Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leeftijd personage = leeftijd lezers?

Hoi iedereen, De titel lijkt me al duidelijk. Is je doelpubliek meestal van ongeveer dezelfde leeftijd als je hoofdpersonage? Het is zo dat ik bezig ben met een boek over een 18-jarig meisje en ik ben er vanaf het begin van uit gegaan dat het boek dan een Young Adult / New Adult wordt. Maar mag ik dit zonder meer aannemen? Of zijn er andere aspecten waar ik dan nog rekening mee moet houden? Bedankt voor de reacties! Groetjes

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
New adult vind ik maar een kreet. Ik denk dat je achttien jaar toch wel volwassen kunt noemen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij young adult zit de leeftijd ongeveer tussen de 16 en de 20. Bij new adult is tussen de 18 en 25 een goede leeftijd. Verder zegt de uitwerking van het karakter veel over de leeftijd. Ik heb meegedaan met de wedstrijd van Storm publisher van 2015 en hier een young adult voor geschreven. Mijn personages waren 16. Mijn manuscript is niet door. Grootste kritiekpunt was dat ze het geen young adult vonden vanwege het jong overkomen van de personages. Ik heb het verhaal nu een paar maanden laten liggen. Ik heb het vorige week opgepakt en heb de conclusie getrokken dat ze gelijk hebben. 1 van mijn hoofdpersonages is verliefd. Je kunt hierbij denken aan een eerste echte verliefdheid en haar gedrag komt hierbij meer overeen met een veertien jarige dan een zestien jarige. Om die reden heb ik de personages twee jaar jonger gemaakt en wordt het nu een twaalf plus boek. Het is goed om een doelgroep in gedachten te hebben, maar het kan heel goed dat je aan het einde van je verhaal de conclusie trekt dat het verhaal beter past bij een andere doelgroep.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed dat de vergelijking die je in de titel opstelt waar is zolang leeftijd < 18, om en nabij. Mensen van 20 lezen over personage van 70, mensen van 70 lezen over mensen van 20, en alles wat daartussen zit. Maar onvolwassenen zijn erg met hun eigen stadium van volwassenheid bezig en lezen vaak graag daarover. Niet altijd. Ook worden er door mensen van 20 tot 99 boeken gelezen over personages die 5 jaar oud zijn, of 15, maar deze boeken zijn in de minderheid. Het is namelijk bloedmoeilijk om een goed volwassen verhaal te schrijven over een kind. Niet onmogelijk.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of zijn er andere aspecten waar ik dan nog rekening mee moet houden?
IQ
:) dat is moeilijk. Ik ken mijn eigen IQ niet eens :lol:

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken mijn eigen IQ niet eens :lol:
Ik meet mijn IQ dagelijks, en sinds ik schrijf is dat veel lager geworden.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Els, Ik zit zelf ook wel eens met dit probleem als ik een verhaal zit te schrijven. Ik probeer zelf eigenlijk gewoon eerst mijn verhaal lekker op papier te hebben (of in ieder geval de hoofdlijnen) en probeer de 'doelgroep' wat los te laten. Het genre young adult/new adult bevat onwijs veel leuke boeken die ik als (bijna) 29jarige ook nog graag lees en mij maakt het dan niet uit dat het hoofdpersonage jonger is (als jongere las ik ook boeken waarin de hoofdpersonage al ouder waren bijvoorbeeld). Ik denk dat het wel zo is zoals Frietjefrut zegt dat je moet letten op taalgebruik, als je zelf graag wil schrijven voor het publiek in de leeftijd van rond de 20 ga dan niet oudbollig schrijven, maar die logica heb je zelf vast ook om dit te bedenken :)

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik citeer: [quote=Calenzia]Bij young adult zit de leeftijd ongeveer tussen de 16 en de 20. Bij new adult is tussen de 18 en 25 een goede leeftijd. Ik denk zelf bij Young Adult meer aan mijn leeftijd, ca 12. (kijk maar naar mijn avatar) verder heb ik hier niet op in te brengen. veel succes allemaal! Young Adult

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties! Het taalgebruik heb ik inderdaad op bepaalde plekken aangepast. Er komen ook veel chatgesprekken en smsberichten in voor en daar heb ik ook woorden gebruikt, die ik in een roman voor volwassenen nooit zou gebruiken, maar die ik wel zie bij jongeren nu.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Young adult]Ik citeer:
Bij young adult zit de leeftijd ongeveer tussen de 16 en de 20. Bij new adult is tussen de 18 en 25 een goede leeftijd. Ik denk zelf bij Young Adult meer aan mijn leeftijd, ca 12. (kijk maar naar mijn avatar) verder heb ik hier niet op in te brengen. veel succes allemaal! Young Adult
bij young adult denk ik toch echt niet aan iemand van 12, sorry... jong volwassen begint in mijn ogen pas vanaf 16 maar dat is mijn mening. Als 12 jarige ben je een beginnend puber, net kind af, maar zeker nog niet jong volwassen..

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het daar inderdaad mee eens. Young Adult lijkt me eerder vanaf 16. Was bij ons in de bibliotheek vroeger ook zo ingedeeld. Op 12 ben je in vele opzichten nog echt een kind. Waarmee ik niet wil zeggen dat alle twaalfjarigen kinderlijk zijn he ;)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarmee ik niet wil zeggen dat alle twaalfjarigen kinderlijk zijn he ;)
Dat is inderdaad een goeie toevoeging :) Niet alle 12 jarige zijn kinderlijk net als dat niet iedere volwassene zich volwassen gedraagd :)