Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuw verhaal of het oude doorschrijven?

Hi Sollers, Sinds 2011 schrijf ik aan een verhaal welke me zeer aansprekend en welke ik niet los kan laten. Nu kan ik echter al een lange tijd niet meer schrijven door een writersblock, maar merk dat het verhaal me blijft achtervolgen. Ik wil het nog steeds graag verbeteren en afschrijven en misschien... Misschien ooit wel publiceren. Het hele verhaal spreekt me vooral aan omdat de titel er zo goed bij past en omdat ik in die tijd een rot periode heb gehad. De tekst die uit mijn vingers vloeide creëerde in feite een wereld waar ik graag in zou leven en was iets waar ik mezelf wel goed in thuis voelde en me zelfs al de pijn en dergelijke liet vergeten. Daarnaast zit het hele verhaal na drie jaar niet schrijven nog steeds goed in mijn hoofd en "vraagt" het me het op te schrijven. Een klein nadeel is dan wel dat het hele voorbereiden nog moet gebeuren. Ik was namelijk begonnen met schrijven zonder een idee te hebben waar ik heen moet. Zonder namen, zonder steden, zonder alles. Nu wil ik gaan schrijven met een plan, met namen, met achtergrond verhalen, met alles dat nodig is om het een goed verhaal te maken, ipv bij elkaar geplakte teksten. Ik vraag me alleen of wat jullie zouden doen als je weer wilt gaan schrijven na zoveel jaar. Zouden jullie verder gaan met het verhaal dat je zo graag af wilt maken, hoeveel moeite het ook gaat kosten om het te verbeteren en leesbaar te krijgen? Of zouden jullie met een nieuw verhaal beginnen? Of?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Begin sowieso aan nieuwe verhalen. Misschien brengt het je op ideeën of komt er een waardevolle fusie uit voort.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat wil je zelf het liefst schrijven? Dat moet je schrijven. Soms kom je daar achter door gewoon een paar dingen te schrijven. Als de drang om aan je oude verhaal te werken heel groot is, zou ik daar zeker aan blijven werken, al is het misschien (vooralsnog) alleen maar voor jezelf. Maar als je bij voorbaat al moedeloos wordt bij het idee van het verbeteren, dan is het het misschien niet waard. Je weet het eigenlijk pas echt als je er gewoon aan gaat schrijven. Misschien valt het uiteindelijk wel mee met de hoeveelheid werk. En je zou bijvoorbeeld al je oude fragmenten van dat verhaal op kunnen slaan in één aparte map waar je voorlopig niet naar kijkt en gewoon helemaal opnieuw kunnen beginnen. Bij het herschrijven kun je dan altijd nog oude stukjes waar je tevreden over was in de nieuwe versie van het verhaal schrijven. Aan twee grote verhalen tegelijkertijd werken kan natuurlijk ook, maar pas dan op dat je niet tegen hetzelfde probleem aan loopt (te snel gaan schrijven zonder alles goed uit te denken), want dan kan het demotiverend werken en blijf je misschien maar steeds met iets nieuws beginnen omdat je niet meer weet hoe het verder moet of omdat je het verhaal niet meer leuk genoeg vindt. Om de moed erin te houden zou je ook af en toe wat korte dingen kunnen schrijven. Dan ben je even met iets anders bezig en het geeft een goed gevoel om een keer iets echt af te hebben. En het één sluit het ander niet uit. Waarom schrijf je geen korte verhalen die zich in dezelfde wereld afspelen als je grote verhaal? Dan kun je iets nieuws schrijven wat je relatief snel en makkelijk af kan maken en tegelijkertijd leer je je wereld beter kennen. Zelf werk ik ook al heel lang in mijn hoofd aan mijn grote (oer)verhaal en denk ik mijn fantasywereld uit. Af en toe schrijf ik iets uit. Tegelijkertijd werk ik aan korte verhalen, waardoor ik toch ook heel vaak met iets anders bezig kan zijn. Het is dus zeker niet het één óf het ander, maar het kan ook allebei. Je moet uiteindelijk gewoon doen wat goed voelt en de verhalen vertellen die je graag wil vertellen. Vaak merk je wel welke dat zijn omdat je een drang voelt om die te vertellen. Die drang lijk je zeker voor je oude verhaal (een oerverhaal?) te hebben, dus wat houdt je tegen? En het kan natuurlijk veranderen. Je mag natuurlijk best lange tijd alleen maar aan één verhaal werken en de rest (tijdelijk) vergeten. Je keuze is niet definitief, en er is geen foute keuze. Succes met kiezen en veel plezier met schrijven (en het uitdenken van je wereld; probeer dat ook een beetje als iets leuks te zien ;) )! :)

