Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Wat is kort

Wanneer is een kort verhaal te lang als er geen woordlimiet genoemd wordt? Is 40.000 woorden een kort of een lang verhaal? Zelf vind ik het een kort verhaal.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zou ik kunnen doen. Maar ik weet nu al wel dat het tussen de 500 en 2500 woorden moet zitten. Dat is meestal het geval. Ik ben van het lange of van het ulktrakorte. Ik heb het over crimezone.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een topic geopend voor die wedstrijd http://www.schrijvenonline.org/forum/alleen-voor-… In de reglementen staat het max. woordental aangegeven, 2000w. Ik weet nog niet of ik meedoe met die wedstrijd. Er staat niets in de reglementen over de auteursrechten, behalve dat men met het uploaden toestemming geeft voor publicatie online of in het magazine. Dat geldt voor elk verhaal, dus niet alleen voor het winnende. Er is echter maar een prijs, deelname aan een workshop. En dat uploaden is mijn tweede bezwaar: ik stuur mijn bijdrage liever per mail.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het specifieke antwoord op je vraag heb je dus al. Toch denk ik dat je het algemene antwoord interessant zult vinden. ;-) Ik ga altijd uit van de indeling van de SFWA (de Science Fiction & Fantasy Writers of America): Verhaal (Short Story) = minder dan 7.500 woorden. Novelette = tussen 7.500 en 17.500 woorden. Novelle = tussen 17.500 en 40.000 woorden. Roman = 40.000 woorden of meer. En daaraan kun je dan nog toevoegen: Het handpalmverhaal ("Flash Fiction"): volgens sommigen max. 300 woorden, volgens anderen max. 1.000 woorden. De deurstopper ("Door stopper" of "Tree killer"): meer dan 500 pagina's.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
40.000 woorden zou ik toch echt geen kort verhaal meer noemen. Wel een korte roman, misschien. Novelle is dan inderdaad een beter woord.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer is een kort verhaal te lang als er geen woordlimiet genoemd wordt?
Dan kan het niet te lang zijn.
Is 40.000 woorden een kort of een lang verhaal?
Hangt van het verhaal af. Heeft niets met het aantal woorden te maken.
Zelf vind ik het een kort verhaal.
In een bepaalde vorm kan het een klein, 100 bladzijden, boekje zijn. Dat is dan voor mij ook een kort verhaal.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kort_verhaal
Een eigenschap die vaak aan het korte verhaal wordt toegedicht is dat het méér dan de roman een vrijhaven is voor loners in fictie, voor buitenbeentjes, zonderlingen, eenzamen en verstotenen; voor onverbeterlijke fantasten, psychopaten, eenzelvigen, contactgestoorde dromers, zwartromantische criminelen en andere antihelden. (...) In dit verband is het opvallend dat veel korte verhalen vaak het perspectief van de onbetrouwbare verteller bezitten, inderdaad nogal vaak een verwarde en verdoolde ziel met wie de lezer zich helemaal niet hoeft te identificeren, maar die dankzij de taal en de vorm diezelfde lezer gedurende korte tijd toch een tot dan toe onbekend domein binnen weet te krijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Literair_genre
Over de exacte lengte van proza als kortverhaal, novelle en roman bestaat er geen consensus. In de praktijk worden deze termen vaak door elkaar gebruikt. Kort verhaal: tot maximaal 20.000 woorden Novelle: pakweg 20.000 tot 40.000 woorden Roman: boven de 40.000 woorden