Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfwaar

Hallo, Waar schrijven jullie je teksten op? Ik wil graag een goedkoop apparaat waar desnoods alleen word op staat en dat je wel overal mee naartoe kan nemen. Een soort digitale schrijfmachine. Kennen jullie dit en wat gebruiken jullie?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf heb ik, als ik onderweg iets moet schrijven, het liefste gewoon een klein notitieboekje. Ikzelf gebruik een laptop voor het digitale gebeuren. Dit vind ik persoonlijk makkelijk. deze heb je in verschillende maten, ook heel klein, wat handig is om mee te nemen. Maar er zijn vast en zeker ook tablets waarop een programma als Word, of iets soortgelijks, kan draaien. Misschien dat een tablet nog makkelijker is dan een minilaptop. Geen idee, daar heb ik geen ervaring mee. Succes in elk geval met de zoektocht :)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat je bijvoorbeeld zou kunnen nemen is een windows tablet. Daar draait gewoon word op en voor de Surface zijn ook toetsenbordjes te koop. Ik heb ook een windows telefoon, waar ook word op zit. Maar ik schrijf zelf het liefst in scrivener, dat heb ik op mijn vaste computer en op mijn minilaptop. Ik maak de laatste tijd veel gebruik van evernote, een notitieprogramma dat ik op mij pc, laptop, tablet en telefoon heb. Heb je altijd alles bij de hand. Wil je onderweg echt hele teksten schrijven of aantekeningen kunnen maken?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Waar schrijven jullie je teksten op? Ik wil graag een goedkoop apparaat waar desnoods alleen word op staat en dat je wel overal mee naartoe kan nemen. Een soort digitale schrijfmachine. Kennen jullie dit en wat gebruiken jullie?
Dit zoek ik al heel lang. Eventueel iets, waar een extern mobiel toetsenbordje aan gekoppeld kan, en onder de €50 kost. Een digitaal notitieboekje, geheel gericht op typend schrijven onderweg. En nee, geen tablet. Tablets zijn gericht op visueel consumeren, niet op schrijvend creëren. Ik heb het niet gevonden. Als jij zoiets wel vindt, wil je hier dan nog eens posten?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm... voor die prijs koop je een laptop die ook nog eens veel meer kan dan dit apparaat. Tablets en smartphones mogen dan misschien gericht zijn op visueel communiceren, maar dat ligt voor een groot deel toch ook aan de gebruiker. Iedereen belt met zijn of haar smartphone. En iedereen mailt ermee en stuurt er berichtjes mee. Ik ken geen mensen die er niet mee op internet gaan of er geen foto's mee maken. Maar tegenwoordig zijn dat allemaal basisdingen die een smartphone kan. De talloze apps stellen iedereen in staat om een keuze te maken waarvoor hij of zij het apparaat anders nog voor gebruikt. Dat kan zijn het spelen van games of het kijken van films en series op Netflix. Etc, etc. Net als Allie gebruik ik Evernote voor het maken van aantekeningen. Af en toe maak ik een mindmap van hoe de personages met elkaar gelinkt zijn. Dat kun je ook met een notitieboekje doen, maar aangezien ik mijn eigen gekrabbel niet kan lezen is dat onverstandig. Om nu weer een extra apparaat aan te schaffen waar ik enkel wat mee kan schrijven vind ik te duur. Voor vijftig euro was dat misschien nog te doen, maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het meer gaat om de juiste software dan om het juiste apparaat. Je moet zorgen dat je een programma vindt dat je prettig vindt werken (bijvoorbeeld evernote) en dan daar een apparaat bij uitkiezen waar je dat programma mee kunt gebruiken van de gewenste grootte en prijs. #5: hoe mindmap je in evernote?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm... voor die prijs koop je een laptop die ook nog eens veel meer kan dan dit apparaat. Tablets en smartphones mogen dan misschien gericht zijn op visueel communiceren, maar dat ligt voor een groot deel toch ook aan de gebruiker. Iedereen belt met zijn of haar smartphone. En iedereen mailt ermee en stuurt er berichtjes mee. Ik ken geen mensen die er niet mee op internet gaan of er geen foto's mee maken. Maar tegenwoordig zijn dat allemaal basisdingen die een smartphone kan. De talloze apps stellen iedereen in staat om een keuze te maken waarvoor hij of zij het apparaat anders nog voor gebruikt. Dat kan zijn het spelen van games of het kijken van films en series op Netflix. Etc, etc. Net als Allie gebruik ik Evernote voor het maken van aantekeningen. Af en toe maak ik een mindmap van hoe de personages met elkaar gelinkt zijn. Dat kun je ook met een notitieboekje doen, maar aangezien ik mijn eigen gekrabbel niet kan lezen is dat onverstandig. Om nu weer een extra apparaat aan te schaffen waar ik enkel wat mee kan schrijven vind ik te duur. Voor vijftig euro was dat misschien nog te doen, maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren.
