Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gebruik van Tips voor je gedicht?

In geavanceerd zoeken zocht ik op poëzie en tips en kwam ik uit bij deze link: http://www.schrijvenonline.org/search/node/type%3… Ik was aangenaam verrast! :nod: Daar staan uitstekende artikelen die bijna alle vragen beantwoorden die een beginnende dichter maar kan hebben. Als ik dan op proeflezen de ingezonden gedichten zie en de vragen die daar soms worden gesteld, zie ik dat al deze vragen beantwoord worden in de tips voor poëzie. Ik snap ik dat je graag persoonlijke feedback krijgt op je eigen werk, dat staat hier ook los van......maar ik vraag mij oprecht af wie er zijn voordeel doet met deze tips? En zijn er ook leden die wijzen op deze tips of de link plaatsen bij een specifieke vraag?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap ik dat je graag persoonlijke feedback krijgt op je eigen werk, dat staat hier ook los van......maar ik vraag mij oprecht af wie er zijn voordeel doet met deze tips?
Ik hou van mensen die eerst vermelden dat ze oprecht zijn.
En zijn er ook leden die wijzen op deze tips of de link plaatsen bij een specifieke vraag?
Ja. Maar, ik onderschat de ts niet. Ze zijn allen zo intelligent als u. Ik ben geen linkdoorgeefluik. Ook niet een ikzoekhetwelevenvooruuit. Vreemd dat u dit nog niet zelf heeft ontdekt. Nee - nee, u krijgt geen link van mij. Dus, als een ts vraagt om feedback en zoiets vraagt als enz. enz. dan krijgt zij/hij dat. Als ik zin heb. Geen verborgen agenda - gewoon zonder rem op mijn emotie. Zeker bij gedichten. Want; een feedback zonder emotie is waardeloos. Ga dan maar een cursus volgen met gegarandeerde oprechte positieve feedback. Dat zou kille wetenschap van quasi poezië-kenners zijn die anderen citeren. Trouwens een ietwat vreemde post voor een Juf. Ik zou u niets kunnen vragen. U verwijst altijd naar een link. En dan is die link eerst oprecht door u beoordeeld? En positief bevonden?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk dat Phersephone (waar heb je die naam vandaan gehaald?) denkt anderen een plezier te doen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja Ik wil niet alleen de proef-inzender een plezier doen maar ook de proeflezer. De laatste is iedere keer bezig om de basiskennis uit te leggen aan de inzender betreffende de vragen die worden gesteld. Zoals: Loopt het ritme? Klopt de interpunctie? Is dit Sinterklaasrijm? Enz enz. Je krijgt dus geregeld ellenlange lappen tekst met onderling verschillende uitleg aan 1 beginnende dichter die zoekende is in het land van poëzie. Behoorlijk verwarrend voor de beginnende dichter. Behoorlijk intensief voor de lezer die graag helpt. Zouden deze leden niet geholpen zijn met goede artikelen, bomvol tips en de antwoorden op al hun vragen? Zijn ze eigenlijk wel op de hoogte van deze informatie? Zou je niet mogen verwachten op een site die zich volledig richt op schrijven dat nieuwe leden gewezen worden op deze mogelijkheid als je merkt dat ze onwetend zijn op dit gebied? (Zou je zelfs niet mogen verwachten van een beginnende dichter dat deze zich eerst inleest voordat hij een gedicht plaatst waarop mensen de moeite nemen om uitgebreid te antwoorden? En waar soms geen enkel respons meer komt van de inzenders omdat hen de antwoorden niet bevallen?) *wellicht discutabel* Groetjes Phersephone ( Godin van het dodenrijk;-0)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou je niet mogen verwachten op een site die zich volledig richt op schrijven dat nieuwe leden gewezen worden op deze mogelijkheid als je merkt dat ze onwetend zijn op dit gebied?
Lang niet iedereen is blij met zo'n hint. (Ik merk dat het u ontbreekt aan basiskennis. Hier zijn wat links! Goed lezen, hoor!)
(Zou je zelfs niet mogen verwachten van een beginnende dichter dat deze zich eerst inleest voordat hij een gedicht plaatst waarop mensen de moeite nemen om uitgebreid te antwoorden? En waar soms geen enkel respons meer komt van de inzenders omdat hen de antwoorden niet bevallen?) *wellicht discutabel* Groetjes Phersephone ( Godin van het dodenrijk;-0)
Ja, ík verwacht dat eigenlijk wel, maar ik ben inmiddels oud genoeg om te beseffen dat dat voor velen een brug te ver zal zijn. Ik heb pas nog aan een veertienjarige uitgelegd dat een persoonsvorm derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd gevormd wordt door 'stam + t'. (Dat deed ik overigens graag, want het was iemand met duidelijk talent, die bovendien openstond voor feedback. Dat het Nederlandse onderwijs tegenwoordig ondermaats is, is geen nieuws.) Als u hier wat langer actief bent, zult u merken dat de groep lezers die regelmatig bereid is te proeflezen vrij klein is. En veel (beginnende) schrijvers verwachten ook nog een flatteuze voorstelling van zaken. Eerlijkheid wordt lang niet door iedereen gewaardeerd. Dus soms is niemand bereid commentaar te geven. Wat mij vooral tegenvalt is hoe vaak er door leden wordt doorverwezen naar wikipedia als 'bron van kennis'. (Ik ben een tijdlang behoorlijk actief geweest op wikipedia, en weet dat het niveau van de informatie aldaar enorm wisselt: van briljant tot bagger.) vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap hoor, de zoekfunctie al gevonden na 17 berichten ;) Het begin is: lees zélf al die artikelen en nog veel meer buiten deze site, zoals het Genootschap Onze Taal, Woordenlijst.org, Wikipedia en nog veel meer. Geef vervolgens feedback zoals je het zelf zou willen ontvangen, toegespitst op het niveau van het betreffende proefstuk. En doe dat, omdat je iemand wilt helpen, niet neerhalen. En beter je eigen proeflezen vervolgens bij een dikke duizend verschillende fragmenten. Er zijn maar een paar forumleden die dit dagelijks al jaren doen, elk belangeloos en op hun eigen manier. Drie daarvan reageerden er nu in dit topic. Doe er je voordeel mee. Begin bijvoorbeeld door eerst zélf iets op proeflezen te plaatsen. Dan ontdek je het beste welke feedback je zelf zou willen ontvangen. Succes.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@A Kroeze Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik doelde uiteraard niet op onwetendheid bij de leden op het gebied van poëzie maar op het gebied van de aanwezigheid van Tips. ;) Verwijzen naar Wikipedia lijkt mij niet de bedoeling als je kunt verwijzen naar de eigen site van SOL. Ik kom hier al een jaar en weet daarom de gang van zaken wel en ken inmiddels ook het groepje vaste forumreaguurders onder poëzie. Daarvoor ben ik onder een andere naam zelf actief geweest op het forum, voor korte tijd. De lol gaat er snel af. Men vindt het hier namelijk erg vervelend (bij de vaste kliek reaguurders) als er een lid bijkomt dat kennis van zaken heeft. Dat merk je nu ook aan de eerste reactie van Mirandala en haar denigrerende antwoord naar mij toe. Ze voelt zich meteen bedreigd in haar status hier op SOL terwijl ik niemand aanval. Wél zelf meteen aangevallen wordt. :D Van Mirandala moet je iemand helpen zonder diegene naar beneden te halen. ......(Dat lijkt mij volstrekt logisch) Dit geldt alleen niet voor Yrrret natuurlijk. Die krijgt van Mirandala een aai over zijn drakenbolletje wanneer hij een lid totaal de grond inboort. Dat is meten met twee maten beste M. Fijne dag!

