeflezen hier op de site kun je ook voor de optie kiezen dat alleen leden van Schrijven Online het proefleesbericht kunnen zien. Iedereen die niet is ingelogd, ziet het dus niet. Op die manier kun je het dus afschermen. Je idee kan inderdaad altijd gejat worden, ook als het gepubliceerd is. De kans daarop is echter niet zo groot. Ik denk zelfs dat de kans erop groter is wanneer je eenmaal bent gepubliceerd (meer mensen lezen je tekst) dan op Schrijven Online, waar de meeste mensen toch zelf schrijvers zijn. Misschien is het een denkfout, maar ik denk dat schrijvers toch minder snel echt ideeën jatten, omdat ze weten hoe verschrikkelijk het voor de schrijver is, omdat ze weten hoe dom het is en hoe gemakkelijk ze door de mand kunnen zakken, en omdat ze al hun eigen werken hebben waar ze van houden, juist omdat ze van henzelf zijn. Vrienden die voor je proeflezen kunnen ook altijd je werk jatten. Toch gebruiken de meeste schrijvers proeflezers, omdat je die meestal nodig hebt. Ik denk dat de voordelen van proeflezen -weten of je goed zit, echt eerlijk commentaar krijgen, je fouten leren herkennen, groeien in je schrijven, en echt veeeeel meer leren dan wanneer je niet zou proeflezen- opwegen tegen de kleine kans dat het gejat kan worden. Voor mij tenminste.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvers hebben wel wat beters te doen dan er met jouw idee vandoor gaan. Wat zou iemand in godsnaam moeten met jouw idee? En zelfs al zou ik er met jouw idee vandoor gaan, dan zou er - eer dat ik er een roman van heb geschreven - niets meer van jouw idee te herkennen zijn. Elke vertelling van hetzelfde verhaal is anders, maar alle fictie is in essentie gejat van andere fictie.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Probeer een fragment te kiezen dat wel iets weergeeft van datgene waar je reacties op wilt (bijvoorbeeld je schrijfstijl, je woordkeus - wij weten niet waar je feedback op wilt, het kan van alles zijn), maar waarbij je niet je idee loslaat.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maak je geen zorgen. Elk verhaal is al eens verteld. Ook het jouwe. Waar het om gaat is hoe je het vertelt.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Daar zou ik me helemaal niet druk over maken, Wilco. Waarom zouden ze? Ze hebben zelf wel ideeën.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit een eerdere door jouw aangemaakte topic meen ik me te herinneren dat je een Engelstalig fantasy verhaal aan het neerpennen was. http://www.schrijvenonline.org/forum/het-uitgeefp… Pin me er niet op vast maar ik denk dat een Engelstalig verhaal niet lang op het proeflees-gedeelte van een Nederlandstalig forum zal staan. Zo veel mensen zullen het dus niet lezen, laat staan jatten...

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Volgens mij is het niet de bedoeling dat fragmenten in een andere taal daar worden geplaatst.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je nog veel meer problemen hebt. Veel proeflezers zijn onbetrouwbaar - dat is een feit. Veel gewone lezers ook. Uitgevers ook. Zelfs boekverkopers kunnen zeer onbetrouwbaar zijn. Literaire agenten, daar ken ik ook wel een paar onbetrouwbare van. Vooral vrouwen, daar zou ik extra op opletten. Ook in de leeftijdscategorie +16 zijn veel onbetrouwbare gasten. Mensen ouder dan 60 zijn allemaal onbetrouwbaar. En persoonlijk vertrouw ik geen enkele herbergier in Volendam.