Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beginnen met schrijven

Hoi allemaal, Nu al een tijdje loop ik met een verhaal in mijn hoofd. Ik heb nog nooit iets geschreven en ik wil graag weten wat jullie ervan vinden. Ik plaats wat ik tot nu toe heb. Zouden jullie alles wat jullie ervan vinden willen laten weten, het mag ook zeker negatief zijn. Wat is dat geluid? Het komt uit de richting van de rivier. Ik luister nog eens goed, maar ik hoor niets meer. Het was vast een hert ofzo. De zon is al op, ik heb een keer de hele nacht door geslapen wat zeldzaam is de laatste tijd. Ik stap uit de tent en kleed me aan Eens kijken of ik enig geluk heb gehad met de vallen die ik gisteren heb gezet. Leeg, mischien heb ik bij de twede meer geluk. Een rat. Het is mager maar dat is zeker beter dan niets. Daar is het geluid weer, maar nu dichterbij. Ik pak een grote tak terwijl ik me omdraai in de richting van het geluid. En weer hoor ik het. Ik schiet snel tussen een paar dichte bosjes.Dan schiet er uit het niets iets achter een boom vandaan. Mijn hart zit boven in mijn keel. Wat is het? Ik probeer tussen de takken door te zien wat het is, maar ik krijg geen goed zicht. Dan zie ik het ineens. Pfffff. Het is maar een vos. Het heeft vast de rat geroken in mijn val. Ik zet mijn rechter been tegen de boomwortel net achter me en zet af. Nog voordat de vos ook maar één poot kon verzetten lande de tak tussen zijn hoofd en nek. Er staat meer op het menu dan ik had verwacht, en ik loop met een glimlach terug naar de tent.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij proeflezen moet je specifieke vragen stellen. Ik geef je een voorbeeld.
Nog voordat de vos ook maar één poot kon verzetten lande de tak tussen zijn hoofd en nek.
Wat zit er tussen zijn hoofd en nek?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom wil je weten wat wij ervan vinden? Waarom schrijf je eerst niet lekker door, voor jezelf, voor de lol. Krijg een beetje gevoel voor wat je leuk vindt aan schrijven en hoe tof je personage is en wat hij allemaal meemaakt. Schrijf voor je personage, en voor jezelf, voordat je gaat schrijven naar de smaak van andere mensen. Tenminste, dat is wat ik je zou aanraden.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onze mod verplaatst je stukje vast wel naar proeflezen. Dan moet er nog even een titel boven je tekst, anders verdwaalt hij tussen de rest. Je opbouw -met het geluid als middelpunt - vind ik mooi, het maakt het spannend. Ik wil ook weten, welk geluid dat is. Iets meer franje mag wel. Ik denk dat jij er, als je langer schrijft, achter gaat komen dat je zo'n schrijver bent die niet moet schrappen, maar bijschrijven. Mijn advies zou zijn: beschrijf zo duidelijk mogelijk wat je wilt zeggen. Als je daar een paar extra woorden bij gebruikt, heb je meteen dat ietsje franje waarover ik het had. Veel hoeft niet! Ik vind zo'n pure stijl erg mooi. Bijvoorbeeld. Een rat. Het is mager maar dat is zeker beter dan niets. Een rat. Het is mager beest maar dat is zeker beter dan niets.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi allemaal, Heel ger bedankt voor de reacties. Ik ga het verhaal afschrijven en ik neem de door jullie genoemde punten zeker mee:) Gr

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij proeflezen moet je specifieke vragen stellen. Ik geef je een voorbeeld.
Nog voordat de vos ook maar één poot kon verzetten lande de tak tussen zijn hoofd en nek.
Wat zit er tussen zijn hoofd en nek?
Nu de tak;) Ik probeerde de fantasie van de lezer aan te spreken, zodat die kon inbeelden dat het hoofd mischien wel van de nek gescheiden zou zijn door de klap. Ik had dat ook beter kunnen omschrijven, dat ga ik doen bij het afschrijven van het verhaal:)

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij proeflezen moet je specifieke vragen stellen. Ik geef je een voorbeeld.
Nog voordat de vos ook maar één poot kon verzetten lande de tak tussen zijn hoofd en nek.
Wat zit er tussen zijn hoofd en nek?
Nu de tak;) Ik probeerde de fantasie van de lezer aan te spreken, zodat die kon inbeelden dat het hoofd mischien wel van de nek gescheiden zou zijn door de klap. Ik had dat ook beter kunnen omschrijven, dat ga ik doen bij het afschrijven van het verhaal:)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Inderdaad is het de bedoeling dat je voor feedback op je tekst bij Proeflezen moet zijn: http://www.schrijvenonline.org/proeflezen Omdat dat een apart onderdeel van de site is, moet je je fragment er zelf plaatsen: tekst kopiëren, plaatsen in het betreffende onderdeel, volgens de [proefleesregels]. Dan kan deze dicht.