De inleiding van een verhaal
Wat vinden jullie, als je een verhaal zou lezen, belangrijk aan de inleiding? Vinden jullie het belangrijk dat op de eerste pagina (of de eerste 2 pagina's) meteen duidelijk wordt waar het verhaal zich afspeelt, wie de hoofdpersonen zijn, hoe oud ze zijn, waarom ze op de plek zijn waar ze zijn, etc.? Of mag dat ook verderop in het verhaal duidelijk worden?
Ik vraag dit n.a.v. een reactie van iemand die mijn eerste pagina heeft proefgelezen. Hij gaf aan dat hij moeilijk kon ontdekken waar het verhaal zich nu precies afspeelt en wie de personages zijn. Het verhaal speelt zich af bij een inheems volk in centraal Amerika aan het begin van de 16e eeuw, dus de namen zijn bestaande inheemse namen, maar dus geen namen die je hier in Nederland hoort, al heb ik mijn best gedaan om niet de meest vreemde namen te kiezen. Namen die op de eerste pagina onder andere voorkomen zijn Nikaj, Ichik, Tanok en Izta.
Op pagina 1 (en een stukje op pagina 2), A4, lettertype 11, speelt het verhaal zich af bij het volk. Ichik roept zijn dochter Nikaj en geeft haar op haar donder om iets wat ze heeft gedaan wat van hem niet mocht. Hij denkt ook aan zijn zoon, die ook niet gehoorzaamt, en hij is teleurgesteld. Op de eerste pagina kom je erachter dat Ichik leider is van het volk, dat zijn dochter 8 jaar is en zijn zoon 10 jaar, wie zijn vrouw is, wat de favoriete bezigheden van zijn kinderen zijn en waarom hij daar boos om is en dat hun dorpje Cállin heet. Je weet nog niet waar in de wereld Cállin ligt en wat deze personages in het verhaal doen. Volgens mij wordt het door het gebruik van de woorden "volk", "hutje", "leider" en "oerwoud" wel duidelijk, in combinatie met de vreemde namen, dat het hier om een inheemse stam moet gaan. Maar waar in de wereld weet je dus niet, net zoals je nog geen idee hebt wat deze personen in het verhaal doen, wat hun rol is.
Daarna gaat het verhaal over naar een boot met op het dek een jonge vrouw die over de zee uitkijkt. Ze heet María, al heel snel kom je erachter dat haar vader aanvoerder is van Spaanse troepen die Amerika gaan ontdekken, dat haar moeder overleden is en dat zij en haar twee jaar jongere zusje daarom met hun vader mee moesten. Nog iets verderop kom je erachter dat ze 21 jaar is, waarmee je dus ook meteen weet dat haar zusje 19 jaar is. Je komt te weten wat haar dromen waren in Spanje, en de dromen van haar zusje, en van beide personages de gevoelens die ze hebben bij een reis naar Amerika.
Kortom: de vragen die je nog had na het fragment bij de inheemse stam, zijn na het volgende fragment duidelijk. Het is een indianenstam in Amerika die op het punt staat in aanraking te komen met de Spanjaarden. Na 4 pagina's in A4 (en straks in boekformaat met iets grotere regelafstand en aanvullingen zullen dat misschien 8 pagina's zijn) weet je de setting van het verhaal.
De proeflezer vond dat niet snel genoeg en opperde dat ik het beter andersom kon doen. Het verhaal beginnen met het fragment op de boot zodat je weet dat het om Amerika gaat en dus de setting weet, en daarna het fragment bij de indianenstam. Zelf vond ik het vanwege de sfeer juist leuk om met de stam te beginnen. Zo proef je eerst de sfeer van een inheems leven in een oerwoud voordat je op een (voor die tijd) modern schip belandt.
Ik zou graag jullie mening willen weten. Als jullie een verhaal lezen, zouden jullie het dan fijner vinden om aan het begin meteen alles te weten over de setting en de personages, of vinden jullie het juist fijner als eerst de sfeer geproefd wordt en eventuele vragen daarna verderop in het verhaal beantwoord worden? Ik weet wel wat ik zelf het leukst vind. Maar ik wil dit verhaal natuurlijk ook schrijven voor andere lezers dan enkel ikzelf ;).
In dit geval zou ik het
Zodra ik het gevoel heb dat
Ik zou ook beginnen met de
Ik ben vorige week de hele
Een week? Niks knippen, dat
Knippen is wel nodig, want
Volgens mij is het prima om
Goed, ik heb een stukje bij