Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Parijse straatveger zoekt stof.

Dag mensen, Ik ben aan het schrijven over mijn tijd als straatveger in Parijs. Verschillende uitgeverijen hebben me te kennen gegeven niet te weten hoe ze een boek over Parijs, van een debutant, aan de Nederlander zouden kunnen verkopen...toch zou ik graag wat op papier zetten en ik ben erg benieuwd of jullie interesse zouden hebben in zo'n boek, en zo ja, welke thema's jullie aan zouden trekken. Dank alvast en hartelijk gegroet, Rosa Pluimhaar

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er moeten minstens duizenden unieke en toch ook typisch parijse observaties zijn opgeslagen, waarin de smachtende danwel mijmerende reiziger (m/v) zich in herkennen wil. Of, je hebt niet opgelet: je bent een betere straatveger. Of, je dacht dat je een straatveger was: dan kan je een betere verteller zijn. Overigens, waar heb je geveegd? Volgens mij wordt zelfs dat per quartier gevakbond.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] en zo ja, welke thema's jullie aan zouden trekken.
Wat je op straat zoal hebt gevonden. Of je met die bezem de metro in mag. Hoeveel je moet hoesten op een dag van al dat stof. Of je daar erg van gaat stinken. Krijg je wel eens koffie van iemand. Heb je handschoenen aan. Krijg je een bonus per extra kilo vuil vegen boven de norm. Waarom vrouwen dit werk doen. Waarom mannen dit werk doen. Doen veel kleurlingen dit werk. Hoeveel bezems verslijt je per maand. Doe je dit alleen overdag. Moeten jullie extra vegen als de Tour in de stad is. Als het heel lang droog is, sprenkel je de straat dan eerst. Zijn er typische straatveger-moppen. Waar eet je jouw lunch. Waar ga je plassen. Heb je ook zo`n hekel aan rolschaatsers die op de stoep rolschaatsen. Hoe veeg je kauwgum weg. Wat doe je met de hondenpoep. Wat doe je als de straat te vuil is om te vegen. Hoe lang is een schone straat schoon. Mag je jouw werk in een korte broek doen. Krijg je werkschoenen van je baas. Waarom doet een Nederlander dit werk. Heb je ook eelt onder je oksels.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je prachtig geformuleerde reactie, au Bergine. Het stemt me tot nadenken, soms gaf ik inderdaad de prioriteit aan een blinkende goot, maar vaker nog combineerde ik het vegen met observeren. De felgroene bezem als smoes. Ik heb aan de rand van Parijs geveegd, daar waar mensen huizen in auto's die nooit meer kunnen rijden. Je hebt gelijk, de vakbond is overal, zelfs daar waar je het niet verwacht... Wat een inspirerende vragen allemaal, Yrret! Een aantal komt aan de orde in de tekst die ik tot nu toe heb geschreven, misschien moet ik eens wat op Proeflezen zetten. Veel dank, hier ga ik mee bezig, en als je meer vragen hebt dan zijn die meer dan welkom!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kortom: vlieg niet meer als een poule sans tête in het rond, hang de bezem terug in de wilg en trek die coq d'or een gouden veer uit z'n... ehmm... annex.