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kom hier al een jaar en weet daarom de gang van zaken wel en ken inmiddels ook het groepje vaste forumreaguurders onder poëzie. Daarvoor ben ik onder een andere naam zelf actief geweest op het forum, voor korte tijd. De lol gaat er snel af.
Aha.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@A Kroeze Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik kom hier al een jaar en weet daarom de gang van zaken wel en ken inmiddels ook het groepje vaste forumreaguurders onder poëzie. Daarvoor ben ik onder een andere naam zelf actief geweest op het forum, voor korte tijd. De lol gaat er snel af.
Ik bemoei mij niet vaak met de poëzie - ik acht mij niet voldoende deskundig - dus hier kan ik weinig over zeggen. Sommigen zullen mij misschien onder het 'proza' tot de reaguurders rekenen. (Want ik verwacht dat ieder woord goed gespeld is, iedere zin correct en begrijpelijk Nederlands, etc.) Het zit niet in mijn karakter om op mijn hurken te gaan zitten. Desondanks laat ik nog heel veel fouten 'lopen'.
Men vindt het hier namelijk erg vervelend ( bij de vaste kliek reaguurders) als er een lid bijkomt dat kennis van zaken heeft. Dat merk je nu ook aan de eerste reactie van Mirandala en haar denigrerende antwoord naar mij toe. Ze voelt zich meteen bedreigd in haar status hier op SOL terwijl ik niemand aanval. Wél zelf meteen aangevallen wordt. :D
Ik kan niet in andermans ziel kijken. Bijna niemand kan dat. Het lijkt mij geen goed idee om uitgebreid stil te staan bij iemands (mogelijke) motieven. Iemand kan met goede motieven kwaad doen, en omgekeerd.
Van Mirandala moet je iemand helpen zonder diegene naar beneden te halen. ......(Dat lijkt mij volstrekt logisch) Dit geldt alleen niet voor Yrrret natuurlijk. Dat is meten met twee maten beste M.
Ik denk aanzienlijk positiever over Yrret. Ik ben het met u eens dat hij soms de grenzen opzoekt. Anderzijds: ik twijfel geen moment aan zijn integriteit. En ik vind zijn commentaar vaak geestig en origineel. Hij zet aan tot nadenken. Naar mijn mening is hij authentiek. (Een zeldzame eigenschap.) En hoewel ik wel eens een minder leuk meningsverschil met Mirandala heb gehad, zie ik ook haar liefde voor het ambacht. Ik voel haar gedrevenheid. Schrijvers - Hermans bijv. - zijn vaker uitgesproken persoonlijkheden. (Zelf heb ik een voorkeur voor iemand die rechtdoorzee is boven allemansvrienden. Bovendien: iedere gek heeft zijn gebrek.) En: de professionele kritiek is ook niet mals! (Af en toe kom je op proeflezen teksten tegen waar werkelijk niets goeds over te zeggen is. De schrijvers daarvan vragen doodkalm of hun tekst kan worden uitgegeven. ) Tot slot: u laat zich toch niet zomaar kisten? (Negeer alles wat u niet bevalt. Niet op ingaan.) vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kom hier al een jaar en weet daarom de gang van zaken wel en ken inmiddels ook het groepje vaste forumreaguurders onder poëzie. Daarvoor ben ik onder een andere naam zelf actief geweest op het forum, voor korte tijd. De lol gaat er snel af.
Aha.
Nee, helaas Mirandala. Die vlieger gaat niet op. We kennen elkaar amper en er is nooit een onvertogen woord gevallen tussen jou en mij. Ik ging op in de menigte.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste A. Kroezen, Nee, ik laat mij niet kisten..... en ik heb niets persoonlijks tegen andere forumleden. Tot nu toe zijn het er trouwens maar twee die meteen op de kast zitten :unibrow: Ik ben alleen van mening dat de sfeer niet door leden verziekt hoeft te worden, enkel en alleen omdat ze hier hun thuishaven hebben gevonden en daarom denken meer rechten te hebben dan nieuwe/andere leden. Ik hou niet van jennen omwille van het jennen, waar Y zich schuldig aan maakt. Graag weer terug naar het onderwerp. Precies die mensen die u aanhaalt; degenen die menen dat een uitgever laaiend enthousiast zal zijn bij het lezen van hun hartenkreten, die ondermaats zijn en boordevol taalfouten staan...of degenen die wensen dat hun gedicht op flatteuze wijze de hemel in wordt geprezen.....die mensen hebben recht op eerlijkheid met respect uiteraard voor hun persoon. Juist die mensen hebben baat bij de Tips op SOL. Je kunt ze moeilijk in de waan laten, lijkt mij zo. Dan krijgen ze ergens anders wel de kous op de kop.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Van mij hoeven ze geen basiskennis te verwachten, want die ontbreekt. Als ik feedback geef is het mijn mening en meer niet.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha, weet je wat ik dacht toen ik lid van SO werd? Wanneer ik in een topic: Nieuwe reactie plaatsen - zag staan en daaronder mijn naam, dat ik moest reageren. Ik vond dat wel moeilijk en lastig, want wat had ik nu aan basiskennis? Ik stortte me in het diepe: het werd een geweldige tijd met alle ups en downs van dien. Ik zit nog steeds "naast" gedichten, korte verhalen: ik luister naar mijn gevoel - ik vind het fijn om ze te lezen of niet. De technische kennis ontbreekt nog. Over technische kennis gesproken; ik heb gezocht naar een reaguurder; niet gevonden. Dan moet het een reageerder zijn, maar dat woord bestaat niet, bedoelen ze dan een reagluurder. Iemand die glurend meekijkt, zonder lid te zijn. Met verder zoeken kwam ik tussen voetballen en ruziezoekers terecht. Dat schoot dus ook niet op... Op school waren we wel eens aan het bekvechten, is het dat wat hier in het topic bedoeld wordt? Het is wel een goede link en feedback is gewoon broodnodig. vrg

