Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een hoofdstuk vol blogposts en privéberichten: Doen?

Hoi iedereen, Ik ben druk in de weer om een boek te schrijven (NaNoWriMo). Het boek gaat over een 18-jarige die via een blog bepaalde problemen aankaart. Ze krijgt contact met een 25-jarige. (achteraf blijkt dat ze elkaar al kennen, maar het niet weten doordat ze nicknames gebruiken) Op een week tijd leren ze elkaar kennen via de blogposts en via lange privéberichten (dat is toch de bedoeling) Nu vroeg ik mij af: Is het doenbaar om een heel hoofdstuk de hoofdpersonages te laten communiceren via blogposts en privéberichten? Zodat de lezer tijdens dat hoofdstuk de beide personages heel goed leert kennen en zodat ze de relatie tussen de twee zien bloeien? Of is dat niet te doen voor de lezer? In de novelle die ik heb uitgebracht, gebeurt er veel via sms en via mail, maar dat is dan afwisselend met gewone verhalende tekst. Alvast bedankt voor jullie mening!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie daar geen enkel probleem in, zeker voor een hoofdstukje. Voor mensen van die leeftijd is het misschien zelfs realistischer.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als hun gesprek intrigerend genoeg is, moet het kunnen. Wat je in zo'n dialoog natuurlijk mist, is de fysionomie. Glimlachen, hoofdschudden, persoonlijke trekjes, handelingen... Misschien zou je die toch erin kunnen verwerken. Dat je het beschrijft vanuit het perspectief van één van de personages, die tussen de posts door toch gewoon handelingen verricht. Zijn handen in het haar steekt, de deur open gaat doen voor de pizzabezorger... Het totale ontbreken van de fysionomie van zijn gesprekspartner kan dan misschien wel extra spanning opleveren. Hij kan zich afvragen of zij hem nu niet stiekem uit zit te lachen, of dat ze misschien met heel andere dingen bezig is... wie weet. Ik zie allemaal mogelijkheden! Ik denk dat dit een heel interessant hoofdstuk kan worden. En origineel qua opzet, voor een doelgroep van dezelfde leeftijd inderdaad misschien extra herkenbaar - wat ook een pre is.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eens een boek gelezen dat vrijwel alleen bestond uit emailcontact tussen de personages. Het hele boek door. Die emails waren op een zeer typerende manier geschreven, zodat je niet steeds de titels van de mails hoefde te lezen om te zien wie de mail geschreven had. Ik vond het zeer vermakelijk om te lezen. Het enige verhalende wat naar voren kwam, was eigenlijk ook in een email geschreven. Ik denk dat het dus zeker kans van slagen heeft en erg interessant is.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat er af en toe wel handelingen beschreven zullen worden. Verder in het verhaal heb ik het personage een brief van haar moeder laten lezen en toen heb ik er ook af en toe iets tussen geschreven. Maar het zouden dus voornamelijk berichten zijn, met af en toe iets ertussen denk ik. Het is een verhaal dat ik heb geschreven toen ik 20 was, dus ik probeer het op dezelfde manier te verwerken en te herschrijven (was toen een fanfic), zodat het ook voor dat doelpubliek zal zijn.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu vroeg ik mij af: Is het doenbaar om een heel hoofdstuk de hoofdpersonages te laten communiceren via blogposts en privéberichten?
100% - doen!