Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Namen in fantasyverhalen

Voor mij is een van de moeilijkste dingen van het schrijven, het bedenken van passende namen voor personages. Een naam geeft vaak een weerspiegeling van het karakter van een personage weer en beïnvloedt vaak hoe de lezer over het personage denkt, of hoe de lezer zich het personage voorstelt. Een goede fantasynaam moet uniek zijn, maar ook goed te onthouden en niet per ongeluk verwijzen naar een personage uit een ander boek. Niemand zit te wachten op een tweede Gandalf of Aragorn. Ik ben heel benieuwd naar de namen die jullie gebruiken, en ook in hoe jullie daarop gekomen zijn! Wat is jullie manier om fantasynamen te bedenken?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles wat ik wil gebruiken gebruik ik. Ik vraag niemand om toestemming een naam te mogen gebruiken. Lorwen. http://www.lorwen.de/lorwen/ Isegrim. http://nl.wikipedia.org/wiki/Waaslandwolf Markus. http://www.biblegateway.com/passage/?search=Marku… Erwin. http://de.wikipedia.org/wiki/Erwin_von_Steinbach Glendin http://www.kabalarians.com/Male/glendin.htm
Een naam geeft vaak een weerspiegeling van het karakter van een personage weer en beïnvloedt vaak hoe de lezer over het personage denkt, of hoe de lezer zich het personage voorstelt.
Misschien vaak, maar meestal niet. Het hangt van veel factoren af of een lezer zich laat beïnvloeden door een naam. Hoe je over een personage zou mogen denken hangt af van de schrijver. Er is een enkele uitzondering; de lezer heeft dan een zeer laag of zeer hoog of anders dan gemiddeld, maar wat is gemiddeld, verbeelding/voorstellingsvermogen. Als de HP, Gordon zou heten, lees/koop ik het boek niet, maar 1 miljoen anderen zouden dat dan wel doen. Uniek is niet nodig. Mijn HP heet Henk Dorsman. Dit topic was/is leuk over ongeveer jouw onderwerp. http://www.schrijvenonline.org/forum/113553 Lees @schlimazlnik.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf normaal nooit in het fantasy genre, dus het probleem goede fantasy namen verzinnen ben ik niet echt mee bekend. Maar ik weet wel dat er een fantasy name generator bestaat. De advanced settings zijn even ingewikkeld, je moet de instructies goed doorlezen. Maar daarna kun je precies aangeven hoeveel lettergrepen, hoeveel klinkers en medeklinkers en als je weet dat het perse met een bepaalde lettercombinatie moet beginnen of eindigen kan je dat ook invoeren. http://www.rinkworks.com/namegen/

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die fantasy name generator vind ik echt een onding. Je krijgt de meest onuitspreekbare namen, die bovendien ook nog eens niets betekenen. Het is wel geinig, maar voor verhalen zou ik ze zeker niet gebruiken. Wat ik zelf meestal doe om aan goede namen te komen is kijken in babynamenboeken (of sites met babynamen) of geschiedenis en mythologie boeken doorpluizen en kijken of daar nog mooie namen in staan. Vaak hebben die ook gelijk het voordeel dat mensen er een beeld bij hebben. Zoals Percy (Jackson) vernoemd naar Perseus de Griekse held. De hoofdpersoon uit mijn fantasy tweeluik heet Aquaria di Valona. Aquaria is de vrouwelijke vorm van Aquarius en betekent 'waterdraagster', haar achternaam betekent 'van Valona' (het eiland waar ze vandaan komt). De hoofdpersoon uit mijn fantasynovelle heet Gwyn wat afgeleid is van Guinnevere.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee. Probeer te bedenken wat voor personage het is en pak een naam die daar wat van zeg. Een aantal namen uit mijn fantasyboek (komt in maart 2015 uit via Zilverbron) -Krenjara, denk aan kreng en maak er iets vrouwelijks van -Luna, het is een verhaal dat over de sterren gaat, dit personage is de beschervrouwe/oude koningin van de sterrenmannetjes. Luna betekend maan -Feria, denk aan fee -Grompfel, een mannetje wat de hele chagerijnig is en chagerijnige mensen grommen. Andere namen heb ik door mijn zoon van toen vier laten bedenken. Kinderen kunnen af en toe hele leuke vondsten hebben. Je kunt in de Romeinse, Griekse, Egyptische, Germaanse enz mythologie duiken en zo kom je weer een hele reeks namen tegen. Je kunt natuurlijk ook nog woorden omdraaien, zoals Nature en je bosnimf heet Erutan. Of je kijkt eerst naar de betekenis en zoekt dan een naam die daar bij hoort. Zo heb ik een slechterik wel eens Belinda genoemd en dit betekend slang wat mij dan weer aan een giftige slang doet denken

