Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

BTW op manuscript?

Ik heb net al gezocht, maar het niet gevonden. Misschien ligt het aan de pc, want hij lijkt momenteel weinig te vinden. Excuses alvast als het al besproken is. Moet er BTW worden afgedragen voor een manuscript? Las ik niet laatst ergens, dat het voor manu's niet telt? Dit ook ivm de dicussie over uitgeverij Marken en zijn kasteellromans. Alvast bedankt!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bedoel je precies met: "BTW afdragen voor een manuscript"? Wanneer je royalty's krijgt voor een boek, hoef je daar geen btw voor af te dragen. Ook het voorschot op de royalty's is vrijgesteld voor de omzetbelasting, evenals de leenvergoeding die je krijgt wanneer je boek door bibliotheken wordt uitgeleend. Overigens tellen al deze inkomsten natuurlijk wel mee voor de inkomstenbelasting. Als je zelfstandig ondernemer bent vallen ze onder 'winst uit onderneming', in andere gevallen vallen de inkomsten onder 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Zie ook: http://www.beeldrijk.org/cat/fiscaliteiten/Kunst%… Maar voor allerlei andere constructies (ik geloof ook bijvoorbeeld voor schrijven in opdracht) schijnen in bepaalde gevallen andere regels te gelden. Ik kan dan alleen maar aanraden: zoek een goede boekhouder.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet dat het voor de inkomstenbelasting geldt. Ik vroeg me allen af of als je een manuscript inlevert je daar BTW over moet betalen. En hoeveel (omdat op boeken eigenlijk het lage tarief geldt). Omdat als je gaat schrijven voor Marken ze zeggen dat je een vast bedrag krijgt en dat is incl BTW. Een goede boekhouder heb ik, maar die is vooral bekend met het Duitse belastingsysteem ;)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Een manuscript wordt in de regel niet tegen betaling verhandeld en dus hoeft er geen btw over betaald te worden. Als je je manuscript verkoopt aan iemand (wat heel zeldzaam is) moet je er wel btw over rekenen als het geen particuliere transactie is. Let op: Een voorschot voor een boek geldt niet als betaling voor het manuscript, maar als een voorschot op eventuele royalties.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Dries en Zjors! Het gaat om kasteelromannetjes, waarvoor je een vast bedrag krijgt bij aflevering van de tekst. Is geen voorschot en geen royalties. Je verkoopt de gehele rechten. Is dit bij kinderboekjes ook niet vaak het geval? Zoals Dries het zegt, zou er BTW moeten worden betaald, maar de gestreepte boekjes is toch ook een vast bedrag? En die schrijf jij toch ook Zjors?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad. Bij de Gestreepte Boekjes hetzelfde wat betalen/rechten betreft en er is geen BTW verplicht. De belastingdienst wil wel weten wat jij hebt gevangen van hen, maar vraagt nooit hoe het contract inhoudelijk er uitziet. Of dit royalties zijn of een afkoopsom of wat dan ook. Belangrijk is of je 'creatieve' arbeid verricht. Als ze zeggen: zoveel woorden en op deze manier is ons format, stuur maar een synopis dan kijken we of het erin past, dan lever je nog steeds creatieve arbeid. Jij bepaalt de inhoud (of ze elkaar aan het eind al dan niet krijgen, of er drie jaloerse vriendinnen als tegenpartij zijn of juist een jengelend kind dat roet in het romatische eten gooit). Iets anders is het als Calve je vraagt om een folder te schrijven waarin je in 500 woorden uit de doeken doet waarom het eten van pindakaas gezond is. Dan is het btw-plichtig. Zij bepalen namelijk wat jij moet schrijven.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat geldt dan alleen voor tekstopdrachten? Of speciaal uitgeverijen? Als ik als vormgever creatieve arbeid lever, moet ik daar gewoon omzetbelasting over betalen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vrijstelling van btw heeft volgens mij te maken met de vrijheid van meningsuiting. Als je als vormgever creatieve arbeid verricht, doe je dat niet om je mening te uiten. Als je een boek schrijft, doe je dat volgens de letter van de wet wel om een mening te uiten.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat geldt dan alleen voor tekstopdrachten? Of speciaal uitgeverijen? Als ik als vormgever creatieve arbeid lever, moet ik daar gewoon omzetbelasting over betalen.