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over technische kennis gesproken; ik heb gezocht naar een reaguurder; niet gevonden. vrg
Ik heb wel een omschrijving gevonden. reaguurder - iemand die op een weblog ongenuanceerd uiting geeft aan zijn mening bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/twerken… (Geen bron die ik snel zou gebruiken, maar waarschijnlijk citeert RTLnieuws de Van Dale.) vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha Riny, wat zul jij het druk hebben gehad in het begin. Ik zie je overal als een waanzinnige op reageren ;-)) Je kunt gedichten op vele manieren lezen. Ik ben in eerste instantie een gewone lezer die de boodschap laat doordringen of probeert te ontleden. Pas daarna stap ik over op het taaltechnische gedeelte en poëtische gehalte van een gedicht. Ook zonder basiskennis kun je als lezer je mening geven en juist een frisse kijk hebben op een gedicht. En het klopt dat reaguurder opgenomen is in de Dikke van Dale. Ik werk voornamelijk met jong volwassen, ik dien dus te weten waar ze over ''chillen''... :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
A. Kroeze, ... dank u wel voor uw reactie en link. De opvallende nieuwe woorden heb ik maar meteen uitgeprint. Ja, je moet toch een beetje bijblijven; als je het niet weet vraag je het toch gewoon. Mijn verzamelde moed was niet voor niets. vrg