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kijk ook veel naar sites met babynamen. Als je volledig zelfverzonnen namen wil, kun je ook van een bestaande naam beginnen en daar wat in aanpassen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke naam je ook kiest, let goed op de achtergrond van je personage. Elke cultuur heeft weer andere namen. Eén of andere woestijnstam kan best lange, moeilijke namen hebben. Maar zorg ervoor dat het uitspreekbaar blijft. Niet al te moeilijk. En vooral: maak de naam niet mooier dan hij is. Veel fantasynamen hebben behoorlijk wat h's om het op te vullen, een y in plaats van een i, een streepje of een apostrof. (Hoe spreek je zo'n ding in een naam dan uit? Doen alsof hij er niet staat? Een pauze inlassen? Een soort vreemde slik *glurk* geluid maken, zoals ik geneigd ben te doen?) Namen kunnen veel associaties opwekken en daar kun je je voordeel mee doen. Namen als Grundur, Hrafna, Valdin (even random verzonnen) lijken IJslands (Viking-achtig) of Skandinavisch. Mijn associatie is een volk dat leeft in een bergachtig gebied, geharde strijders met bontvellen om hun leerpantser heen tegen de kou. Je kunt dus zomaar een rits namen bedenken, maar het wordt echter wanneer de namen van een cultuur (of een familie of zoiets) een beetje op elkaar lijken. Goed, wat ik meestal doe om een naam te vinden: ik moet het personage kennen, zijn achtergrond en omgeving. Dan stoot ik een paar klanken uit die ik daarbij vind passen. Een ruwe bonk van een kerel? Ur, rom, dorr, agr. Een lieflijke vrouw? Aila, shia, ni, ye. Een duistere heer? Shrah, ash, on, furo. Of je speelt met andere talen en woorden. De bonk van een kerel? Associatie: rotsen, bergen. Hmm, berg. Borg. Bjorg. Nee, klinkt teveel als de bestaande naam Bjorn. O, waarom ook niet trouwes? Bjorn betekent beer. Past precies. Maar stel dat ik niet tevreden ben, dan ga ik terug. Rotsen. Rock. Rodr? De duistere heer. Ik wil iets met vuur. Hmm. Fire, fuer, fehr, fira, faira (nee, te vrouwelijk), pyro, phyro, phuro. Er moet dan vast wel iets uitkomen. Ik begin altijd random klanken uit te stoten, zomaar wat letters achter elkaar zetten en ik schrijf het op als het goed klinkt. Zoveel mogelijk namen bedenken, dan er eentje kiezen die je het beste vindt passen. Als je weinig tijd hebt of het associëren zoals hierboven niet zo goed lukt, dan kan het ook zo.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Voor mijn gevoel maakt het niet uit voor elke naam je kiest, zolang het maar niet heel lang en onuitspreekbaar is. Het feit dat een naam bij een personage moet passen, vind ik ook niet nodig. (dat wordt wel vaak gezegd) Wij waren er ook niet bij toen onze ouders ons een naam gaven. Je moest maar afwachten hoe het kind zich ontwikkelde. Stel dat ze me Lieverd hadden genoemd en ik een dweil van een vrouw was geworden?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een voornamenboek met een lijst met Antilliaanse voornamen. Daar heb ik X jaar geleden een aantal namen van veranderd en opgenomen in een verhaal waarvoor ik de namen zelf moest verzinnen (geen fantasy, maar de namen moest ik zelf bedenken). Devushka, dank je voor de link naar de name generator, ik hou van dat soort dingen :)