Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

problemen met schrijven

Hallo iedereen, ik heb een vraag. Ik vroeg me af of je als je een idee hebt voor het schrijven van een boek, al gelijk kunt beginnen met het schrijven. Ik heb namelijk al een bepaald idee waar ik mijn boek over wil schrijven, maar hoe kan ik er het beste erachter komen of mensen mijn boek willen lezen als het af is? Want als niemand het boek leuk vindt, heeft het weinig zin om er aan gaan te beginnen. groetjes monique

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoe kan ik er het beste erachter komen of mensen mijn boek willen lezen als het af is
D'r is echt maar één manier om daarachter te komen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat toch echt om het geheel. Zelfs een matige redacteur kan jouw geweldige verhaal op het laatste moment nog verknallen

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het idee aan verschillende mensen voorleggen, voordat je begint aan het schrijven. Maar het beste is eigenlijk om het te schrijven en het dan aan anderen te lezen. Ik denk dat --Martijn-- gelijk heeft wanneer hij zegt dat een matige redacteur het op het laatste moment kan verknallen. Ik zou zelf voor het schrijven gaan. Omdat het schrijven zelf ook verschillende leermomenten bevat. Wat je ook doet, succes ermee ^.^

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En het gaat vooral om het plezier, hè. ;) Je moet het wel leuk vinden om te schrijven. Lezers krijgen is mooi, maar als je het alleen doet voor die lezers, houd je het niet vol. Leg inderdaad je idee voor aan redacteuren of gewoon aan vrienden (hoewel die je eerder zullen vertellen dat het interessant is, natuurlijk) die eerlijk kunnen zijn.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt er heel erg aan. Ik denk dat een fulltime schrijver heel goed rekening moet houden met wat zijn/haar lezers willen. Als je eten ervan afhankelijk wordt dan wordt dat opeens heel belangrijk. Als je naast een volle baan werkt dan heb je daar veel minder last van. Je moet je afvragen wat je wilt bereiken. Wil je graag die bestseller schrijven en super beroemd worden, dan zou ik heel goed kijken naar of een idee werkbaar is. Ik vrees alleen dat dat niet altijd voldoende is en ik zou als ik jou was een plan B achter de hand houden. Wil je jouw idee met de wereld delen, dan moet je gewoon gaan schrijven. Maak je geen zorgen of het wordt geaccepteerd - er zijn heeeeeel veel mensen in dit land en er zullen sowieso mensen tussen zitten die jouw idee interessant vinden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon vandaag beginnen; niet te ver vooruit denken. Eerst voor jezelf schrijven, er plezier aan beleven. Dat is op het ogenblik het belangrijkst. Al schrijvende ontwikkelt er zich van alles. Sterkte en succes!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In eerste instantie schrijf je voor jezelf omdat het je passie is, of omdat je het graag doet. Of een ander je verhaal leuk vind, daar kom je pas achter als je het aan proeflezers laat lezen. Er zijn kortweg gezegd twee manieren die gebruikt worden om te schrijven. 1 Je werkt je idee verder uit in een uitgebreide samenvatting en maakt een soort raamwerk. Per hoofdstuk kun je weer een korte samenvatting maken. Personages kun je van tevoren uitwerken. Daarna begin je pas met schrijven 2 Je hebt een idee, schrijft dit eventueel kort op en begint daarna met schrijven. Het verhaal ontstaat, terwijl je schrijft en kan nog alle kanten op gaan. Welke manier het beste bij je past, merk je vanzelf. En meestal is je eerste geschreven verhaal niet gelijk het beste. Schrijven is een vak en dat leer je door te doen, kritisch zijn voor jezelf, kritische proeflezer, workshops/cursussen volgen, boeken over schrijven lezen en vooral veel schrijven.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is net als met films: soms lees je de omschrijving in de filmladder en denk je: geweldig, moet ik zien. En dan ga je, maar is het niks. Idee 10, uitwerking 3,5. Andersom kan natuurlijk ook. Er zijn schrijvers die van een heel alledaags gegeven iets fantastisch kunnen maken (De Avonden; Het Bureau). Sommigen maken van een geweldig idee een saaie reeks clichés. Het vooruitzicht om voor de kat z'n staart te gaan schrijven is weinig aanlokkelijk; ik denk dat de meesten van ons toch het liefst wel door anderen gelezen worden. Aan de andere kant: waarom zou een lezer enthousiast worden over je verhaal als jijzelf niet eens zeker bent dat je er je tijd aan wilt besteden?