Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Slechterik in kinderboeken

Hallo allemaal, Ik heb even een korte vraag. Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een kinderboek gericht op 9-10 jarige. Ik ben momenteel bezig met een verhaal waar de twee hoofdpersonages in een situatie terecht komen samen met de slechterik.. om hier uit te komen hebben ze elkaars hulp nodig. Nu is mijn vraag: Kan een slechterik uiteindelijk veranderen in een goedzak? Of pikken kinderen dit niet op? (Dit omdat kinderen vaak gek zijn op clichés en de slechterik in hun ogen misschien altijd de slechterik blijft). Alvast bedankt allemaal!! Groetjes

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo jvhaarlem. Ik denk dat dit afhangt van het plot van het verhaal. Waar wil je naar toe. Als je plot is dat de slechterik een goedzak wordt kan dit prima en zullen kinderen het pikken. Ze zullen misschien verbaast zijn om de wending, maar dat is alleen maar mooi. Succes met je verhaal.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat kan. Ik denk aan de verhalen van de Boze Heks van Hanna Kraan (ontzettende aanrader). Of aan Despicable Me. Ik denk dat de truc is om het niet uit de lucht te laten vallen. Als je de slechterik al vanaf het eerste moment ook een lieve kant geeft, dan kan die lieve kant het op het eind overnemen. Dat is dan supermooi. Als, anderzijds, een in-en-in slecht figuur opeens uit het niets toch lief gaat doen, dat lijkt me heel wat moeilijker aan de lezers (jong of oud) te verkopen.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor jullie reactie! De boeken over de boze heks zijn zeker aanraders!! Even kort door de bocht... mijn verhaal gaat over een jongen en een meisje die samen met hun enorm strenge/nette juf terecht komen in een avontuur. In dat avontuur worden ze gedwarsboomd door een gemene man. De kinderen vinden de juf enorm vervelend en hebben genoeg conflicten met dit personage aan het begin van het boek. Als de juf door de gemene man wordt meegenomen zijn ze dus in dubio of ze haar moeten gaan redden.. uiteindelijk doen ze dit toch en helpt de juf, de twee kinderen mee. Dit is even heel globaal de verhaallijn zonder dat ik al te veel details geef.(ik wil deze namelijk op een ander moment hier plaatsen). De juf is dus eerst de slechterik in de ogen van de kinderen.. maar wordt daarna dus een soort held voor de kinderen. Ik ben alleen nog aan het zoeken hoe ik iets liefs aan de juf kan geven. (Hoe ik dit duidelijk moet maken aan het begin van het verhaal). Alvast super bedankt voor de feedback

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook net bezig met een verhaal over een juf. Deze moest ik ook iets liefs meegeven zodat het karakter naar voren komt. Dit heb ik op een simpele manier gedaan. Ik heb haar een zakdoek laten geven aan een huilend kind die op haar knie was gevallen. En haar een pleister op de knie laten plakken. Dat was alles. In haar klas zitten kinderen die niets met de juf hebben en alleen denken aan hun eigen plezier/wereld. Maar het meisje van de knie komt later in het verhaal ook op voor juf. De situatie maakt dat kinderen anders over iemand kunnen gaan denken omdat ze elkaar dan nodig hebben. Misschien kun je dat gebruiken. Ze gaan juf helpen omdat ze anders er helemaal alleen voor staan. Liever een strenge/nette juf dan helemaal geen juf en een spanende situatie.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies!! Fijn om dat terug te horen. Want zo had ik het zelf ook in gedachte. Ze hebben haar wel nodig.. En ze is niet gemeen of onrechtvaardig. Maar in de ogen van de kinderen is ze slecht. Dankjewel!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijf, zoals het past bij het verhaal. Kinderen zijn heel flexibel en tegenwoordig veel gewend. Als het personage geloofwaardig geschreven is en het klopt gewoon dat het personage door die gebeurtenis veranderd, dan is dit prima.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties allemaal! Ik heb besloten om de juf een strenge juf te maken die op het einde van het verhaal een lieve kant krijgt en daarnaast heb ik een personage die de 'echte' slechterik is gemaakt. Ik zal binnenkort een stukje plaatsen en hoop dan van jullie feedback te krijgen! Schrijf ze!