Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

aantal woorden per bladzijde.

Ik ben nu bezig met een manuscript voor een fictieve roman (deels waargebeurd) waarmee ik de 110.000 woorden ga halen. Ik heb een beetje gegoogeld en zag dat het aantal woorden per bladzijde gemiddeld 250/300 was. dus dan zouden dat tussen de 400/450 bladzijden worden. klopt dit enigzins? hoeveel woorden en bladzijden waren jullie boeken/manuscripten?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vroegah... lang - lang - geleden, toen Google er nog niet was. Toen ik mij deze vraag ook afstelde... telde ik de woorden per blz. van vele boeken die mijn favoriet waren[zijn] en schreef dat op een velletje papier. Ik meet het formaat, weeg het boek, voel de dikte van het papier, probeer de lettergrootte te bepalen, tel de ruimte op alle bladzijden die onbenut is [woordloos], meet de onbenutte ruimte per bladzijde, nam de ongeveer 10 boeken eruit die voldeden aan mijn toen nog onbekende criteria, wik en woog, en stuurde een ms weg met de boodschap aan de uitgever dat het boek ongeveer 360 bladzijden moest tellen, als toetje had ik een bladzijde uit een boek gescheurd met het verzoek mijn boek op die manier uit te geven ... hij/zij ... heeft -met humor- de moeite genomen om op de eerste 5 bladzijden van mijn ms een aantal woorden te schrappen en zo kreeg ik het ms weer terug met de mededeling dat ongeveer 30% van mijn woorden geschrapt zouden worden en of ik akkoord kon gaan met een boek van ongeveer 250 bladzijden ipv 360 bladzijden. De vraag is nog steeds actueel. Mooi. Ik ben nu trouwens, tussen de bedrijven door, bezig met een boek dat 82.000 Hoofdstukken heeft.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ligt helemaal aan de uiteindelijke opmaak van het boek. Mijn debuut had bijna 129.000 woorden en kwam uit op een boek van 350 pagina's. Mijn vijfde boek, dat volgende maand uitkomt, telt ongeveer 123.000 woorden en komt uit op 384 pagina's. Ik zou me dus ook niet druk maken over die hoeveelheid pagina's. Een uitgeverij schrapt er meestal toch een heleboel uit en geloof me, daar wordt het verhaal alleen maar beter van.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
haha Yrret, grappige reactie. Maar oké ik had verwacht dat het iets meer zou zijn. ik zou het wel enigszins voldoening vinden geven om een dik boek te hebben geschreven, maar gaat het uiteindelijk natuurlijk om kwaliteit en om een goed verhaal. Groet

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] maar gaat het uiteindelijk natuurlijk om kwaliteit en om een goed verhaal.
Ik had al een vermoeden dat je dat zelf ook wist. Toch, er is een moment dat bepaalde schrijvers zich dit afvragen. Ik vind het een gezonde gedachte. Er komt straks een moment dat je dagen lang blij bent met je wedstrijd-verhaal van 400 woorden. En soms blijft dat moment je jarenlang bijstaan voor de volgende 400.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Peregrine: Ik ben jouw debuut net aan het lezen. Je andere boeken heb ik ook al gelezen. Tot nog toe sprak Tweestrijd mij het meeste aan. En complimenten hoor, ik vind je schrijfstijl erg aangenaam.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Peregrine: Ik ben jouw debuut net aan het lezen. Je andere boeken heb ik ook al gelezen. Tot nog toe sprak Tweestrijd mij het meeste aan. En complimenten hoor, ik vind je schrijfstijl erg aangenaam.
Wat een mooi compliment! Dank je wel :)