Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vraagje: eerst een kort verhaal?

Ik heb al een paar pagina's op proeflezen gezet. (a.o. deze http://schrijvenonline.org/proeflezen/young-adult…(geen idee of hij werkt :o)) Maar ik heb de vraag of je eerst een aantal korte verhalen moet schrijven voordat je gaat beginnen aan 'Het echte werk.' Als jullie het wel weten, tips zijn welkom. Young Adult

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet niks, ik zou het je alleen wel aanraden. Het vinden van de voor jou ideale schrijfstijl (of het ontdekken van je schrijfstem, zoals sommige mensen het noemen) is erg belangrijk, en dat zou ik liever doen in het schrijven van een (flink) aantal korte verhalen dan in het schrijven van een roman. Daarnaast zijn korte verhalen handig om te oefenen met schrijftechniek en om simpelweg ervaring op te doen. Een roman is zo'n groot ding, dat het mij handig lijkt om eerst wat 'schrijfkilometers' te maken.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ik heb de vraag of je eerst een aantal korte verhalen moet schrijven voordat je gaat beginnen aan 'Het echte werk.'
Laten we wel wezen, het korte verhaal doet niet onder voor een roman. Natuurlijk, het schrijven van een roman neemt veel meer tijd in beslag (als je dat bedoelt met het echte werk). Maar dat neemt niet weg dat een kort verhaal hetzelfde gevoel bij de lezer kan achterlaten als een roman. Maar goed, volgens mij zijn er veel gevestigde schrijvers die 'tussen de bedrijven door' korte verhalen schrijven. Zo kunnen ze hun schrijfstijl bewaken en verder ontwikkelen. Voor beginnende schrijvers is het inderdaad, zoals PR zegt, een goede manier om hun stijl te leren kennen. Bij het creëeren van een kort verhaal zul je bijvoorbeeld ook minder gauw de draad kwijt raken. De organisatie ervan is een stuk overzichtelijker omdat er minder handelingen zijn. Minder personages en verhaallijnen. Sterker nog, mijn ervaring is dat ik bij het bedenken van een kort verhaal doorschiet en dat ik meer dan regelmatig beter moet afkaderen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, ik weet het niet echt met die korte verhalen. Ze zijn echt heel anders dan lange verhalen. Een kortverhaal is niet simpelweg een korte versie van een lang verhaal, en een lang verhaal is niet simpelweg de verlengde versie van een kort verhaal. Als de verhalen in je hoofd zich eerder lenen voor lange verhalen, schrijf dan een lang verhaal. Komt het niet af en strand je ergens na hoofdstuk drie? Geen probleem. Daar leer je immers ook van. Wat wel een groot voordeel is aan korte verhalen, is dat je ermee mee kan doen met schrijfwedstrijden. Zo kun je al wat bekendheid opbouwen (of tenminste publicaties die goed staan op je schrijf-cv) zodat de "grote werk" later makkelijker wordt gepubliceerd. Als je alleen aan lange verhalen werkt, kan het lastiger zijn om jezelf te verkopen zodra het af is. Je kunt natuurlijk ook aan je lange manuscript werken op de achtergrond, en ondertussen hier en daar een kort verhaaltje schrijven, om mee te doen met wedstrijden of om te experimenteren, lekker vrij te kunnen schrijven, enzovoorts.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ik heb de vraag of je eerst een aantal korte verhalen moet schrijven voordat je gaat beginnen aan 'Het echte werk.'
Au. :confused: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kort_verhaal Het kortverhaal is een genre op zich: een goed kort verhaal IS het 'echte werk'. Dat geldt trouwens ook voor goede poëzie. Dat een boek meer bladzijden heeft is van geen waarde als wat er in dat boek staat niet goed geschreven is. Het verschil is dan hooguit, dat een slecht geschreven kort verhaal sneller gelezen is, en een slecht boek na een paar bladzijden door de lezer wordt dichtgeslagen.
Een kortverhaal is niet simpelweg een korte versie van een lang verhaal, en een lang verhaal is niet simpelweg de verlengde versie van een kort verhaal.
Dat klopt. In dit topic hebben wat leden geprobeerd om het kortverhaal als genre te kaderen. http://www.schrijvenonline.org/forum/het-schrijfp…

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Voor mij zit er geen verschil in. Ik ben met lange verhalen begonnen en daarna heb ik korte verhalen geschreven. Ik merk dat het lange werk me toch beter ligt. Doe wat jou het beste lijkt. Een goed kort verhaal is best moeilijk.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt met een kortverhaal in elk geval proberen of je überhaupt een verhaal van A naar Z kan brengen, dus in zijn geheel een vertelling kunt neerzetten. Misschien zou je dat eens kunnen proberen en het resultaat op Proeflezen plaatsen.