Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

verschil genre horror/thriller, wat is suspense?

Er is onlangs bij mij het idee ontstaan om eens aan een schrijfwedstrijd mee te doen. Ik kwam de wedstrijd van pure fantasy tegen. Naast het genre fantasy hebben ze het ook over het genre horror suspense.

Hierbij vraag ik me af wat ze met suspense bedoelen. Met google kwam ik er niet echt uit.

Daarna ben ik nog eens verder gaan rondsnuffelen naar wedstrijden voor fantasy en horror. Eens het regelement van Paul Harlard doorgelezen. Hier hebben ze het over horror verhalen toegestaan, maar geen thrillers.

Mijn vraag hierover, wat is het verschil tussen een horror en een thriller. Wanneer weet je tot welke genre je verhaal hoort? Ook hier gaf google mij geen antwoord.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Horror en Thriller liggen denk best dicht bij elkaar.

Wat ik altijd dacht:

Horror
Draait het verhaal meer om iets slechts dat buitennatuurlijk is.
Vampieren, zombies, demonen, buitennatuurlijke krachten.

Thriller
De oorzaak van een ‘misdaad’ is realistischer, meer op de realiteit gericht.
Geen zelfverzonnen wezens, maar echte mensen.
Het mysterie moet verklaarbaar zijn.

Maar nu ik erover na ga denken, twijfel ik of dat ook echt het verschil is.

Het is ook de sfeer en stijl van het verhaal denk ik.
In horror zijn de verhaallijnen meestal simpeler (het einde is makkelijker voorspelbaar) dan thrillers, waar echt een spanning in het verhaal opgebouwd wordt.
In horror wordt meer een evil sfeer/omgeving opgebouwd voor die spanning.

Maar bovenstaand is hoe ik het verschil zie.
En wat suspense dan weer is, dat weet ik niet.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij is de betekenis van suspense in het nederlands verdenking oid. En ik denk dat het wel onder de thrillers valt. Er is iets gebeurd (iemand is vermoord of iemand is een vampier) en één of meer van de personages is schuldig. Je kunt niemand vertrouwen. Iedereen is verdacht en je hoofdpersonage wordt er bijna gek van, je weet niet waar je aan toe bent.
Nu klinkt dit allemaal net als een whodunit Agatha Christie verhaal, maar zoals nenko al zei ligt het vooral aan de sfeer. Hoewel ik het niet eens ben met het feit dat horror geen thriller kan zijn.