Klopt. Maar dat is nu juist niet de vraag. Dat dat allemaal kan is overduidelijk. Ik wil zelf niet in het openbaar vervoer met een tablet zitten. Ik wil zeker niet 's avonds in de metro met een dure tablet. Ik wil een groter keyboard dan op mijn telefoon, maar ik wil er geen nieuwe, grote telefoon voor aanschaffen. Ik wil een telefoon die in mijn zak past, en een digitaal notitieblok dat ik apart gebruik en ik wil kunnen kiezen of ik een van beide meeneem of thuislaat. Ik wil niet afhankelijk zijn van apps en wifi-bereik en waarmee ik toch mijn werk kan synchroniseren met Drive, Evernote - die ik allemaal gebruik - door hem aan te sluiten op mijn laptop of tablet - die ik natuurlijk ook heb. En ja, ik kan ook een papieren notitieboekje in mijn tas doen. Maar dat betekent wél, dat ik eenmaal thuis alles weer kan gaan overtypen en dat kost me tijd, die ik ook had kunnen gebruiken om verder te schrijven. Er is gewoon geen enkel device dat enkel gericht is op schrijven. Dat is vreemd, want sinds het internet schrijven mensen meer, en veel mensen schrijven onderweg. Het blijft voor ons mobiele schrijvers dus maar behelpen met telefoons, autocorrect, kleine toetsen, apps. En worden de schermen wel steeds beter, de connectie sneller, de kleuren helderder, de games steeds gekker: een pdf openen op je telefoon, Word gebruiken met de functies die je op je laptop hebt, dat is niet werkbaar - of niet werkbaar genoeg. Ik vermoed trouwens dat TS wel van het bestaan van tablets, phablets en telefoons afweet. Dat was echter niet de topicvraag. Een digitale typemachine, noemt TS het. Dát is wat TS zoekt, en ik ook.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het meer gaat om de juiste software dan om het juiste apparaat.
Neen. Dat is niet de vraag hier. Dat is de overbruggende oplossing voor de devices die nu te koop zijn. Evernote ís fijn, ik gebruik dat ook. Het zou helemaal fijn zijn als Evernote of een vergelijkbare app geïnstalleerd kon op het gevraagde apparaat.
Er komt een digitale typemachine aan: http://tweakers.net/nieuws/100232/hemingwrite-gaa…
Yesh :)
Niet goedkoop.
:(

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je dan eigenlijk een soort ereader met toetsenbord? Dat het scherm eruit ziet als papier, je er alleen op kan typen en verder niks?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je dan eigenlijk een soort ereader met toetsenbord? Dat het scherm eruit ziet als papier, je er alleen op kan typen en verder niks?