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Phersophone, Het was zeker "druk". Ik schreef jaren lang en met plezier in een verenigingsblad verslagen van bijeenkomsten en excursies. De vereniging hield op te bestaan en ik wilde wel wat meer kennis van zaken opdoen, dus werd ik lid van SO. Als iemand je wat vraagt dan geef je antwoord, was mij geleerd, dus... Gedichtjes heb ik wel geschreven, maar: te persoonlijk weet ik nu. Deze Boekenweek heb ik: 'Voor altijd ergens' van Esther Jansma in een opwelling gekocht. Er staan juweeltjes in. Van vroeger herinner ik me Ellen Warmond met haar bundel: 'Tegenspeler Tijd'. Dat vond ik geweldig en daar ga ik nu naar opzoek. Dank voor je reactie, mvg

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja Esther Jansma is een geweldige dichteres!...hoe ging het ook weer, er is een stukje dat zij schrijft en dat eigenlijk precies zegt hoe zijzelf dicht, ik zoek het even op: Hebbus! "Ze heeft verstand van wat ze gaat laten zien want zij zag het eerder dan ik en zij heeft het in haar hoofd en ik nog niet, ik heb haar nodig om met van die lange a’s verbaasd te raken. Zij is de latenzienmaker"

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Phersephone, Wat heerlijk prachtig. Precies iets voor mij. Vooral die lange a's... zo herkenbaar. Ik werd getroffen door haar: 'Nominalisme' in 'Voor altijd ergens' . Deze bundel verdween daarna spoorslags in mijn tas. "Tegenspeler Tijd" is in aantocht: een 'tweede hansje', maar dat mag me de pret niet drukken. mvg

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk toch? Laten we (om het on topic te houden) dan maar zeggen dat je kennis vergaart over poezie door heel veel gedichten te lezen van anderen. :) Misschien wel de beste TIP

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
We kunnen misschien on topic blijven. De tips en blogs en alle andere ondersteunende artikelen staan natuurlijk niet voor niets op de site - inderdaad een bron van kennis en inzichten! Maar het kan soms even duren voor forummers dit doorhebben; velen gaan linea recta naar het forum wanneer ze inloggen, om pas later te ontdekken dat er veel meer op de site te vinden is. Maar je kunt niemand verplichten om de secundaire literatuur door te nemen; er zijn veel mensen die liever meteen doen! Is ook mooi. Toch vind ik het van Persephone attent dat ze de medeforummers even wijst op de meerdere mogelijkheden van SO. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gedaan en nee, ik wil ook geen mens verplichten maar denk inderdaad dat het onwetendheid is en dat is zonde. SO biedt zoveel meer. :) Is het geoorloofd om een link te plaatsen als de vraag die iemand stelt daarbij aansluit, Thérèse?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, ik ga geen reclame maken. Ik ga ook niet strooien met links. Alleen verwijzen naar Tips hier op SOL als de vraag er aanleiding tot geeft. :)

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heinzinnig Die Drs. P schreef eens, ik meen omstreeks '85, samenvattend over rijmen: Dat rede spreekt, maar ritme roept. (4x8)