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zouden jullie verder gaan met het verhaal dat je zo graag af wilt maken, hoeveel moeite het ook gaat kosten om het te verbeteren en leesbaar te krijgen?
Ja.
Of zouden jullie met een nieuw verhaal beginnen?
Ja. Schrap de - of - ...
Of?
Schrijven. Het maakt eigenlijk niet uit wat je schrijft.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo te horen c.q. lezen schreeuwt het verhaal om zijn schrijver: SCHRIJF MIJ.... EN WEL NU! Alle gekheid op een stokje, het lijkt er toch op dat jouw verhaal zoekt naar een schrijver. Misschien is je hoofd er nog niet aan toe, je onderbewuste lijkt er wel klaar voor, sprak de amateur psycholoog wijs. Probeer het gewoon, laat die pen of het toetsenbord de woorden, alinea's, vloeien in een verhaal van misschien epische proporties, kijk waar je uitkomt. De eerste stappen heb je toch al gezet, kijk eens waar de reis naar toe leidt. Het einddoel is niet belangrijk, de reis is waar het om draait.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je nu eens je "vloeiende verhaal dat zonder personages uit je vingers kwam" in tijdmootjes hakte. (Heb je destijds datums gebruikt toen je schreef ?). In die tijd, die dan duidelijk wordt, kun je misschien personages laten ontstaan en verder met hen je verhaal opnieuw ontdekken Je komt dan vanzelf ook wel op plaatsnamen e.d. Je bent wel erg aan je verhaal gehecht: schrijf het, laat het ontstaan. Iets anders er tussen door schrijven, om je zinnen eens te verzetten, lijkt me geen gek idee. Succes met je plan! vrg

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dat ook gehad, een verhaal dat heel lang bij me bleef terwijl ik het nog niet opgeschreven had. Ik zou dat verhaal eerst woorden geven als ik jou was. Niet te ingewikkeld doen, een eerste versie hoeft niet perfect, maar dan ben je het wel 'kwijt' en heb je ruimte voor nieuwe verhalen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Daarnaast zit het hele verhaal na drie jaar niet schrijven nog steeds goed in mijn hoofd en "vraagt" het me het op te schrijven. Een klein nadeel is dan wel dat het hele voorbereiden nog moet gebeuren.
Zie je op tegen dat 'hele voorbereiden'? Eraan beginnen zal je enthousiast maken. Je kunt zelfs voorbereiden en schrijven naast elkaar doen.
Ik vraag me alleen of wat jullie zouden doen als je weer wilt gaan schrijven na zoveel jaar.
Wat is hier het argument om het niet te doen?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik jou was, zou ik gewoon schrijven met wat er in je hoofd zit. Ook al zit dat al drie jaar in je hoofd en heeft het nog niet een concrete, uiteindelijke vorm. Ikzelf ben ook met een verhaal bezig dat al enkele jaren in mijn hoofd zit. Maar daarnaast schrijf ik ook korte verhalen en probeer ik ook op andere manieren bezig te zijn. Je hebt er de vrije keuze in en je mag ook tussendoor wisselen. Werk gewoon aan wat je wil, op het moment dat je het wilt. En vooral belangrijk, begin :) Veel succes!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had ook een verhaal wat me jaren bleef achtervolgen, maar waarvan ik geen idee had wat ik ermee moest. Uiteindelijk heb ik het 1x laten drukken, er met een paar mensen over gesproken, en toen het hele verhaal opnieuw geschreven. En het was prachtig om weer in die wereld te zitten, helemaal de moeite waard :) Als het verhaal blijft roepen, zou ik aan die roep toegeven. Gewoon beginnen aan die voorbereidingen en gaan.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt iedereen. Ik ga gewoon verder met het verhaal dat echt geschreven "moet" worden en ondertussen kijken naar mogelijkheden om mijn fantasie ook op kleinere/andere verhalen te richten, zodat ik niet te lang in 1 verhaal vast zit zonder verder te komen (voorbereiden etc kost veel tijd).