Jouw creatieve arbeid wordt als dienst gezien. Heb ik ook: over de royalty's van mijn eigen werk hoeft ik geen btw af te dragen, maar voor mijn activiteiten als redacteur aan het werk van anderen moet ik 19 % btw afdragen. Want dat laatste is een dienst. Met illustratiemateriaal/foto's wordt het nog ingewikkelder (las ik ook weer op de zeer heldere site van Beeldrijk die ik in mijn eerdere post al linkte - is echt een aanrader), daarvoor geldt ook het hoge btw-tarief. Tenzij ze als kunstwerk kunnen worden aangemerkt, dan geldt weer het tarief van 6 %. En dan durven ze bij de Belastingdienst nog te zeggen dat ze het makkelijker maken. :eek:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Componisten, schrijvers en journalisten De diensten door componisten, schrijvers en journalisten zijn vrijgesteld. Vertalers van boeken, verhalen, filmscenario's en dergelijke kunnen worden gelijkgesteld met de schrijver die het oorspronkelijke werk publiceert. Andere vertaalwerkzaamheden, zoals het vertalen van brochures, gebruiksaanwijzingen en dergelijke en vertaalwerkzaamheden voor particulieren vallen in principe niet onder de vrijstelling. Ook het maken van een reclametekst, inclusief een zogenaamde advertorial, om het publiek over een product of dienst te informeren, met het doel om de verkoop te bevorderen, kan niet onder de vrijstelling vallen. Als een reclameboodschap wordt ook gezien de reclameboodschappen die in verhulde vorm worden gepresenteerd, bijv. in de vorm van een wetenschappelijk onderzoek, interview of artikel. De vraag of een activiteit als schrijversactiviteit aangemerkt kan worden is het beste te beoordelen aan de hand van het begrip schrijver in het normale spraakgebruik 'iemand die een gedachteninhoud door een schriftelijke verbreiding aan het publiek bekend maakt'. Het begrip journalist is letterlijk 'dagbladschrijver' en dit is niet zo duidelijk te omschrijven. Bel met uw belastingeenheid in geval van twijfel of een activiteit als journalistieke arbeid kan worden aangemerkt. Tekenaars van politieke spotprenten in dagbladen, weekbladen en andere periodieken kunnen als journalist worden aangemerkt als zij daarop prijsstellen. Komt van: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelas…

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt voor de uitleg Zjors! Gisteren gesprek gehad met mijn persoonlijke belastingadviseur en ik val onder het Duitse belastingrecht, omdat de dienst in Duitsland wordt verricht (tenzij ik een vakantie naar NL boek en daar die pagina's ga zitten tikken). Waarschijnlijk moet ik gewoon 7% BTW afdragen, maar hij gaat dat nog even uitzoeken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet zo eenvoudig, maar met wat rondzoeken op de site van de Belastingdienst kom je toch wel heel veel tegen. Hieronder een link. http://download.belastingdienst.nl/belastingdiens… Beoordeling arbeidsverhouding auteurs en redactiemedewerkers 0 Inleiding Opdrachtgevers inzake werkzaamheden betreffende auteurs en redactiemedewerkers kunnen inhoudingsplichtig zijn voor de loonheffingen. Hiervoor moeten zij de arbeidsverhoudingen beoordelen. De opdrachtnemer kan zijn een ondernemer, een werknemer (al dan niet in fictieve dienstbetrekking) of een genieter van resultaat uit overige werkzaamheden. Indien in deze regeling wordt gesproken over opdrachtnemers dan worden daarmee bedoeld auteurs en redactiemedewerkers. Als auteur / redactiemedewerker wordt aangemerkt een persoon, die met arbeid van creatieve aard meewerkt aan de redactionele leiding en/of de redactionele samenstelling van de vorm en/ of inhoud van een werk dat door een uitgever kan/zal worden gepubliceerd, zoals bijvoorbeeld: columnist, cartoonist, eindredacteur, illustrator, fotograaf, vormgever en vertaler. Etcetera, etcetera. En het is zo lekker duidelijk, wat is [b]een genieter van resultaat uit overige werkzaamheden[/b]? Wel dichterlijk verwoord, dat wel. En een auteur die zijn werk laat uitbrengen bij een uitgeverij is dan in [b]fictieve dienstbetrekking[/b]?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Secret Garden: ik dacht dat omdat de afnemer hier is, ik ook met Nederlandse BTW te maken had... Vooral met dat internationale is het soms nogal een gedoe waar je onder valt. En bij de belastingdienst kom je daar geen steek verder, weet ik uit ervaring.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Etcetera, etcetera. En het is zo lekker duidelijk, wat is [b]een genieter van resultaat uit overige werkzaamheden[/b]? Wel dichterlijk verwoord, dat wel.