- en kan synchroniseren, en schrijvers veel meer ergonomisch verantwoord kunnen typen dan op een tablet of of telefoon. Ik weet niet hoe het met de topicstarter zit, maar ik typ minimaal tien uur per dag, elke dag, een paar uur daarvan onderweg op mijn telefoon. Ik synchroniseer dat werk in cloud, zodat ik dat tegelijkertijd op e-reader, tablet, op mijn werk en laptop thuis kan openen. Ik typ dus heel veel. En ik wil dat nog wel een paar decennia doen. Dan moet mijn rug, mijn arme vingers en polsen niet te zwaar belast, anders kan ik wel ophouden. En typen op een telefoon is nu eenmaal slecht voor je houding en nek, en laptopscherm, telefoonscherm, tablet, zijn slecht voor de ogen. Het device uit Sjees link komt inderdaad in de buurt. Jammer dat het zo duur is.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pff ja maar als je zoveel typt, dan gaat het om meer dan waar de ts mee begon. Dan gaat het ook om ergonomie en gezondheid enzo. Ik denk dat ik dan persoonlijk zou gaan sparen voor die digitale typmachine. Het enige andere alternatief met een normaal toetsenbord dat ik kan bedenken is een minilaptop, maar ik neem aan dat je dat al overwogen hebt en dat dat niet past bij wat je zoekt.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, minilaptop, of phablet. Een goede bureaustoel, een goede schrijfhouding. Maar dan nog is het scherm ergonomisch niet verantwoord. Slecht voor je ogen, dat getuur op een verlicht scherm. Ik denk dat ik niet extreem ben hoor, met 10 uur per dag. Veel schrijvers (en vertalers) schrijven buiten werktijd voor zichzelf en typen ook nog eens op hun werk, of voor hun studie. Dan is tien uur per dag nog een voorzichtige schatting.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk moet je dus een minilaptop hebben met een ereaderscherm. Dan heb je een prettig toetsenbord en een verantwoord scherm. Ik geloof meteen dat er meer mensen zijn die die uren maken, maar als je schrijft naast een niet-schrijfbaan (ik werk bijv in het onderwijs) dan kom je daar niet aan. Ik vind tien uur dus aardig 'pro'.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tel er eens je sociale media en: je forumposts bij op ... :!: Hoeveel uren besteed je dan typend? Of met de telefoon in je hand. Het lijkt me een waanzinnig goed idee om dat 'typgedrag' te scheiden en in ieder geval het typen - schrijven aan roman, korte verhalen etc. te schiften van het online typen. En om dat werk dan boem, toch te kunnen syncen in de cloud.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gezien het grote animo op Kickstarter ben je waarschijnlijk niet de enige die er zo over denkt, Mirandala. Neemt niet weg dat ik het huidige ontwerp er uit vind zien als een Fischer Price computer. Het syncen zal waarschijnlijk de prijs omhoogdrijven. Zoals ik al zei lijkt het me een soortgelijk apparaat voor vijftig euro ondenkbaar. Allie, bij mijn weten kun je met Evernote zelf niet mindmappen. Dat doe je met een mindmap app. Ook daar hebben ze tablet en computer varianten van die je met elkaar kunt syncen. Of je gebruikt een mindmap app waarvan je direct pdf's kunt maken die je direct doorverwijst naar Dropbox.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik al zei lijkt het me een soortgelijk apparaat voor vijftig euro ondenkbaar.
Ondenkbaar? Uiteindelijk valt alles te bedenken :!:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor onderweg heb ik altijd wel een notitieboekje bij me en vaak ook mijn 13 inch laptop. Ik vind het ook wel handig om meteen digitaal te schrijven. Als dat niet op de vaste computer kan, dan doe ik het het liefst op mijn laptop. Ik heb ook een androidtablet met toetsenbord en daar staat WPS Office (voorheen Kingsoft Office) op. Daar kun je ook Wordbestanden mee maken en aanpassen. Die gebruik ik soms als ik op vakantie nog wat wil schrijven. Het typen zelf vind ik op een tablet alleen niet heel prettig. Het scherm is kleiner waardoor je minder overzicht hebt over de laatste alinea's die je hebt geschreven en bij mij verspringt de cursor nog wel eens waardoor ik ineens midden in een zin een paar regels hoger een nieuwe regel aan het typen ben. Maar dat kan ook komen door de combinatie kleine toetsen en grote vingers ;) .

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties! Zodra ik het apparaat gevonden heb zal ik het hier posten, maar ik denk dat we het voorlopig inderdaad met de genoemde apparaten moeten doen. Groeten,