Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interactief verhaal

Hallo leden van Schrijven Online, Niet lang geleden kwam er een idee in me op. Ik wilde een interactief verhaal gaan schrijven op social media. Zo ga ik toch een beetje mee met de technologie, maar komt het 'ouderwetse' schrijven ook tot zijn recht. Het idee is dat ik een klein stukje schrijf en dan twee of meerdere vervolgen (denk aan keuzes die de hoofdpersoon maakt of mensen die verschijnen) eronder zet als reactie. De reactie, en dus het vervolg, met de meeste vind-ik-leuks zal dan worden uitgevoerd. Zo kan de lezer meebepalen hoe het verhaal zal verlopen. Wat vinden jullie van dit idee? Neem eens een kijkje op de pagina (https://www.facebook.com/pages/Vote-Your-Story/25…) onder de naam VoteYourStory. Graag feedback op het idee. Groet, Stan

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Stan, Een dergelijk idee bestaat al voor smartphones en tablets, waarbij lezers kunnen kiezen uit drie ontknopingen van een verhaal middels likes. Zie ook: http://www.pikas.com Het idee is dus niet nieuw, maar een (extrra) podium voor schrijfkunsten is uiteraard van harte welkom! Veel succes bij je plannen. Joanne

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, hier heb ik inderdaad al eens van gehoord, maar dit verhaal bouwt toch niet verder op die ontknopingen? De drie eindes worden geschreven en er wordt één 'winnaar' uit gekozen, maar dan gaat het verhaal toch niet verder? Of is mijn idee echt zo afgezaagd?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stan, Het is absoluut geen afgezaagd idee. Ik ben juist groot voorstander van elkaar deelgenoot te maken van passies. Wat is er mooier dan het lezers- en schrijverspubliek interactief te laten samenkomen? Ik zou er gewoon voor gaan! Succes!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee. Volgens mij is het een beetje 'dungeons en dragons' achtig (sorry als het niet zo is, ik ken alleen de speluitleg uit een aflevering van de IT-crowd :p), waarbij je als verteller afhankelijk bent van de keuzes van anderen voor het verdere verloop van het verhaal, maar dan via social media. Het vergt denk ik wel veel flexibiliteit van jou als schrijver om het verhaal kwalitatief 'goed' te houden. Zelfs al zou het eerder gedaan zijn, laat je dan niet zomaar ontmoedigen. Als je alleen maar zou kunnen doen wat echt nog nooit gedaan is, blijft er bar weinig over. Het is aan jezelf om hier een frisse draai aan te geven. Succes met je project :)

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het klopt wat je zegt over de gevraagde flexibiliteit van de schrijver, want je kunt geen 'hints' vooruit geven. Zeker als je gewend bent om te schrijven met een vast einde in je hoofd, lijkt dit me een lastige taak. Dat is dan ook juist de uitdaging. Natuurlijk bedenk ik voordat ik de keuzes geef al enigszins wat welke keuze de hoofdpersoon zal brengen, zodat ik in de tekst zelf al vooruit kan wijzen. Ik zou het trouwens heel erg op prijs stellen als jullie een kijkje willen nemen op de pagina en heel misschien zelfs jullie gewenste einde 'liken'. Zo krijgt het idee meer animo en hopelijk zullen meer mensen het bekijken. Tot nu toe heb ik namelijk gemerkt dat het wel redelijk vaak wordt bekeken en dat het verhaal wordt gelezen, maar dat niemand echt begrijpt dat er bij de reacties gekozen kan worden op een vervolg. Helaas is dat niet duidelijk en ik heb geen idee hoe ik dat wel duidelijk moet maken. Dus ook inhoudelijk op de vorm van het idee kunnen jullie feedback geven, want ook dat is belangrijk. Bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een leuk idee, een tijdje geleden heb ik nagedacht over een soort gelijk project.. Hiervoor wilde ik een stukje schrijven, eindigend met een cliffhanger. vrij neutraal van opzet en niet genre specifiek en dat vervolgens iedereen kan kiezen in welk genre het verhaal verder zal gaan. Zelf houd ik dan wel do controle over alle details, en het resultaat zal meer een pulp verhaal zijn dan iets al te bijzonders, maar het idee om dit te doen spreekt me wel aan... Bijvoorbeeld het eindigd met de hoofdpersoon die een deur opendraait.. als de lezers voor horror stemmen kan er iets engs achter de deur zitten, kiezen ze voor komedie kunnen ze een bizarre situatie binnenlopen, is het romantiek staat er ineens een ex minnaar voor hun neus, etc.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vrees dat je voor dit idee veel meer volgers op je pagina moet hebben. Dat je eigenlijk pas het verhaal mag uitbreiden als er een hoop mensen gestemd hebben. Ik geloof ook dat veel mensen FB gebruiken om snel eens een blik op iets te werpen en niet om (in FB-normen) lange teksten te lezen. Wie nu na drie weken op jouw pagina komt, zal beneden moeten beginnen om het hele verhaal te lezen en te begrijpen. Ik denk niet dat veel Facebookers daartoe bereid zijn. Je idee is misschien wel waardevol, maar ik denk niet dat het geschikt is voor FB, toch niet als je veel mensen hiermee wil bereiken. En om veel mensen te bereiken, denk ik dat je sowieso al wat naam moet hebben of fans. Of een uitgebreid netwerk waarin veel lezers zitten met eenzelfde smaak.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klopt wat je zegt Onomatopee, daar heb ik zelf ook al aan gedacht. Toch denk ik dat ik traag, maar enigszins effectief, een publiek kan opbouwen. Dat door bijvoorbeeld op sites als deze aandacht voor het concept te vragen. Het zijn in principe al geen lange teksten, maar het zijn inderdaad voor FB-normen grote stukken tekst. Mijn plan was om een blog te starten met alle tekst onder elkaar en daar ook een soort samenvatting maak, zodat lezers in principe ieder moment kunnen invallen. Ook is mijn plan om meerdere, kortere verhalen te schrijven op deze manier, zodat bij iedere 'reset', nieuwe mensen mee kunnen doen. Het ligt eigenlijk veel buiten mijn macht om mensen te 'werven', bij social media moeten mensen elkaar op de hoogte brengen. Vandaar dat ik het op prijs stel als jullie een blik werpen op de pagina en, mochten jullie niet erg onder de indruk zijn, het toch te delen. Dan zien jullie 'vrienden' het idee en kunnen ze mogelijk meedoen/meehelpen. Groet, Stan