Wat gaat er toch fout?
Ik ben afgelopen zomer aan een nieuw verhaal begonnen waar ik na een paar pagina's weer mee gestopt ben. Het wilde gewoon niet, ik had niet genoeg informatie om verder te schrijven en meer informatie kon ik niet vinden. Gisteren las ik de samenvatting die ik afgelopen zomer heb gemaakt en ik kreeg kippenvel bij het lezen, en ik wist gewoon dat ik dit verhaal moet afmaken en laten uitgeven. Het idee vind ik zo prachtig, bijna niet voor te stellen dat dat echt uit mijn hoofd is gekomen. Ik wil dit gewoon schrijven en er een boek van maken.
Maar hoe dan? Ik heb 2 boeken geschreven, de eerste van 112 pagina's en de tweede van ongeveer 140 pagina's. Dat is dan in A5 met lettergrootte 11 en met regelafstand 1,5. Ik schrijf nu op A4 (want ik gebruik open office en die kan niet op A5 ingesteld worden, moet nog steeds Word installeren), met regelafstand 1 en lettergrootte 11. En dan kom ik nu op 9 pagina's waarvan veel witstukken (omdat er twee "kampen" zijn en ik het deel wat zich in het andere kamp afspeelt op een nieuwe pagina wil laten beginnen, dus er zitten halve witte pagina's tussen). En voor mijn gevoel ben ik nu al zeker op een kwart van het verhaal. Als het zo doorgaat haal ik misschien 40 of maximaal 50 pagina's in A4 en dat is het. Dat wordt dus weer een mini-boekje.
Op zich niet erg. Dat een verhaal goed is, is belangrijker dan de lengte ervan. Maar toch zou ik zo graag eens een wat dikker boek schrijven... Vooral omdat ik zelf gek ben op het lezen van dikke boeken. Ik lees ze zelf liefst vanaf 400 pagina's, maar die grens ga ik voor mijn eigen schrijven niet stellen. Maar minimaal 200 (A5) zou ik toch wel graag een keer willen halen...
Ik heb niet het idee dat mijn verhaallijn te kort is, maar vooral dat ik te globaal schrijf. Ik vind het moeilijk om een weg te vinden tussen niet te globaal (dus niet te snel door het verhaal heen) en ook niet te gedetailleerd (want dan wordt het saai om te lezen). Ik ga zo eens een stukje bij proeflezen plaatsen. Maar ik ben wel eens benieuwd of jullie trucjes hebben om een verhaal wat uitgebreider en langer te schrijven zonder dat het saai wordt?
Het maximaal aantal woorden
Er gaat niks mis; je verhalen
Eens met Anaïd: verhalen zijn
De hoofdlijnen heb ik al
MyrShalom - mooie
MyrShalom schreef: Ik heb
Heel goed advies,
Thérèse schreef: Anderzijds:
Heel fijn advies inderdaad
Ik heb ooit een boek gelezen
Yrret schreef: Thérèse
MyrShalom schreef: Heel fijn