Resultaat uit overige werkzaamheden is wanneer je inkomsten uit werk hebt, maar geen zelfstandig ondernemer bent en ook niet in vast dienstverbend werkt. Je bent dan - nog zo'n schitterend woord - 'resultaatgenieter'. Freelancers die niet voldoen aan de eisen van de Belastingdienst voor zelfstandig ondernemerschap zijn meestal resutaatgenieter. Royalty's etc vallen dan onder 'resutaat uit overige werkzaamheden'. Dit geldt trouwens voor de IB, niet de OB. En A. Redhed: als ik het goed begrijp woon je in Duitsland en wil je voor een Nederlandse opdrachtgever werken? In NL is het vaak zo dat opdrachten voor buitenlandse opdrachtgevers weer vrijgesteld van BTW zijn. Maar hoe dat in Duitsland zit weet ik natuurlijk niet. Heel slim dat je hiervoor een (Duitse) professional inschakelt, want ook de Duitse Belastingdienst maakt het waarschijnlijk niet alleen niet leuker, maar ook niet makkelijker ;)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het Duitse belastingstelsel is een van de moeilijkste, schijnt. Een opleiding belastingadviseur duurt ongeveer 8 jaar. Gelukkig deel ik met zo iemand het bed ;) anders was het niet te betalen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En het is zo lekker duidelijk, wat is [b]een genieter van resultaat uit overige werkzaamheden[/b]? Wel dichterlijk verwoord, dat wel. En een auteur die zijn werk laat uitbrengen bij een uitgeverij is dan in [b]fictieve dienstbetrekking[/b]?
Resultaat uit overige werkzaamheden of een winst uit onderneming is een vage grens. Er worden ureneisen gesteld aan een WUO en nog meer van dat soort dingen. Als je als 1ste begint en je resultaat wordt zodanig hoog dat je er teveel belasting over moet gaan betalen kun je bij de belastingdienst aan vragen of je wuo kun worden. je bent niet in fictieve dienstbetrekking. tegenwoordig zijn inkomsten beneden 7200 euro van een auteur bij 1 bedrijf waar hij niet in dienst is, vrijgesteld. Kom je daar boven dan moet je een zogenaamde VAR verklaring invullen. De belasting bepaalt dan of er loonheffing door de uitgever ingehouden moet worden of niet. In mijn geval (schrijver voor marken > 7200) ben ik WUO-er, heb een VAR verklaring ingeleverd voor 2009 en dus niet in dienst bij hen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je je inkomsten uit Nederland in Duitsland opgeven, Redhed? :confused: Nee, Marriejeanne, je bent als auteur niet in fictieve dienstbetrekking. En als er een twijfelgebied is vraag je gewoon een VAR aan, daar vraagt de uitgever dan vanzelf om zodat hij/zij geen gedoe krijgt. Ik vraag ook elk jaar een Var aan voor sommige werkzaamheden zoals workshops.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors: omdat ik in Duitsland woon ;) Dacht dat dat redelijk algemeen bekend was, anders had ik het eerder vermeld. Daar ik meer dan de helft van het jaar in Duitsland woon en werk, moet ik hier belasting aangifte doen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een harde schop in dit topic: Ik sta ingeschreven bij de KvK, voornamelijk voor werkzaamheden als correctie- en redactiewerk. Nu ben ik bezig met het uitschrijven van een creatieve tekst op aanvraag van een uitgeverij en krijg daar een bepaald bedrag voor waar ik een factuur voor mag sturen. Moet of mag ik nu wel of geen btw rekenen? Ik reken het liever wél, want ik val waarschijnlijk onder de kleine-ondernemersregeling.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je BTW rekent op iets wat vrij is gesteld ben je overigens ook verkeerd bezig. Heeft namelijk te maken met het het recht op aftrek van voordruk. Zolang je zelf creatief bezig bent maakt het niet uit dat het op aanvraag is. Dan is het in Nederland verplicht vrijgesteld. Dat houdt dus ook in dat je geen voordruk mag claimen op de kosten die je er voor maakt. Een uitgeverij mag zaken aanvragen, ook bijvoorbeeld onderwerpen waar het over gaat. Dan zit je nog binnen de vrijstelling. Zolang je maar niet in de beschrijvende of adverterende sfeer komt (schrijven van handleidingen en reclame teksten etc). Zoals ik het uit je vraag haal valt dit onder de BTW vrijstelling.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat bij jou inderdaad om een creatieve tekst. Net zoals het onderwijs is dat vrijgesteld van BTW. Eén iemand via wie ik bijles wilde geven, wilde ook ineens BTW gaan rekenen. Ik ben daar nu weg. Waarom? Als iets van BTW is vrijgesteld, mág je geen BTW rekenen. Het is dus inderdaad een beetje verkeerd om BTW te rekenen als hetgeen je doet vrij is gesteld van BTW, zoals SjoerdH zegt.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voordruk is als je dingen doet die met BTW belast zijn, dat je de BTW op je inkoopkosten mag aftrekken van de BTW die je moet betalen. Stel: Je maakt een tafel die je voor 200 + 38 BTW = 238 gaat verkopen. Hiervoor heb je 100 + 19 BTW = 119 aan hout gekocht Per saldo moet je 38-19=19 aan de belastingdienst betalen. Hier zitten wel voorwaarden aan verbonden. Zo moet je een geldige BTW factuur ontvangen van de verkoper, ondernemer zijn en BTW-belaste activiteiten verrichte.