Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dialogen writersblock

Beste mensen, Het is weer zover, meer uit verveling dan een daadwerkelijke passie, ben ik begonnen met het schrijven van een filmscenario. Ik heb absoluut geen schrijfervaring, lees weinig boeken en heb een hekel aan monnikenwerk. Toch heb ik wel een verhaal (deels gebaseerd op de waarheid), waarvan ik weet dat ik het op papier moet zetten. Het onderdeel waar ik het meest van kan genieten is het in elkaar puzzelen van een dialoog. En in het begin van mijn verhaal zaten in eerste instantie echt enkele briljante passages (voor zover ik dat zelf kan zeggen). Maar na verloop van tijd missen die (sindsidien ongerepte) dialogen de scherpte die ze op dat moment wel hadden. Dit heeft bij mij geleid tot een writersblock!:(! Dus ik dacht, laat ik op zoek gaan naar wat positiviteit, inspiratie, bla bla.. Dus schrijvers, deel hier uw successtory! inspire me..

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, ik vind de vraag een beetje moeilijk. Bedoel je dat je na zes keer herlezen je eigen dialogen minder spannend vindt dan de eerste keer dat je ze herlas? Dat komt heel vaak voor, tenslotte is alles wat je van haver tot gort kent niet zo spannend als een nieuwe ervaring. Maar om nu uit verveling iets te gaan doen waar je geen ervaring mee hebt en eigenlijk zelfs een hekel, dat lijkt me niet de beste opstap voor een scenario. Als je positiviteit wilt, graaf dan in jezelf en haal het er uit. Het zit er vast in, anders was je niet begonnen en had je hier geen vraag gepost.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is weer zover, meer uit verveling dan een daadwerkelijke passie, ben ik begonnen met het schrijven van een filmscenario. Ik heb absoluut geen schrijfervaring, lees weinig boeken en heb een hekel aan monnikenwerk. Dus ik dacht, laat ik op zoek gaan naar wat positiviteit, inspiratie, bla bla..
Ik kan je twee hobbies adviseren die ik beide beoefen en waarbij je geen schrijfervaring, noch leespassie, noch monnikenwerk nodig hebt: djembe spelen en smartlappen zingen. Ook zou je kunnen gaan wielrennen danwel voetballen. Schrijven zou ik je niet aanraden, tenzij het bovenstaande cynisch is bedoeld?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als schrijven iets is dat je uit verveling bent gaan doen, waarom zit je er dan mee als het even niet lukt? Of probeer je te zeggen dat je uit verveling bent begonnen en het daarna serieus ging nemen? In elk geval bepaal jij hoe groot je block is. Zodra je daarom geeft is het een blokkade, zolang je er niet mee zit heet het gewoon even geen zin hebben. Wijze raad? Maak het minder belangrijk en voor je het weet ben je weer ijverig aan het schrijven.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou wel eens zo'n briljante dialoog / passage willen zien, als het mag? Dat kan bij Proeflezen. Misschien dat onze commentaren je dan weten te motiveren, door te gaan.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zijn er wel topics over gebrek aan inspiratie en niet doorzetten enzo, dus als je even browst, vind je die vast.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga ervoor! Geef niet op, dan kom je er! Enne het doorzetten.. dat moet je echt zelf doen. Schrijf een verplicht aantal woorden per dag. Lees hier veel en doe inspiratie op door overal goed om je heen te kijken en te luisteren. Veel succes!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt proberen met een stapel papier of een computerscherm voor je te gaan zitten en gewoon te beginnen met schrijven. Niet stoppen, niet teruglezen, gewoon doorschrijven. Je zult zien dat er dingen in je hoofd zitten waarvan je niet wist dat ze er waren, misschien zelfs wel een schitterende dialoog.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat iemand gaat schrijven uit verveling... Mijn ervaring met een writersblock is dat het 't verstandigste is gewoon door te gaan met schrijven. Ook al ben je aanvankelijk helemaal niet tevreden over hoe de dialoog/tekst loopt, je gaat er op een later tijdstip toch over nadenken. Ikzelf bijvoorbeeld schrijf veel in het weekend. Dan schrijf ik er vrijdag avond en nacht lustig op los. Loop ik zaterdag overdag door de stad, dan denk ik na over wat ik heb geschreven en hoe het beter kan. Lees ik vervolgens zaterdagavond die tekst weer door dan gaat het verbeteren een stuk makkelijker en heb ik iets wat toch wel ok is... Dus ook al kom je er even niet uit, bedenk dan dat schrijven niet alleen het neerpennen van een tekst is maar ook het 'denkproces'. Succes met het verdrijven van je verveling, haha.